Hasteøl

Hei.
Jeg har nylig flyttet inn i nytt hus, og da må man ha innflyttingsfest. Det blir om fem uker, og i går endevendte jeg flyttelasset for å finne bryggeutstyret. Nå står en Leffe Blonde-klon og koker, og i helgen setter jeg en wit. Witen tror jeg blir ferdig i tide, men hva tror dere om den belgiske alen? Blir det for liten tid til lagring? Det blir to uker gjæring, en til to uker karbonering og ei drøy uke på flaske før festen. Blir dette drikkendes tro?
 
En til to uker karbonering? Er dette fordi du vil filtrere den? Isåfall ville jeg kuttet ned på denne tiden og heller økt tiden på flaske.

Da bør det gå helt fint. Satte en ESB søndag 4. august. Den fikk 11 dager i gjæringskaret før jeg flasketappet den med karboneringssuker. I dag har den fått en uke til karbonering på flaske alstå. Ikke all gjæren er felt ut enda, men smakte på den i går og den var helt fin, iallfall med hensyn til kullsyre osv. En uke til på flaske og den er konge!
 
Mulig jeg uttrykte meg litt uklart, men med karbonering mener jeg å tappe på flasker med sukker og la det utvikles kullsyre. Min erfaring er at dette tar opp mot to uker, men mulig det kan gå raskere ved at man setter flaskene varmere? Vi snakker uansett halvannen uke på gjæringsfat og tre og en halv uke på flaske - inkl. tiden det tar å utvikle kullsyre.
 
Da er det uansett nok.

14 dager i gjæringskar er mer enn nok for ale-gjæring ved 18-20 grader, og så flasker du den.

Etter en uke bør det ha utviklet seg bra med kullsyre i de flaskene hvis de får stå ved 18 grader.
Men jeg tenker nok at enda en uke eller to hjelper på for å få utfelling av gjær og proteinrester hvis du vil at ølet skal være helt klart...

Lykke til iallfall, ingen grunn til å stresse dette :)
 
olab skrev:
Da er det uansett nok.

14 dager i gjæringskar er mer enn nok for ale-gjæring ved 18-20 grader, og så flasker du den.

Etter en uke bør det ha utviklet seg bra med kullsyre i de flaskene hvis de får stå ved 18 grader.
Men jeg tenker nok at enda en uke eller to hjelper på for å få utfelling av gjær og proteinrester hvis du vil at ølet skal være helt klart...

Lykke til iallfall, ingen grunn til å stresse dette :)
Du kan fint sette flaskene på 25 grader, da går det fort. Haandbryggeriet lar flaskene sine stå tre-fire dager for karbonering.
 
Nå er belgieren ferdig brygget, så da er det bare å håpe det går greit. Tidligere erfaringer tilsier at etter karbonering trengs fort en måned eller to for å utvikle smaken, ellers smaker det bare rå alkohol og guff. Mulig denne er såpass lys at det går greit likevel. Wit'en pleier heldigvis å være drikkbar umiddelbart etter at den har fått kullsyre  :yes:
 
Tilbake
Topp