Hastighet på magnetrører.

Jeg har en hjemmelaget magnetrører hvor jeg kan regulere hastigheten. Forsøker nå med en 5 liter glassbeholder som ikke har helt flat bunn. Hvis hastigheten er for stor, fyker magneten ut til siden. Jeg får den til å rotere vesken godt, men virvelen i midten stikker ikke mer en ca 5 cm under overflaten. Er dette godt nok? Nå har røreren gått i 9 timer og det skummer godt, så det ser ut til å fungere greit. Spørsmålet er om resultatet blir bedre ved høyere hastighet?

Jan-Terje.

5 cm vivel høres da ikke så verst ut :)
Og det er nok uansett mange ganger bedre enn ingen rører i det hele tatt.

Du trenger faktisk ikke virvel i det hele tatt. Det er nok at væsken sirkulerer og bytter ut overflaten kontinuerlig. Det er der væsken tar opp oksygen. Et lite smilehull på toppen er nok til at du er sikker på at overflaten endrer seg hele tiden.

Jan-Terje skrev:
Går det lengre tid å få ferdig starteren når hastigheten er mindre? Kan man se når en starter er ferdig?
Når det begynner å stige bittesmå bobler opp langs kanten er den ferdig. Det som skjer etter dette er at gjæren produserer alkohol i starteren. Det er ikke nødvendig, du ønsker bare å produsere mer gjær.

Dag skrev:
Du trenger faktisk ikke virvel i det hele tatt. Det er nok at væsken sirkulerer og bytter ut overflaten kontinuerlig. Det er der væsken tar opp oksygen. Et lite smilehull på toppen er nok til at du er sikker på at overflaten endrer seg hele tiden.

Igjen... Hvor er dokumentasjonen på denne påstanden?

Takk for gode svar. Da har jeg altså god nok hastighet. Var ute på kjøkkenet nå og lyste på starteren og det er god hatighet på partiklene som fyker rundt. Bruker nå en 5 liter glassbeholder som jeg kjøpte på Living for 99,- Fungerer etter det jeg kan se meget fint.

Tilbake
Topp