Hatt eller ikke...

Speidel 50l er snart på vei i posten. Siden jeg har mølle fra før og diverse, gikk jeg ikke for begynnerpakken. Likevel bestilte jeg med en original kjøler. Jeg lurer nå på om jeg skal bestille en hatt. Jeg brygger i kjelleren med et avfuktingsapparat stående på hele tiden, men det blir noen timer med høy fuktighet etter kok før fukta er borte. Jeg kan lage hull i kjellermuren, og med rør ut, lurer jeg på om damptrykket vil drive dampen ut eller må man ha vifte? Speidelen kan stå inn til vegg og det er snakk om et rør på ned til en meter.
 
Jeg har ikke hatt, og brygger på vaskerommet nede i sokkelen. Blir litt maltlukt under meskingen, og en del damp inne på vaskerommet under koking. Holder døren igjen. Har en vanlig ventil på veggen, og en som går opp til takhatten over speidelen. Ingen elektriske avtrekk. Både lukten og dampen forsvinner fort. Hos meg er det ikke sjenerende, så jeg vil ikke vurdere å kjøpe hatt for min del.
 
Eg ville ha brukt vifte og heller brukt pengane på god og kraftig 600 m3 i timen vifte enn hatt til speidelen. Du kan la lokket stå på gløtt når du kokar.

Om kjellaren er kald/kjøling vil dampen kondensera på alle kalde flater om du ikkje får den ut av kjellaren.
 
Det er altså ingen som prøver å overtale meg til å kjøpe kobberhatt. Det var en skuffelse ;) Jeg har faktisk en diger industrivifte som har ligget i mange år. "Kjekk å ha"-typen. Men er det noen som vet om damp går ut av en slange av koketrykket, uten vifte i slange eller vegg?:rolleyes:Nu prøver jeg visst å overtale meg selv, hehe.
 
Brygger på vaskerommet så jeg kjøpte hatt for å få ut dampen, bruker 100mm alu ventilatorrør på 3m ut vinduet, dampen blåser ut så det suser, setter du hatten på speidelen med en liten glippe så funker røret nærmest som en skorstein når røret blir varmt, dampen blir sugd ut.
Vifter og styr er ikke nødvendig for meg i allefall.
 
Eg brukte (rustfri) hatt og varmekappe ein gong og det gjer eg aldri meir - iallefall ikkje i kombinasjon. Det kokte over hatten og rann nedover sidene - så det var for effektivt.

Ellers synes eg at hatten burde ha handtak - den blir veldig varm.
 
Koker uten kappe å har heldigvis sluppet unna overkok, funker veldig bra synes jeg, men å ikke montere ett par gummierte håndak på hatten skjønner jeg ikke, burde nå være grei skuring å skjønne såpass.
 
Begynner å helle over mot hatt/avsug jeg også. Har kun brygget 4 batcher, men får av en eller annen grunn en dundrende hodepine hver gang. Mistenker at dampen som bidrar til det.
 
Hatten er i hus, kobber! Lot meg mer enn gjerne overtale av gode folk her på forum. I et menighetsråd jeg en gang satt i, hadde vi en ekte brennerimester. Vi var litt stolte av det. Og da brenneriet ble gjort om til museum og restaurant, pusset han de digre kobberkjelene og ga meg verdens beste oppskrift: Tynn grøt av Zalo og Gloria pussepulver. Finnes hos oss på Remaettusen (som de sier noen steder her nord). Finnes ikke bedre kobberpussemiddel. Speidelen 50l på vei fra Tyskland.
 
Forbreder avtrekk i kjelleren. Jeg kunne laget hull ut for avtrekksrør, men så tenkte jeg på ventilen som står i pipa, hehe. Litt fristende. Det er ikke et eget løp, men rett inn i hovedrøret.


avtrekk (1 of 1).JPG
 
Tilbake
Topp