Havregryn og skum

Per Arne

Norbrygg-medlem
Hei igjen.  :skaal:

Er litt "plaget" med at skummet legger seg veldig fort etter at øllet er komt i glasset. Litt trist at alt skum er borte etter et lite minutt i glasset. Leser her på forumet at havregryn kanskje kan hjelpe med å få et mer stående skum. Er det noen som har erfaring med dette? Lurte på å prøve med havregryn neste gang jeg skal brygge.

For tiden er det karbonering på flaske med sukkerlake, skal forhåpentlgvis over på Corneliusfat ganske raskt. Gjelder dette med havregryn i mesken like mye når det skal karboneres kunstig?

Og til slutt, Er det her snakk om havregryn som en kjøper i nærbutikken, eller er dette en spesielt behandlet havregryn?

Håper det er noen som kan dele av erfaringene sine.
Fortsatt god helg.  :godtoel:
 
Har hatt samme problem sjølv at skummet forsvinner fort.
Mine 2 siste brygg,Imperial IPA og APA har eg brukt litt hvetemalt.
Skummfastheten har vert veldig bra på desse 2 :beersmiley:
 
Havre eller hvete kan hjelpe, men det lureste vil være å rette opp de problemene som fører til dårlig skum. Antakelig har disse med gjæringstemperatur eller kjemiske stoffer (såpe, olje) å gjøre. Prøv å holde gjæringstemperaturen under 20 °C og skift ut rensemidlene du bruker.
 
Kan ikke se at gjæringstemperaturen skal kunne ha noe å si for skumfastheten, men jeg er enig i at det beste er å finne grunnen til dårlig skum. En ting mange ofte overser er glassene man serverer ølet i. Om man f. eks. vasker dem i oppvaskmaskin, kan glansemiddelet man gjerne bruker være med å ødelegge skum. Likeledes kan melkerester osv. ødelegge mye. Muligens er det oljerester i koplinger/pakninger e.l., som kan ødelegge saker under tappingen. Om du bruker foam control (et remedium fra Morebeer) i kokingen, kan dette påvirke skummet om man bruker for mye.
 
Gjæringstemperaturen kan ha noe å si om den blir så høy at det dannes fuselalkoholer, som igjen ødelegger skummet.
 
Vi har brukt ubehandlet havregryn (ikke "lettkokt") fra Stangeland Mølle på Sandnes med godt resultat i stouts. Her må det sies at formålet primært har vært å få den runde og silkemyke SMAKEN / munnfølelsen som en havrestout skal ha, men et kremig og fint skum er jo en grei sideeffekt å ta med seg.
I lysere ales er det en god idé å bruke litt flaket hvete (evt. hvetemalt) for å bedre skumdannelsen. Med moderate mengder får ikke ølet nødvendigvis preg av "hveteøl" av den grunn.
 
Takk for innspill.

Når det gjelder ølglass, vasker jeg alltid de for hånd. Så tror ikke det er der problemet ligger.
Kommer sikkert til å prøve litt havre neste gang det brygges, for å prøve. Da blir jeg også en erfaring rikere når det gjelder hva havren gjør med smak.
Og erfaringer skal en jo ta med seg på veien.
 
Per Arne skrev:
Når det gjelder ølglass, vasker jeg alltid de for hånd. Så tror ikke det er der problemet ligger.

Ikke bruk zalo eller lignende når du vasker glass!
Vanlige oppvasksåper har en tendens til å legge igjen en tynn "film".
Sjøl vasker jeg ølglass separat, i varmt vann med ca 1 ts krystallsoda, skyller de godt i rennende varmt vann og lar de lufttørke.

Tenk også på hva du bruker oppvaskkosten til, jeg har egen oppvaskkost kunn til ølglass som jeg gjømmer.

Og for all del, ikke ha melk eller andre fettholdige ting i et ølglass uansett!!!!!!!!!!!!
Det er døden for et ølglass, men det regner jeg egentlig med at de fleste vet allerede.
Mulig jeg er litt ekstrem på dette med ølglass....  ;D
 
Fuselakloholer (i den grad det forekommer i øl), vil neppe ha noen innvirkning på skummet. Belgiske ales (som f.eks. saison og noen trappistøl) gjærer ved temperaturer opp mot 30 °C, uten at det har noen innvirkning på skum. Selvsagt er det en fordel å holde temperaturen rundt 20 med mange ales, men pga smaken, ikke skummet.
 
Jeg har ikke testet så mye selv, men rapporterer nå om det jeg har lest. Og der har det stått f.eks.
I think that most headless homebrews result from beers with too many “head killers” in them. Specifically, I’m thinking of some of the foam killing molecules — such as higher alcohols (or “fusel oils”) — that result from fermentation temperatures that are too high or worts that are underpitched. In most cases, I believe there are enough foam positive elements in the beer, but these are negated by fermentation byproducts that kill foam. (Note that Belgian yeasts and German wheat yeasts both reputedly produce lower levels of fusel oils than normal brewers yeast strains, especially at higher fermentation temperatures.)
Kilde.
 
Litt gammel tråd, men likevel:

Jeg har laget en 'premium' bitter og den lider av null - 0 - skum  :noway: Det er ikke antydning til litt krusning engang, når jeg heller fra flasken (jeg klarer å få litt skumm når jeg heller hardt/høyt, men dette dør selvfølgelig raskt ut)

Smaken er likevel bra og det er ikke antydning til at noe har gått feil, slik som infeksjon el.l. Jeg har vært nøye med vasken og benyttet Five Star PBW til rensing og ChemiPro OXI til desinfeksjon.
Flaskene som ølet ble tappet på fikk samme rens og vask. De ble ikke skylt, kun lufttørket (kanskje ikke godt nok?)

Gjæringen foregikk i et kontrollert temperaturskap og oversteg aldri 20 grader. Lå jevnt på 19-19.5.

Det er dette med underpitching jeg lurer på om kan være årsaken... Jeg lagde kun ca 10 liter og benyttet to pakker wyeast gjær. Denne smakket jeg to dager i forveien og lot de stå i romtemperatur til jeg skulle benytte dem.

Jeg har primet med relativt lite sukker, da målet var å ligge på rundt 1.5 Vol CO2. Synes resultatet av karboneringen er helt ok, ble litt i flateste laget, men den skulle nå engang være ganske flat.
Jeg benyttet isinglass til klarning - og ølet ble klart og fint det :)

Noen ide om hva som da kan ha påvirket/drept skummet så til de grader?  Hvilken av følgende scenarier er mest sansynlige - og er det noen andre grunner det kan ha gått skeis?

* Chemipro OXI som ikke var skylt ut av flaskene?
* For lite karbonering/priming?
* For lite gjær?
* Gjæren har blitt påvirket av 2 dager i romtemperatur?
* Isinglass (tror ikke helt på denne selv)
 
Jeg har opplevd veldig dårlig skum på noen lavt karbonerte øl her også, men da har de gjerne ikke vært helt ferdig karbonert, slik at de etter hvert har utviklet seg til å bli bedre, eller ujevnt karbonert. Hvor lenge er det siden du flasket, og hvor lenge lot du flaskene stå i romtemperatur? Kanskje du kan sette et par flasker varmt og virvle opp gjæren noen ganger over et par dager. Det er gjerne ikke så stor forskjell mellom underkarbonert og lavt karbonert.
 
jo, underkarbonert kan jo være tilfellet.
Men, hypotetisk, en øl ved god helse, ville det ikke dannes det minste krusning når man heller den - før den er karbonert? Så poenget mitt er, at selv om den eventuelt er underkarbonert - så er jeg overrasket over at det ikke er antydning til skum engang...

(I mitt tilfelle stod flaskene 1 uke i romtemperatur, og nå har de stått kaldt i snart en uke. )
 
En uke er ofte noe knapp tid. Jeg ville latt dem stå en uke lenger i romtempertur.
 
ok.

Vil det kunne holde å bare ta de ut og la de stå en ukes tid til i romtemperatur - eller bør de ristes litt igang igjen el.l.?

En liten ting til - Når man har karbonert ølet og satt det i romtemperatur - vil da riktig/jevnheten på temperaturen være like viktig som under gjæringen?
 
sett dem bare i romtemp en uke til, og det burde være i orden....
En annen sak er at skummet sikkert vil forbedre seg (eventuelt komme etter en tids lagring)
Etter min erfaring blir både skum og skumfastheten dramatisk forbedret etter noen uker med lagring.
Vet ikke om dette har med klarningen av øllet, eller hva, men lagring hjelper ihvertfall....
 
Tilbake
Topp