Havrestaut

har jeg lyst å prøve meg på.  Svart som råolje, silkemyk og fyldig med innsmigrende sødme.  Litt mer humle enn guiness bruker...tilsammen 150 gr East Kent Golding til 75 liter. Og ikke melkesyre (eller hva det nå er de bruker) Overgjæret (Irish Ale) Masse forkjellig malt, men basis er Pale.  1 kg hvete for skum, 1 kg mørk crystal for fylde, sjokolade, svartmalt og røsta bygg for farge.  Så er spørsmålet:  Havremalt, havremel eller havregryn? Heller til det siste og vil riste det i ovn et par uker før brygging.  Stegmesking, med en halvtimes "proteinhvile, så 1 time på 67-68 grader. Satser på en OG rundt 1.060 og en FG på 1015

Utstyret mitt er tilpasset 50 liter, men jeg vil fylle på med 20 l vann og 3,5 kilo ekstrakt.  Er det da lurt å bruke det ekstra vannet til å skylle masken med? Skulle vel få ut mer vørter på den måten. 

Det er sikkert noen gamle ringrever der ute - hva tror dere om denne oppskriften?

mvh Trygve
 
Tror oppskriften ser ok ut. Har selv brygget oatmeal stout mange ganger og har vært godt fornøyd med resultatet. Tror du får et mer interessant resultat med å riste havregrynene enn hvis du bruker dem ubehandlet. Men, jeg tror jeg ville gått for kun svartmalt og latt den ristete byggen ligge. Jeg har pleid å bruke ristet bygg til oatmeal stout selv, men etter å ha brukt svartmalt i stedet for ristet bygg i noen stouts av engelsk type i det siste, syntes jeg resultatet har blitt mer rundt og fyldig, og mindre skarpt enn med ristet bygg. Men, det blir sikkert godt, uansett!

Mvh. Gahr Smith-Gahrsen
 
Her er min oppskrift på 25 liter Havrestout, som jeg har fått endel skryt av:

    * 5 kg Pale malt
    * 0,3 kg havregryn, lettkokte
    * 0,3 kg krystallmalt
    * 0,3 kg sjokolademalt
    * 112 gram ristet bygg
    * 60 gram East Kent Golding pellets (bitterhumle)
    * 1,5 ts Irish Moss
    * Wyeast 1084 Irish Ale XL Smack Pack

Brenn havregrynene i stekeovn på 165 grader i 75 minutter.

Jeg brukte Nottingham tørrgjær i siste runde.  Jeg mener at Nottingham gjæret fortere ut ann Irish Ale-gjæren, men jeg skal ikke være skråsiker.

Mesk på 66-68 grader i 1 - 1,5 timer.  Kok i 1,5 time med bitterhumle.  OG ca. 1055  eller så.
 
ØysteinS skrev:
Her er min oppskrift på 25 liter Havrestout, som jeg har fått endel skryt av:

    * 5 kg Pale malt
    * 0,3 kg havregryn, lettkokte
    * 0,3 kg krystallmalt
    * 0,3 kg sjokolademalt
    * 112 gram ristet bygg
    * 60 gram East Kent Golding pellets (bitterhumle)
    * 1,5 ts Irish Moss
    * Wyeast 1084 Irish Ale XL Smack Pack

Brenn havregrynene i stekeovn på 165 grader i 75 minutter.

Jeg brukte Nottingham tørrgjær i siste runde.  Jeg mener at Nottingham gjæret fortere ut ann Irish Ale-gjæren, men jeg skal ikke være skråsiker.

Mesk på 66-68 grader i 1 - 1,5 timer.  Kok i 1,5 time med bitterhumle.  OG ca. 1055  eller så.

Ser mui tasty ut den der.

Skulle ikke forundre meg om Nottingham gjorde seg fortere ferdig enn 1084. Nottingham er rimelig kjapp om temperaturen er passe. 1084 tror jeg er litt sær. Flere jeg har hørt fra sier at man bør ha en stor forkultur for å få noe fart på den og for å begrense diacetylproduksjon.
 
Hei,
Det som jeg erfarte på første runden var at den var ganske udrikkelig og søt før den hadde stått tre måndeder på flaske.  Dengang tømte jeg bare innholdet fra posen i fatet.  Neste gang brukte jeg en liter starter med Nottingham som hadde stått et døgn i magnetrøreren. Det blir vel en runde på nytt på nyåret, og jeg får se om jeg får en skvett gjær hos TMB neste gang.
 
Tilbake
Topp