Hei! Nytt medlem, første brygg. (Wit)

Hei på dere!  :hadet:

Jeg er nytt medlem og bryggejomfru. 30 år og bosatt på Hamar.
Har hatt ambisjoner om å begynne en god stund, men har med hensikt ventet til jeg flyttet og fikk litt lagringsplass tilgjengelig.
Nå er jeg nyflyttet og klar!

Jeg hopper bukk over ølsett og forsøker meg rett på ekstrakt.
Er ganske sikker på at jeg kommer til å begynne å meske ganske så snart også  :)

Uansett, nå står første runde for tur. Det blir en kompromissbatch som både jeg, og viktigst av alt: sjefen (les: fruen) liker.
Da blir det en Wit. (Jeg er mer en Pale Ale type egentlig)

Jeg har bestilt:
2x Maltekstrakt hvete 1,5kg Coopers
Styrian Goldings (Celeia)pellets 3.19% 100g
Brewferm blanche/wit gjær.
Koriander og sitrusskall må vel også til, går for 30g knust koriander @2min og 20g appelsin og 20g sitron @2min. Spørsmål 1: Må dette skallet være tørket eller kan jeg bruke ca dobbel mengde ferskt?

Kommer til å bruke ca 10-12L kokevolum på ekstraktet og tilsette vann senere. 20L sluttvolum er målet. Spørsmål 2:Høres dette greit ut?
Spørsmål 3: Hvor mye humle og til hvilke tider?

Jeg setter allerede pris på dette forumet og har tilbrakt mye tid her allerede, det skal bli morsomt å bidra till etter hvert  :skitbra:

På forhånd, takk for hjelpen!

Rune
 
Hei hopp!
Trivelig å se flere hedmarkinger her inne! Rimelig færsk i gamet selv og har stor glede av folks hjelpsomhet her inne.

Har ikke selv lagd wit ennå, men har planlagt å brygge det senere i vinter. Utifra hva jeg har lest så brukes ferskskrelt appelsin, gjerne økologisk for å unngå sprøytemidler, samt bruke kun det gule.

40 gram ferskt skall skulle være nok til 20 liter.
Oppskriften jeg har tenkt å bruke er basert på Gahr sin:

Andrimne Witbier

22,5 liter
OG: 1.049
FG: 1.011
IBU: 17 (Noonan)

2,5 kg Global pilsnermalt, 3 EBC
2,2 kg hveteflak
300 g Axa økologiske, lettkokte havregryn
27 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 60 min.
5 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 5 min.
40 g Appelsinskall, ferskrevet, 5 min.
20 g Korianderfrø, knust, 5 min.
2 g Kamille, knust, 5 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP400, 0,75 mill celler/ml/P

Mesker i tre steg: 10 min. på 53 C, 45 min. på 67 C, 5 min. på 78 C. Gjæring på 18-23 C i 14 dager.

mvh ole
 
 
Velkommen og hyggelig med flere fra Hamar  :yes:
Jeg så du ønsket å være med andre på et brygg, send en PM.
 
Det er så mye som blir sagt her som er helt gresk for meg :p Skjønner ikke hvor folk får denne kunnskapen sin fra, siden disse "fagordene" er noe man må kunne for å kunne lese seg opp på dette (syns nå jeg det virker som :p ).
bozo skrev:
22,5 liter
OG: 1.049
FG: 1.011
IBU: 17 (Noonan)
Hva er IBU? Og når OG/FG er spesifisert, er det da at du blander ut med vann til du får ønsker OG?

bozo skrev:
27 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 60 min.
5 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 5 min.
40 g Appelsinskall, ferskrevet, 5 min.
20 g Korianderfrø, knust, 5 min.
2 g Kamille, knust, 5 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
Når du sier "min.", hva betyr dette? Skal man koke f.eks. pellets i brygget i 60 min, deretter ta det ut?

bozo skrev:
Mesker i tre steg: 10 min. på 53 C, 45 min. på 67 C, 5 min. på 78 C. Gjæring på 18-23 C i 14 dager.
Trenger du noe spesielt verktøy for å meske? Gjør du noe spesielt i (putter oppi noe?) disse tre stegene annet enn å øke temp.?

Som du sikkert kan se så er jeg helt blåst når det kommer til mye av dette.
 
Sånn, nå fikk jeg ut tall fra beercalc. Jeg er veldig usikker på hvor mye humle jeg skal gå for til ulike tider, men ser at flere bruker kun bitterhumle @ 60 min og litt aromahumle @ 5 min. Kan noen ta en raskt sjekk på min respet?

wit from extract Style: Belgisk Wit  Brewer: rune s
 
Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1045
FG:  1011
Alcohol: 4.5 % by vol.
Bitterness: 16 IBU
BU/GU: 0.35


Fermentables
Liquid Light Extract 3000 grammes

Mash schedule: extract

Hops
Styrian Golding 3.19% alpha 40 grammes 60 minutes
Styrian Golding 3.19% alpha 10 grammes 5 minutes

Fermentation
Yeast: Brewferm Blanche

Comments:

50g fresh peeled orange peel @ 10 min
30g crushed coriander seeds @ 10 min

Takk for tilbakemeldinger folkens!
 
Haakon_Lind skrev:
Det er så mye som blir sagt her som er helt gresk for meg :p Skjønner ikke hvor folk får denne kunnskapen sin fra, siden disse "fagordene" er noe man må kunne for å kunne lese seg opp på dette (syns nå jeg det virker som :p ).
Hva er IBU? Og når OG/FG er spesifisert, er det da at du blander ut med vann til du får ønsker OG?

Når du sier "min.", hva betyr dette? Skal man koke f.eks. pellets i brygget i 60 min, deretter ta det ut?

Jeg kan jo forsøke å svare på denne.
IBU= international bitter units= hvor bittert ølet er jo høyere, jo bitrere.
OG (orignal gravity)  vs FG  (final gravity) brukes til å finne ut om ølet er ferdig utgjæret, ikke til å spe ut med vann. Da sukker er tyngre enn vann (og alkohol) vil ølet bli lettere etter hvert som gjæren spiser opp sukkeret. OG og FG måler vekten av væsken.

Min betyr minutter, helt riktig. Står det 60 min betyr det at det skal kokes i 60 minutter før vørteren taes av plata.

Håper mine svært begrensede kunnskaper kan hjelpe  ;)

Rune
 
Haakon_Lind skrev:
Det er så mye som blir sagt her som er helt gresk for meg :p Skjønner ikke hvor folk får denne kunnskapen sin fra, siden disse "fagordene" er noe man må kunne for å kunne lese seg opp på dette (syns nå jeg det virker som :p ).
bozo skrev:
22,5 liter
OG: 1.049
FG: 1.011
IBU: 17 (Noonan)
Hva er IBU? Og når OG/FG er spesifisert, er det da at du blander ut med vann til du får ønsker OG?

bozo skrev:
27 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 60 min.
5 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 5 min.
40 g Appelsinskall, ferskrevet, 5 min.
20 g Korianderfrø, knust, 5 min.
2 g Kamille, knust, 5 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
Når du sier "min.", hva betyr dette? Skal man koke f.eks. pellets i brygget i 60 min, deretter ta det ut?

bozo skrev:
Mesker i tre steg: 10 min. på 53 C, 45 min. på 67 C, 5 min. på 78 C. Gjæring på 18-23 C i 14 dager.
Trenger du noe spesielt verktøy for å meske? Gjør du noe spesielt i (putter oppi noe?) disse tre stegene annet enn å øke temp.?

Som du sikkert kan se så er jeg helt blåst når det kommer til mye av dette.

IBU = International Bitter Units, dette angir hvor bittert ølet blir, kan beregnes etter mange forskjellige formler.

OG = Orginal Gravity, dette forteller deg hvor mye sukker det er i vørten. Når Og er oppgitt er det det du setter til gjæring, hvordan det er oppnådd betyr ikke noe, ved fx. redusering ved koking, utvanning eller tilsetting av maltekstrakt.

FG = Final Gravity, dette måles når gjæring er ferdi.
OG 1052
-FG  1012
=     1040-1000=40/7,6 = 5,2 % alc. sånn ca.

27 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 60 min.   betyr at humlen skal kokes de siste 60 minutter (du koker gjerne litt legre)  og kan være i kjelen til vørten er tapper ut og vaskingen begynner.

Til mesking brukes fx. kjølebag, her blander du malt og vann så det blir ca 66 grader og lar del ligge 60-90 minutter og ikke noe mer enn det til og begynne med, du trenger ikke de forskjellige temperaturene.

Fikk jeg med alt ?

Sert at det er kommet et inlegg men nekter å slette alt :)
 
Etter litt venting (på at blant annet StarSan skulle komme i posten) er jeg endelig klar for brygging!

Men korianderen skaper litt hodebry. Duger malt kariander av "black boy" sorten fra dagligvaren?

Og så, det viktigste: hvor lang tid vil dere anslå at det tar å kjøle ned 20l vørter i en 60l plastdunk i 5-10 minusgrader utendørs fra kokepunkt til 25 grader?

Rune
 
malt koriander går fint men du må prøve deg fram med mengden.. best er fersk knust men hvor fersk for vi det egentlig fra butikken..
jeg bruker også malt pepper, malt ingefær, kanel, .. men det føler best med fersk.
 
det var raskt! Takk for svar  :skitbra:

Jeg velger da å være litt konservativ med mengden koriander, går for 15 gram (halvt lite krydderglass).
 
RuneS skrev:
det var raskt! Takk for svar  :skitbra:

Jeg velger da å være litt konservativ med mengden koriander, går for 15 gram (halvt lite krydderglass).

det kan være mye det. Jeg vet ikke men vanligvis er mengden som er oppgitt inklusiv skal som veier også en del.
 
RuneS skrev:
det var raskt! Takk for svar  :skitbra:

Jeg velger da å være litt konservativ med mengden koriander, går for 15 gram (halvt lite krydderglass).

Grønt og Godt har hele koriander, har brukt derfra og de funker bra.
 
roba skrev:
Grønt og Godt har hele koriander, har brukt derfra og de funker bra.

Takk skal du ha! Grønt og Godt it is then!
Du vet ikke tilfeldigvis om noen som selger øko-appelsin i byen også? Har et nett, men det er på jobb (på Rena :cheeky:)

Rune
 
RuneS skrev:
roba skrev:
Grønt og Godt har hele koriander, har brukt derfra og de funker bra.

Takk skal du ha! Grønt og Godt it is then!
Du vet ikke tilfeldigvis om noen som selger øko-appelsin i byen også? Har et nett, men det er på jobb (på Rena :cheeky:)

Rune

Nei, vet ikke dessverre.
 
Nå har brygget stått og kost seg i 10 dager ved 20-21 grader. Det plopper fortsatt litt. Neste uke blir det tapping på flaske og karbonering.  :)

Holder en uke ved 20 grader på flaske og deretter noen dager i kjøleskapet for en drikkeklar Wit?

Rune
 
RuneS skrev:
Holder en uke ved 20 grader på flaske og deretter noen dager i kjøleskapet for en drikkeklar Wit?

Rune
Det kan hende men du må bare åpne en flaske f.e. hver 4. dag for å følge med prosessen og se når du har full karbonert øl.
 
Tilbake
Topp