Hei - trenger hjelp

Hei alle sammen. Jeg er ny på dette forumet og har tenkt å starte det som virker som en spennende hobby, ølbrygging. Jeg har kjøpt inn det meste av utstyr, venter bare på at et par ting skal komme i posten. :) Etter litt søking i forskjellige, til tider rotete artikler på internett har jeg kommet fram til en fremgangsmåte som jeg har skrevet ned. Siden jeg er litt usikker på om jeg har forstått alt hadde jeg satt stor pris på om noen som har peiling på seiling kunne se om fremgangsmåten under virker fornuftig.


Utstyr:
Gryte (25l)
Plastdunk (25l)
Gjærlås
Hevert
Temperaturmåler
Oechselvekt
Kapsler
Kapseltang
Glassflasker
Flaskerens
Flaskebørste

Ingredienser:
Geordi Lager kit
500mg spraymalt
500mg humlet spraymalt
Danstar, Nottingham overgjær til 25 liter (11g) (gjæring ved 14-21°C)
3g Klar Urt Klaringsmiddel


Fremgangsmåte:
Kok opp 22 l vann i gryta.
Ta den av plata og tilsett spraymalten.
Kok sakte opp igjen og la det koke i 25 min.
(Tilsett klaringsmiddel etter ca 10 min)
Varm ’kit’et i varmt vann. Ta gryta av plata og tilsett ’kit’et.
Kok sakte opp igjen og la det koke i 5 min.
Rør gjæren inn i en kopp (37°C) kokt vann, dekk med ren folie.
Sett gryta til hurtig avkjøling i vask med isbiter (ca 20min) til 25°C. Ikke rør mens varmt.
Pisk for å løse inn oksygen inn etter avkjøling.
Hell over i dunk med trakt.
Mål og noter OG med oechselvekt.
Tilsett gjær og rist godt. Sett på kork og gjærlås.
La så stå på mørkt sted ved 16-17 °C til FG er mindre enn ¼ av OG (3-4 bobler i minuttet, ca 1-2 uker.)
Tilsett ca ½ teskje sukker i hver flaske (totalt ca 100g) og overfør øl med hevert. La 3 cm være igjen av flasken.
Kork og vend.
La flaskene stå i romtempeteratur i 1-2 uker.
Lagre flaskene kjølig i 1-2 uker før konsumering.    :skaal2:
 
Hei og velkommen til forumet!  :brygging:

Dette ser stortsett bra ut! Ikke alltid like lett å få ut den informasjonen som gjelder når man er nybegynner, siden det er så mange måter å brygge på. Apropos, dersom du sikter til artiklene på hjemmesiden til Norbrygg.no, gjerne si hvor det skjærer seg, for da kan vi gjøre noe med det  :idea:.

Men noe vil jeg nok bemerke:  :lessmile:
- 37°C er kanskje i overkant varmt. Prøv heller 20 - 30°C slik at ikke gjæren dør.
- 16-17°C er kanskje litt kaldt dersom du bruker overgjær. Du kan gjerne sette det på romtemperatur, altså 20-22°C. Da vil gjæren gjøre en bedre jobb, mens det muligens gir din 'lager' en nokså fruktig karakter. På den annen side er den kalde romtemperaturen vel ment som kompensasjon for den ennå noe varme vørteren på 25°C... Egentlig så passer ikke gjærtypen til ølet, men det blir uansett noe som smaker :p.

Så snart du har fått alt i posten er det vel bare å sette igang og fortelle oss hvordan det står til med første brygget ditt!  :skaal:
 
Du ser ut til å ha forberedt deg godt. Det meste av det der ser klokt ut. Et par endringer du kan gjøre: Det er lettere å løse opp spraymalten i kaldt vann, så den kan du tilsette før du koker opp vannet. Under nedkjølingen av vørteren er det faktisk en fordel at du rører i den, for da går det mye raskere. Om du er redd for at ølet skal oksidere, så bare vær forsiktig med at du ikke pisker inn luft før det er kaldt. Sjansen for varm-oksidering er uansett liten. Om du vil bruke isbiter i vasken bør du tilsette dem først når vørteren er begynt å bli ganske kald, for vannet i vasken blir uansett så varmt at du må skifte det ut flere ganger.

Eduard: Gjæren dør nok ikke ved 37 grader. Det er faktisk en ganske vanlig anbefalt rehydreringstemperatur for tørrgjær. Selv har jeg alltid brukt romtemperatur, og det har fungert hver gang. Gjæringstemperaturen varierer selvfølgelig med gjæret, så det eneste jeg vil anbefale der er å sjekke hva som står på boksen. Nottingham overgjær tåler ned i under 14 grader...
 
Takker for svar  :) 

Siden gjæren jeg tenker å bruke er en overgjær som tåler lave temperaturer, vil ølen min bli mer som en ale eller mer som en lager? (hvis jeg gjærer ved 16-17C)

Eduard - artiklene på Norbrygg.no var veldig nyttige, bedre enn mye annet på nettet. Det eneste var at artikkelen om brygging fra sett var litt lite detaljert for ein nybegynner som meg.
 
Jeg skal se litt over artikkelen du nevnte. En del av artiklene er skrevet for en god stund siden og trenger muligens en oppdatering.

Gjær: hvis du gjærer på lav temperatur vil du få færre gjæraromaer, men gjæringen vil gå tregere. Ved lav temp vil noen alegjærtyper gi en litt mer lageraktig preg, men jeg vet ikke om det gjelder Danstar Nottingham.
 
Nå har jeg endelig begynt med bryggeprosessen  :)

Etter 15 timer bobler det ca 1 gang i sekundet. Jeg målte OG til 48. Hva bør FG ideelt ligge på?

Det som bekymrer meg litt er at det tok lang tid å kjøle ned vørteren (ca 2 timer). I tillegg kom jeg borti brygget med fingrene når jeg målte temperaturen under avkjøling (50 C). Er dette noe som kan bli til et problem?

Gleder meg til å smake mitt første hjemmebrygg hvis alt går bra  :godtoel:
 
Ett plopp i sekundet høres bra ut, da er gjæringen godt igang.  :brygging:

Med OG på 1.048 og de ingrediensene du har brukt ender du sikkert rundt 1.008-1.015. Jeg må si at da jeg selv satt øl med sånne ølsett, så var jeg ganske sløv med å måle FG, eller iallfall så brukte jeg aldri det som indikasjon på at det var på tide å flaske. Jeg bare lott brygget stå i 2 uker, og etter de første 8 dagene pleide ploppingen å ha avtatt så mye at det var så godt som utgjæret. Aldri fått problemer med overkarbonisering pga for mye restsukker med denne metoden, men det trenger ikke gi noe garanti!  :lessmile:

Og det med evt infisering: stor sjanse for at dette går bra. Bare ikke fullt så stor som det ville vært dersom det ikke hadde skjedd.
 
Hei
Nå har det oppstått et problem her. Etter 3 dager sluttet det å ploppe i gjærlåsen. I dag på fjerde dagen var det fortsatt ingen aktivitet. Jeg målte G til 1.022, noe som virker litt høyt. Jeg smakte litt på ølet og det smakte ganske greit, litt som dau øl som du har igjen på slutten av glasset. Noen som har tips til hva jeg bør gjøre. Skal jeg øke temperaturen, eller tilsette ny gjær for å få det til å gjære mer?
 
Da spørs det om ølet ditt er ferdiggjæret. Du kan prøve å tappe en flaske, sette på gjærlås og plassere det på et varmt sted for å se om det blir noe plopping i den. For setter du hele batchen på et varmt sted så kan det medføre litt usmak. Uansett, det har bare stått i 3 dager og jeg regner med at det går ned litt til uansett.

En grunn til at det slutter å ploppe kan være at fatet er utett slik at kullsyren siver ut andre steder enn rett gjennom gjærlåsen. Dette er ikke åpenbart i begynnelsen for da kan trykket øke såpass mye at gasset går ut både gjennom sprekker og gjærlåsen.

Så, ta en prøve om 2-3 dager og se om det har godt noe mere ned. :)
 
Nå har brygget stått tre dager til, men hydrometeret viser ennå 1.022.  :-[ Betyr dette at gjæren er død? Hva kan jeg gjøre nå?
Har en pakke med tørrgjær som følgte med ølsettet, bør jeg tilsette denne? Evt flaske og finne meg i lav alko%?
Da jeg smakte på brygget i dag var det en del kullsyre i det, jeg vet ikke om dette er en indikasjon på at det fortsatt er aktivitet.
(Dunken står ved 15-16 grader, det er ikke umulig at temperaturen har sunket til under dette på natten når jeg ikke har fått lest av temperaturen. Det er Danstar nottingham tørrgjær som skal tåle ned til 14 grader)
 
Temperaturen er noe lav, selv om gjæren vil tåle den så blir den tregere. Du kan prøve å tilsette mere tørrgjær i og med at tørrgjær ikke krever ytterligere belufting. Men øk også gjerne tempen til rundt 20 gr..
Ellers så vil jeg foreslå det jeg foreslo tidligere med å tappe en flaske og sette på gjærlås osv.
 
Et problem med å bytte ut sukker med spraymalt i vanlige ølkits er at ekstrakten i kitet er framstilt med tanke på at man skal bruke nettopp vanlig sukker som gjærer helt ut. Med et vanlig kit og sukker vil man kunne anta at FG blir i området 20-25% av OG. Spraymalt gjærer ikke like langt ut som hvitt sukker, og derfor kan man risikere å få en for høy FG om man erstatter alt sukkeret med dette.

Gjæren i bryggget er nok ikke død, men det kan tenkes at den ikke egentlig har så mye å spise på lenger. Gjør som Eduard sier og tilsett ny gjær og øk tempen til 20 °C. Neste gang du brygger (bli for all del ikke motløs av at det ikke går 100% første gang!) ville jeg ha byttet ut kitet med vanlig uhumlet maltekstrakt og kokt vørteren en time med bitterhumle i stedet.

Mvh. Gahr
 
Er det virkelig noe vesentlig forskjell på maltekstrakten i et ølsett og flytende uhumlet maltekstrakt fra samme produsent..?! Jeg har alltid antatt at det var samme ulla... etter mine erfaringer kan jeg ikke si at jeg har merket noen forskjell på utgjæringen av ølsett kontra flytende maltekstrakt, men har jo ikke akkurat sammenliknet side-ved-side (og det er jo endel år siden).

Men her forleden smakte jeg et ølsett brygget helt etter oppskriften, dvs med 1 kg sukker, og må si det smakte utrolig tynt og cideraktig, og ga meg et umiddelbart flashback til starten for ca 12 år siden...;) Kan ikke si at jeg tenkte at ekstrakten var formulert med tanke på at det skulle bli fyldig med tilsetning av 1 kg sukker, iallefall...:)
Like etterpå smakte jeg en am. pale ale brygget på flytende og tørr maltekstrakt, rikelig med Cascade, og Safale US-56 tørrgjær, og forskjellen var enorm (naturlig nok). Et svært bra øl brygget av en erfaren brygger, så bra det kan bli med ekstrakt og tørrgjær egentlig (og vesentlig bedre enn andre maltbrygg smakt samtidig).
Så Gahrs avsluttende tips kan absolutt anbefales!

(et artig eksperiment kunne jo være å brygge ett øl med ølsett+spraymalt og humle og ett med flytende ekstrakt+spraymalt og samme humle og gjær, og se hvordan forskjellen ble, både i bitterhet og maltsmak generelt (og FG)! :)
 
Jeg kan tenke meg at Gahr har et poeng der. Det kan jo tenkes at brygget, som er benyttet til humlet ølsett, er mesket på høy temperatur, bortimot 70 gr. for å få mest mulig uforgjærbar sukker, slik at ølet har litt fyldighet, selv om man tilsetter en utysk mengde med sukker. Ølet blir sikkert godt, selv om noe søtt, og en 'schnellvergärprobe' (som tyske hjemmebryggere kaller metoden for), med en liten flaske evt tilsatt ekstra gjær, kan gi svaret.
 
Har ikke egentlig så mye erfaring med å bruke ølsett som basis selv, men en kompis av meg forsøkte for noen år siden å sette noen øl der han brukte to kits i stedet for å bruke sukker, og alle ølene endte med altfor høy FG. Mine første øl var, som for de fleste, kits, og FG ble alltid rundt en fjerdedel av OG når jeg brukte sukker. Hadde man laget et øl på 1,5 kg vanlig maltekstrakt og 1 kg sukker, vil jeg tro at FG hadde blitt en god del lavere enn dette, men som sagt, jeg har ikke akkurat forsket på dette. (Og jeg har vel få planer om å gjøre det heller. Vil jo heller ha skikkelig godt øl!) At ekstraktøl, brygget skikkelig, kan være godt, er det dog ingen tvil om. Har flere kompiser som brygger på spraymalt og spesialmalt, og kvaliteten blir utmerket. God gjær, temperaturkontroll og renslighet har etter min mening langt større betydning enn malt. Så lenge maltekstrakten er av god kvalitet blir det prima øl av det!

Gahr
 
Da var ølen ferdig, og på tross av små problemer underveis i prosessen var resultatet var glimrende:) Iallefall tatt i betrakting at det var første gangen. Alle som prøvde det ble positivt overrasket  :ilike: 
Tusen takk til alle som har vært til hjelp her på forumet!  Hadde nok ikke godt like fint uten :skaal2:
 
Tilbake
Topp