Heidrun Bryggeri (Kristiansand)

Haarr

 
Hei, godtfolk!

Nå starter vi endelig opp for fullt! :)
Vi er en liten gjeng med folk som til nå har brygget i kjelleren til en kamerat. Det er det slutt på nå, da vi har fått oss lokaler på Odderøya i Kristiansand!
Du kan lese litt mere om klubben på http://www.heidrunbryggeri.no men det står ikke så mye informasjon enda. Det er også utdatert, vi er på 43 brygg og over 1400 liter produsert til nå.

Vi er altså et åpent bryggeri hvor alle (teoretisk sett, det vil være en sertifiseringsprosess før man får egen nøkkel) kan få tilgang på utstyret. Vi har planlagt alt ned til minste detalj, men trenger litt hjelp til alt mulig slags arbeid og billige materialer.
Denne uken, fra Onsdag (i morgen) til Søndag, kommer vi til å være i lokalene og legge nytt gulv, vegger og så videre - slik at ting blir rent og pent.

La meg bare gjøre det klinkende klart: vi skal ikke (i utgangspunktet) produsere øl for salg; dette er en klubb som står for lokaler, utstyr og kompetanse og målet er at ALLE skal ha muligheten til å brygge sin egen øl. Vi skal spre bryggekultur.

Når det er sagt så ønsker vi - etter hvert - å søke tillatelse til å produsere for salg, men da egentlig bare fordi det hadde vært morro :)

Per dags dato har vi 2 rom i bygg 56 på Odderøya som tilsammen er ca. 50m2, men snart åpnes det for 2 rom ekstra på samme størrelse slik at vi får 100m2. Det er veldig høyt under taket, så det blir plass til masse 30L gjæringskar.

Vi har 2 bryggesystemer per dags dato, med planer om flere (slik at man kan kjøre flere brygg samtidig); 1x 100L-bryggeri og 1x 50L-bryggeri.
Vi bør nok først og fremst få oss en liten 30L-dings.

Slik er planen fremover:
  • Denne uken: Flytte inn i lokalene i bygg 56 på Odderøya
  • Før Juni: Lage opp brosjyrer og informasjonshefter, få nettsidene litt opp og gå
  • Juni-Juli: Brygge øl i Markensgt. i Kristiansand sentrum (har allerede skriftlig tillatelse fra både kommunen og departementet) sammen med pubbene Både Og og Patricks, hvor vi kan dele ut brosjyrer. Vi ser for oss at vi brygger totalt 4 dager i sommer, men gjerne mere
  • August: Stå til ansvar for opplæring av folk under Kristiansands andre årlige ølfestival i regi av utelivsnæringen (vi skal lære folk bryggeprosessen, mens pubbene og distributørene/bryggeriene tar seg av presentasjon av ferdig-øl)
  • September: "Alle" i området kjenner noen som er medlem i bryggeriet

Så når det gjelder denne uken skal vi altså innrede de 2 rommene med gulv og ting. Da tar vi gjerne imot litt hjelp i form av materialer til veggene, epoxymaling, belegg, rør til å montere opp en vask (og selve vasken også), hjelp/materialer til å bygge arbeidsbenker, varmeovner til tørking av vegger, nye dører (de som er der nå er lette å bryte opp), nye låser, lastestropper til tilhenger, etc. Alt mulig.
Trenger også sofa, bord, stoler og sånt til oppholdsrommet.

Jeg vil personlig være der Onsdag, Torsdag, Lørdag og Søndag fra 11-21. Har ikke helt klart å ta meg fri fra jobb på Fredagen enda.

Vil du ta turen opp?
Kjør opp Odderøya, ta til høyre når veien deler seg og fortsett oppover så kommer du til bygg 56 på høyre side av veien - rett etter barnehagen.
Ring meg gjerne på 480 00 880 når du er i byen eller utenfor. Døren skal i utgangspunktet være låst - men folk glemmer det av og til.

Vil du ha litt mere informasjon så send meg gjerne en e-post på vhaarr@heidrunbryggeri.no men jeg blir ikke ved en PC så veldig mye de nærmeste dagene.
 
Etter planen skal det brygges nå på Onsdag, vi rigger i 10-tiden og brygger til vi er ferdige :)
Nå regnet det litt i dag, så får vi se om det blir nok folk.

Hvis det er noen som har lyst til å bli med, så bare si ifra!
 
stilig.
Jeg kan dessverre ikke ned til Onsdag, men jeg sprer ordet litt her oppe i Øvrebø så håper jeg noen tar turen ned og titter litt hvertfall. Hadde vært moro å tatt turen ned til Odderøya og en dag dere er der. Vi har akkurat "ødelagt" bb60,en vår så nå ender det nok opp med ett mer hjemmelaget system :)
 
Hei! Har ikke hørt så mye om dette lauget etter dere skrev her. Er det noe aktivitet ute på oddeøya?

Har det jeg trenger til å brygge hjemme, men hadde jo vært hyggelig å truffet likesindige og diskutert forbedringspotensialer, bryggeidéer osv..:) Er det blitt et miljø for slikt der ute? :)
 
Heisann!
Ja, her er det full aktivitet.
I fjor alene brygget vi over 3100 liter, og sammenlagt er vi nå godt over 5000 liter brygget totalt fordelt på 25-150L brygg.

Det er lite sosialt i klubben, det er mere sånn at grupper på 2-5 kommer innom og lager ølet sitt. Nå til helgen kommer det 4 stk på lørdag og 3 stk på søndag, for eksempel. På Onsdag kommer det også et par.

Du må jo gjerne komme innom på onsdag en tur om du vil. Da blir jeg her hele dagen fra 12 til 22.
 
Ja, det er bygget på høyre side rett etter barnehagen på Odderøya. Ring meg på nr som du finner på heidrunbryggeri.no.
 
Tilbake
Topp