help!!! hvete øl må jeg bruke wit gjær?

har masse hvete ekstrakt og spray malt liggende og tenkte jeg kanskje skulle brygge noe av dette men eneste gjæren jeg har er safale 05 , kan jeg bruke denne ??
Oppskrift så langt :
2 kg maris otter pale malt
1,5 kg whet ekstrakt fra muntons
500-1000 g hvete spraymalt
500g flaket hvete
200g roasted barley 

humle :
tenkte og bruke
admiral 50g ved 60 min
chalenger og east kent som smak og aoma humle

og da selvsagt gjær safale05

kan dette være noe eller er jeg helt på villspor???
 
Vil du ha den kararistiske hveteølsmaken (banan, nellik) er det ingen vei utenom hveteølgjær.
det du får med us05 er sikkert et  godt øl, men noe hveteøl blir det ikke.
 
var det jeg var redd for , men sånn ellers trur du den oppskriften kan bli noe godt  eller burde jeg tenke meg om en gang eller 2?
 
Det fins jo andre typer hveteøl enn de europeiske. I amerikansk hveteøl er ikke US-05 feil. På den annen side er 50 gram Admiral (13% alfa?) som bitterhumle altfor mye om du skal ha et vanlig lettdrikkelig hveteøl. Prøv med 20 gram. (Og roasted barley kan du heller spare til en stout.)
 
takk skal du ha , da legges barleyen vekk sammenmed en del av admiralen, er helt grønn som du sikkert skjønner og vanslkelig og sette sammen en oppskrift helt selv  spesielt beregne humle mengder osv...
 
en annen ting når jeg først er i gang.... pal malten hadde jeg tenk og knuse og "minimeske" i 30 min på 67-70 grader rett i kjelen siden jeg ikke har noe meskekar , går dette greit?
 
Du bør på et eller annet vis få maltet ut av gryta før du koker, i alle fall. Bruke en eller annen form for silpose, så gåre det bra. Om du koker kornet, står du i fare for å trekke ut for mye tanniner av skallene på maltet, og det vil du helst unngå...
 
Tilbake
Topp