hemligheten bak en god pils

Skriver dette av frustrasjon.

Målene jeg har med bryggingen er å brygge noen perfekte lagre. Tsjekkisk pilsner, tysk pils dunkel og bock i alle typer. Men dette skal handle om pils og humle. Når jeg leste brewers apprentice leste jeg jeg selvfølgelig intervjuet med Covalsky ekstra nøye.  De brukte tettnager humle i Victory brewing. Hvorfor ikke mine yndlingshumler hallertauer mittelfruh eller Saaz? Fordi kvaliteten på den tettnager humlen de fikk tak var av den beste kvaliteten. Og etterhvert har jeg kommet til at dette er hemmeligheten bak en god pils.  det vil si når man mestrer gjæring og mesking, hva er det da som avgjør om man får til en virkelig god pils. Mitt svar er råvarene. God malt er egentlig ikke så vanskelig å få tak. Bohemian pilsner, premium pilsner fra Weyermann er god malt. Gjær wlp 800 en humørsyk gjær som gir fantastisk pils dersom en behandler den rett. Wlp 830 eller Saflager 34/70 en tørrgjær av samme stamme som gir en tørr nøytral og god pils og favoritten wlp 833 som gir maltrike gode mørke lagre gang etter gang. Men som alle gjør jobben om man behandler dem godt.

Problemet er humle. Det er hjemligheten bak en virkelig god pils. Dessverre er mine yndlingshumler de mest humørsyke. Av og til får man Saaz og mittelfruh som knapt gir aroma.
Uansett hvor stor maltfylde man får til hjelper ikke dette dersom humlen svikter. Nå har jeg nettopp gått fra super Saaz og super Mittelfruh til nokså middelmådige greier og jeg vet at uansett hvor flink jeg er når det gjelder oppskrift og gjennomføring av mesking og gjæring så blir de neste batchene middelmådige. Fordi humlen er middelmådig. En god Saaz og en god middelfruh skal gi en kraftig aroma når du åpner posen. Man skal ikke behøve å stikke pelletsene under nesa for å lukte den gode florale, krydderaktige lukten.

Spørsmålet er om vi hjemmebryggerer er flinke nok til å gi tilbakemelding på kvaliteten på humlene vi kjøper. Sier vi fra at nei den siste humlen vi kjøpte ikke var av den kvaliteten vi forventet`Uten denne kvalitetten får vi ikke virkelig topp pils. Det er lettere med amerikanske apa IPA humler. Selv en middels Cascade, citra,amarillo eller summit kan  gi et god øl bare mengdene er riktige. Men dette kan ikke tyske noble humler gjøre Middels humle gir middels øl.  Og det er mye middels humle ute å går.

Oppfordring klag på middels og dårlig humle, uten god humle ikke noe topp øl.

mvh

Bårdd
 
+1

Brygget en pils inspirert av Victory Prima Pils med ganske store mengder humle.  Ble en kjempegod pils i forhold til alt annet jeg har smakt, men mangler mye på humlebitterhet, smak og aroma.
 
Da bør man kanskje se på hvis det er verdt å dyrke egen humle?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp