Hender i gjæringskar

Hei,

Dersom hender blir desinfisert i Starsan/Craftsan blanding, vil man da kunne dyppe hendene i karet for å måle gravity? Noen som har noen erfaring med dette?

Skjønner selvfølgelig at det ikke er å anbefale :rolleyes:
 
Hei,

Dersom hender blir desinfisert i Starsan/Craftsan blanding, vil man da kunne dyppe hendene i karet for å måle gravity? Noen som har noen erfaring med dette?

Skjønner selvfølgelig at det ikke er å anbefale :rolleyes:

Nei, la det være:)!!

Men hvorfor i all verden vil du ha hånda nedi vørter'n? Og uansett så skal du ikke åpne karet og slippe inn luft mot slutten av gjæringa.

Løsning: Stol på gjærlåsen - om du ikke har en god grunn til ikke å gjøre det - og skaff kraner til gjæringskarene dine.
 
Nei, la det være:)!!

Men hvorfor i all verden vil du ha hånda nedi vørter'n? Og uansett så skal du ikke åpne karet og slippe inn luft mot slutten av gjæringa.

Løsning: Stol på gjærlåsen - om du ikke har en god grunn til ikke å gjøre det - og skaff kraner til gjæringskarene dine.

Takk for svar, det er egentlig bare for å fylle et reagensrør slik at jeg kan måle gravity, deler av hånden/fingrene vil kunne komme i kontakt.

Vedrørende luft i karet, vil ikke resterende Co2 skyve ut oksygen (det er enda plopping i låsen) :)
 
Takk for svar, det er egentlig bare for å fylle et reagensrør slik at jeg kan måle gravity, deler av hånden/fingrene vil kunne komme i kontakt.

Vedrørende luft i karet, vil ikke resterende Co2 skyve ut oksygen (det er enda plopping i låsen) :)

Nei, oksygen og CO2 blandes, og O2 absorberes av ølet.

Så lenge det plopper noenlunde raskt, er det ingen grunn til å ta noen prøve. På det stadiet vil den aktive gjæren håndtere oksygenet. Men når det plopper såpass lite at det er en grunn til å ta en prøve, bør du ikke åpne lokket, for da vil det ikke være nok gjæraktivitet til å beskytte ølet mot oksydering.
 
du er ikke litt dramaqueen nå Finn ?
:)

Ja og nei. Det kommer an på hvor alvorlig man skal ta dette med å slippe luft inn i karet i sluttfasen. Det er nokså åpenbart ikke noe man bør gjøre hvis man kan unngå det - men farene er antakelig overdrevet. Det jeg gjør når jeg flasker er jo i prinsippet det samme - eller verre. Det kommer masse luft til - og så går det ganske bra likevel, til og med med en NEIPA.

Det er mulig tid er en faktor, men det har jeg ikke data på. Det går jo ikke så lang tid fra jeg starter tappeprosessen til ølet er i flasker der det er helt minimalt med luft, så det blir bare det oksygenet som absorberes i løpet av den tida. Og den lufta er hele tida blandet med CO2, så oksygenkonsentrasjonen er ikke like stor som den du får når du åpner lokket helt.
 
Det går jo ikke så lang tid fra jeg starter tappeprosessen til ølet er i flasker der det er helt minimalt med luft, så det blir bare det oksygenet som absorberes i løpet av den tida. Og den lufta er hele tida blandet med CO2, så oksygenkonsentrasjonen er ikke like stor som den du får når du åpner lokket helt.

(Kan fortsette seriøst.)
Den lufta er og blandet med nitrogen, 78% så jeg tror ikke oksidering er grunn til å ikke flaske ølet for å ikke gjøre store fativisteringer i starten, har ihvertfall ikke opplevd oksidert øl.
Og hvem har det første ølet stående så lenge at det blir ødelagt, han vil jeg se.
 
(Kan fortsette seriøst.)
Den lufta er og blandet med nitrogen, 78% så jeg tror ikke oksidering er grunn til å ikke flaske ølet for å ikke gjøre store fativisteringer i starten, har ihvertfall ikke opplevd oksidert øl.
Og hvem har det første ølet stående så lenge at det blir ødelagt, han vil jeg se.

Nei, som sagt - jeg fater ikke, alt havner direkte på flaske. Jeg skal ikke si at jeg ikke har opplevd at øl har blitt oksidert - en del øltyper er mer utsatt; de mørkere krystallmaltene er skumle ingredienser i så måte - men stort sett opplever jeg ikke problemer. Ingen av de ølene jeg sendte inn til NM fikk noen anmerkning om oksidering.

Men her var det snakk om effekten av å åpne karet for å ta en SG-prøve, og det er jeg litt skeptisk til å gjøre. Det oksygenet du slipper inn i karet da, får mye lenger kontakttid med ølet enn det som kommer til i flaskingsprosessen, og jeg tror det kan bety ganske mye. Men jeg er ikke sikker.
 
Kan Starsan eller lignende desinfisere en så ru og hårete overflate som en arm?

Om du må ta ut en prøve, og ikke har vintyv, kan du ikke heller bruke et desilitermål med hank? Så slipper du å dyppe hånda nedi.
 
Ved synlig aktiv gjæring er det jo ikke noen grunn til å måle, du vet jo da at den ikke er ferdig.
Kan Starsan eller lignende desinfisere en så ru og hårete overflate som en arm?

Om du må ta ut en prøve, og ikke har vintyv, kan du ikke heller bruke et desilitermål med hank? Så slipper du å dyppe hånda nedi.

Eller som man stjeler bensin, legge i slange og suge. Da får man smakt på den samtidig også :)
Trenger ikke ta av lokket engang, bare ta av gjærlåsen.
 
Hvis der er en trøst, så brygget jeg en gang hvor et bazooka-filter gikk potte tett umiddelbart etter start av tapping til gjæringskar. Dusjet hele høyrearmen grundig i Star San og stakk den nedi og holdt filteret rent under tapping. Fikk såvidt jeg kunne merke ingen infeksjon.

Men jeg skal ikke påstå at dette er anbefalt praksis... ;)
 
Tilbake
Topp