Hendig løsning for oppbevaring av humle.

Godtfolk! (Kan jo ikke lenger begynne med "Mine Herrer", nå som jeg er blitt oppmerksom på at det vaffal er én kvinne her på forumet...!)

Var egentlig på utkikk efter en plastboks for å bygge inn temperaturstyringsenhet for kjøling/varme, da jeg igår på Rema City syd i Lillestrøm (De har en omfattende non-food avdeling) kom over noe jeg tok sjansen på å prøve.  I en eske på ca 20*20*20cm var det et sett med tre plastbokser m/"låseører" på lokkene, tre forskjellige størrelser samt en vakuumpumpe.  I lokkene sitter det en ventil.  Tanken er at man skal kunne skape et undertrykk i boksen for å bevare mat samt at ventilen i lokket vil slippe ut overtrykk ved bruk i microbølgeovn.  Kr 50,- for settet.  Med en solid dose skepsis tok jeg med et sett for å prøve.  For å si det sånn: jeg dro tilbake idag og kjøpte 4 sett til.....

Pumpen klarer overraskende nok å skape et greit undertrykk (nok til at lokket sitter og vel så det, selv om låseørene løsnes) og jeg hadde plutselig løsningen på emballering av humle efter mitt noe optimistiske innkjøp på Hjemmebryggerdagene hos Nøgne Ø!  8)  Nå skal det pakkes og merkes, pumpes og fryses ned igjen det som er i plastposer og/eller åpnede forpakninger.

På esken står det "flavia series" fra vacuumsaver.

Hvor lenge de klarer å holde på undertrykket?  Aner ikke; men det vil uansett være bedre enn å klemme ut luften av plastposer og innbille seg at _det_ er noen god løsning.  Det er jo ikke alle av oss som har fullblods vakuumeringsmaskiner tilgjengelige, så drister meg til et ørlite rop om "Løp og kjøp".  :ilike: De har en god del sett igjen i Lillestrøm.  Tipper at disse bare er å finne i de største Rema-butikkene, hvor det er plass til mye ræl.  Fant også en kombinert slegge/vedkløver med syntethåndtak til kr 79,- - selvfølgelig uten at det er noe som helst relevant i bryggesammenheng!  8)

Med ønsker om en fortsatt glitrende dag,

Morten M

PS Ja, jeg fikk tak i til deg også, BS!
 
Har du, Morten, erfaring med bruk av Ziploc- /Zipfryseposer for oppbevaring av humle? Disse skal jo være lufttette, men jeg har ingen erfaring med det.
 
De er fine for å forhindre utskifting av luft; men man får jo ikke suget ut luften før de lukkes - utover å "klemme ut" luften.  Mye luft igjen innimellom pellets/blomster...

MM
 
Ser fristende ut den....  Så må jeg vel innrømme at jeg har en sak lignende den fra før - den skryter jeg ikke av.  Greit nok å få suget ut luften; men sømmene (som smeltes igjen) holder ikke tett i lengden.  Anbefales ikke...

MVH

Morten M
 
Foreløpig benytter jeg disse:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156113160

Har også en vacuum pakker, "Jocca", ubrukelig sak, men skal med tid og stunder kjøpe en Lava pakker: http://www.lava-europe.com/machines.htm Enten en V200 premium eller v300 premium, har fått folk til å teste de med å pakke diverse greier å la de ligge lenge, der holder både søm og trykk veldig bra.
Jocca skitn bruker evigheter på å suge ut lufta, og sveisen holder overhodet ikke. Ser bra akkurat idet du gjør det, men stopper der.
 
Har en vakumpakker kjøpt fra Jakt og Fritid og er kjempefornøyd med den.  Bare å passe på at man ikke suger for hardt vakum slik at fuktighet kommer i sveisen så går det fint.  Eneste minus er at man må bruke spesialposer.
 
Tilbake
Topp