Henstilling til alle som gjærer i plastbøtter:)

joques

Dommer
Vær så snill, ikke bruk oppvaskbørste inni plastbøtta! Den lager riper som uhumskheter kan sette seg i!

Hver eneste gang jeg snakker med folk som gjærer i plastbøtter (hvilket er helt fint og flott i seg selv), så er de enige i at man må være forsiktig med innsiden så det ikke blir riper. men så blir de like overrasket hver gang når jeg sier at man aldri må vaske innsiden med oppvaskbørste, eller for den saks skyld lagre råvarer i bøtta.

Det hardeste som noen gang skal være i kontakt med innsiden av en gjæringsbøtte, er fingrene dine, eller kanskje muligens den myke siden av en svamp :)

Bruk heller et alkalisk rensemiddel for å få bort de gjenstridige flekkene. Det må du uansett bruke for å få bukt med avleiringer som bygger seg opp, og som du ikke kan se.

Vennlig hilsen hønemor Joakim  :ilike:
 
Å vaske med en mikrofiberklut er sikkert en god løsning. Selv vasker jeg med et pusseskinn, og tror ikke det lager riper.
 
Jeg trodde mikrofiber var tingen å bruke på flatskjerm-tv-er, men dersom det er like ille som stålull er det ikke bra. Da vil det bli vanskelig å se på tv  ;)
 
Hm, jeg har ofte brukt vanlige oppvaskbørster i slike plastbøtter... Jeg visste ikke at de kunne gjøre så stor skade. Den grønne siden av en skuresvamp derimot, den ville jeg uansett ikke ha brukt  :talktohand:

Egentlig så betyr dette vel at de plastbøtte som jeg frem til nå har 'mishandlet' med oppvaskbørsten bør degraderes som lagringsbøtter til malt og utstyr...
 
Den "grønne" siden av svampen brukes til å pusse kobber før lodding, det sier litt om evnen den har.
Microfiber finnes i mange varianter, den "hardeste" er til glass.
Til gjæringsbøtter brukes alkalisk vaskemiddel eller myke kluter/ svamper.
:)
 
Jeg bruker Liberos papirkluter, beregnet på barnerumper. :ilike: Som småbarnsfar har man alltid slikt i huset (merk: jeg snakker ikke om våtservietter!). Hønemor har rett. Riper i plasten er ikke bra.
 
Jeg har endelig etter et års bruk av disse bøttene opplevd infiserte brygg. Jeg har hele tia vaska med lut og brukt skuresiden på svampen. En fordel kan jo være å bytte ut disse bøttene med gjevne mellomrom. Vil bytte dem ut etter 20 brygg tenker jeg. Koster jo ikke mer en en femtilapp.
 
Har to plastbøtter som jeg har brukt fittig i to år nå, å har altid vasket dem med en stor dasskost dedikert til vasking av bryggeriutstyr.
Til nå kan jeg ikke si jeg har hatt noen problemer grunnet dette.
Selv føler jeg att så lenge det ikke er noen merkbaer riper i dunken, bør det være mulig å få den ren  med stoutrens og sterkrens som jeg bruker.

Men hvsit man føler seg bedre ved å vaske med en myk klut, så gjør det i allefall ikke noen skade.
 
Jeg vet ikke helt, jeg, men er det virkelig såå nødvendig å kjøre naziregime på hygiene? Jeg var ekstremt nøye i starten, men etterhvert har jeg blitt adskillig mer lemfeldig. Jeg har brukt både oppvaskbørsten og skuresida på 3M-svampen (lett, vel og merke). Det er mulig det har blitt noen mikroriper, og det er også mulig det vil sette seg både pest og øreverk i disse etterhvert, men hittil har jeg ikke hatt infeksjoner av noe slag. Hva med det av krana som stikker inn i gjæringsbøtta? Muttere, riller og alskens hulrom for smådjevler med ondt i sinne!
I vikingtiden kunne du miste gård og grunn hvis du ikke brygget øl eller at du serverte dårlig øl. De hadde ikke mye Sterkrens og rumpekluter å hjelpe seg med. De hadde derimot kar av tre, som faktisk huser langt færre bakterier enn en tilsvarende av plast.


Jeg bruker også en saftsil når vørteren skal over i gjæringsbøtta, den dypper jeg i standard fosforsyreoppløsning (Sterkrens) og vrir opp som en klut før jeg siler vørteren gjennom. Fingrene er også i berøring med vørter, f.eks når jeg rister gjæringsbøtta (ingen foliebit mellom tommelen og hullet). Jeg vasker hendene godt i Zalo, skyller av ekstremt godt og dypper hendene i Sterkrensoppløsningen som alltid står på kjøkkenbenken når jeg brygger. Der desinfiseres både gjærlås, gummipropp og termometer hvis jeg skal oppi vørteren med det.
Når jeg er ferdig med bryggingen vasker jeg utstyret umiddelbart med Zalo, skyller godt og skyller til slutt med Sterkrensoppløsning. Tanken er å gi bakteriene litt å slite med når utstyret står lagret.
 
Dag skrev:
Jeg vet ikke helt, jeg, men er det virkelig såå nødvendig å kjøre naziregime på hygiene?

Den korte versjonen av svaret er rett og slett "ja". Selvsagt går det sojm regel bra, men det er ikke spesielt mye ekstra arbeid å være så pirkete som mulig... Hva som ble definert som godt og dårlig øl i vikingtiden er nok ganske forskjellig fra hvordan vi definerer det i dag. Infeksjoner var nok en vanlig del av smaken på øl i mange tilfeller, lagret øl ville nødvendigvis ha innslag av syrlighet, men det betyr ikke at vi er ute etter det samme i dag. Enhver kan selvsagt være så nazi han eller hun ønsker selv, men jeg mener det er verdt å være på den sikre siden.

Forøvrig har vi alltid infeksjoner i ølet vårt, men det gjelder å holde det på et minimum.
 
Nødvendig og nødvendig, alle gjør såklart som de selv føler er best, og hvis man ikke kjenner noe usmak så er det fint og flott.

Så skal det sies at et sted mellom 80 og 90 % av alle hjemmebryggede øl jeg har smakt, har hatt en eller annen form for infeksjon. Til og med et øl som jeg har dømt i skandinavisk finale, har hatt små spor av infeksjonssmak.

Så må jeg si, og dette er ikke for å rakke ned på noen, men det er uhorvelig mange som sier at de aldri har hatt infeksjon. Det stemmer rett og slett ikke. Alle har hatt infeksjon. Noen har det hele tiden. Jeg selv har hatt massevis av infeksjoner, og det er ved å ta tak i de problemene at jeg har blitt en bedre brygger.
 
Gahr, enig med deg i at vi teknisk sett alltid har infisert øl, men når jeg sier infisert så mener jeg at det finnes merkbar smak av det :)
 
joques skrev:
Gahr, enig med deg i at vi teknisk sett alltid har infisert øl, men når jeg sier infisert så mener jeg at det finnes merkbar smak av det :)

Ja, skjønner det. Ville egentlig bare understreke et av poengene dine. Vi kan aldri bli kvitt bakteriene helt, men vi kan holde produktene deres på et nivå slik at det ikke er merkbart at de er tilstede.
 
vanlig infeksjon ligger på ca 1bakterie pr. cc øl. Når vi snakker merkbare infeksjoner er det 1 mill bakterier pr. cc
Sjekka gjæren på OMB for litt sia, den hadde 5 / cc Det hadde dog vært interresant å sjekka stouten jeg dompa.
Påenget er at holder man gjæren rein, kommer raskt igang med gjæring vil ikke bakterier få lov til å formere seg. Har man derimot flere hundre millioner bakterier i noen sprekker i gjæringskaret hjelper det lite siden de vil komme raskt igang med formeringa si. Hvor mange lactobacilli får du plass til på 1 mm2 ? Sikkert ganske mange.
 
Riis'en skrev:
Det hadde dog vært interresant å sjekka stouten jeg dompa.

Kvittet du deg med denne mørke Vlaams Bruin? ;) Kan ikke du sjekke dette, jeg så et fancy pipetterapparat på bryggeriet, vet bare ikke helt hvordan den brukes..  :attevar:
 
Tilbake
Topp