Herms coil

Måtte bare legg ut noen bilder av min hjemmelagde herms coil. Må si meg meget fornøyd med denne.
Den er laget av et 5 meter langt 12mm kobberrør, diameteren på coilen er ca 9 cm utvendig.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    208,3 KB · Sett: 608
  • image.jpg
    image.jpg
    214,4 KB · Sett: 588
Oj. Kva bøyde du den rundt? og hadde du noko i for å unngå at røret får "knekk" ? meget pent.
jeg mekket til noe greier av noe gammelt skrap som jeg hadde liggende. Brukte et 60mm tykt stålrør som jeg kveilet det rundt. Jeg satt en treplugg inn i hver ende på det 60mm røret med en skrue gjennom midten på hver av de. Disse skruene tredde jeg inn på to klosser som jeg skrudde fast i en plank slik at det akkurat nok klaring fra 60mm røret og planker til at kobberrøret gikk mellom. Boret et hull oppå røret i ene enden og stakk kobberrøret nedi, (for at det ikke skulle vri seg). Og laget noen hull i andre enden av røret slik at jeg fikk en stang nedi som jeg brukte som "sveiv".
Funket fint som bare det i 5 minusgrader :).
Jeg fylte forøvrig kobberrøret med fin sand fra biltema beregnet for sandblåsing
 
Prisen på hele greiene er jeg litt usikker på, men den dyreste delen er den 12mm kobberkveilen fra biltema. Ca 450 kr
Resten av delene er også kjøpt på biltema, 110 mm avløpsrør, muffe og ters. Noen få loddedeler i kobber. Varmekolben er fra en gammel varmtvannsbereder. Hurtigkoblingene er Ebay, og en 100 lapp i deler kanskje.

Skal prøve å få tatt noen bilder av "jig'en"
 
Tilbake
Topp