HERMS for ultradummies

Hei!

Siden jeg har nå har mye tid mellom bryggene så har jeg begynt å leke med tanken om et HERMS system. Meeeen....jeg her helt grønn som vanlig. Selv de enkleste forklaringene på dette systemet ender som oftest med å forvirre meg.
Etter mye om og men har jeg kommet opp med en viss oversikt over hva jeg tror jeg trenger. Fint hvis noen kan fortelle med hva jeg har glemt.

1 kjele (har en 40 L, blir det for stort?)
2 x kuleventil
Varmeelement (holder det med 3000W?)
Falsk bunn til meskekjelen
Sånn rar kran som står på skrå på toppen av meskekjelen (aner ikke hva det heter)
5 m kobberrør
I tillegg selvfølgelig alle mutrer og pakninger som skal til for å gjøre det tett.

Men hvordan styrer man varmeelementet?
Og hvordan får man effektiv kontroll på temperaturen? Er det her PID kommer inn?
Andre ting?
 
Om du har mye effekt tilgjengelig funker det sikker med en så stor herms, og fordelen med stor herms er at du bruker vannet i herms som skyllevann. Men treghet på 35liter vann er stor, og du må ha mye effekt. Lek litt her http://www.glennrlie.net/kalk_oppvarming. med 3kW klarer du å løfte 35 liter vann ca 8 grader på 10 min.
@Miguel gjorde noen forsøk med stor herms, men måtte skrinlegge da det ble for tregt. Jeg har inntrykk av at de fleste her bruker en liten herms (type vannkokerstørrese) eller rims.
 
For at den kalkulatoren skal gjenspeile IRL sånn ca så må man også ta med volumet vørter som skal varmes opp. 3kW i en HLT/beholder på 35 liter + vørtermengde blir ALT for lite. Du bør opp mot 10kW skal du klare å stegmeske greit, helst mer og. Søk på kompaktherms her på forumet.
 
For at den kalkulatoren skal gjenspeile IRL sånn ca så må man også ta med volumet vørter som skal varmes opp. 3kW i en HLT/beholder på 35 liter + vørtermengde blir ALT for lite. Du bør opp mot 10kW skal du klare å stegmeske greit, helst mer og. Søk på kompaktherms her på forumet.
Takker, men det er tydeligvis noe jeg ikke har forstått. Ser jo disse små HERMSene i vannkokere, termoser o.l., men skjønner ikke hvordan man styrer temperaturen i dem?
 
Jeg har selv bygget et slags RIMS-system og tror muligens det er litt letter å bygge, uten at jeg vet sikkert. Det kan fort bli omfattende prosjekt du har tatt på deg her, jeg kan prøve å hjelpe litt på el-biten: For god regulering bør du ha en PID-regulator ja, og den trenger en temperatursensor å regulere utifra. I tillegg må regulatoren kunne styre varmeelementet ditt, det gjøres enklest via et såkalt Solid State Rele (SSR). Husk at du bør ha en 16A-kurs for å kjøre 3kW, samt at vanlige stikkontakter ligger i grenseland for å tåle max effekt over tid (kan sikkert diskuteres dog)...
 
Jeg har selv bygget et slags RIMS-system og tror muligens det er litt letter å bygge, uten at jeg vet sikkert. Det kan fort bli omfattende prosjekt du har tatt på deg her, jeg kan prøve å hjelpe litt på el-biten: For god regulering bør du ha en PID-regulator ja, og den trenger en temperatursensor å regulere utifra. I tillegg må regulatoren kunne styre varmeelementet ditt, det gjøres enklest via et såkalt Solid State Rele (SSR). Husk at du bør ha en 16A-kurs for å kjøre 3kW, samt at vanlige stikkontakter ligger i grenseland for å tåle max effekt over tid (kan sikkert diskuteres dog)...
Takker! Er det da noe slikt som i linken under jeg er ute etter?
http://www.ebay.com/itm/100-240V-Di...ouple-Probe-/321517884746?hash=item4adbf5954a
 
Om pumpa går hele tiden så måler du primært ut av herms (etter oppvarming i herms).
Om sirkulasjon stopper kan det være greit å ha en ekstra regulering som måler selve hermsen og som stanser varmeelement på 80-85C i herms. Ellers kan det eksplofaenmegdere.
 
Ja, aner ikke hva slags PID det der er men. Mange her bruker sestos D1SR. Og bytt ut føleren med en 50mm pt-100 med 1/2" gjenger.
 
Ja, det ser bra ut ;-) Det kan være at du må kjøpe en annen tempføler for å få gjengene til å passe med ditt røropplegg. Hva slags varmeelement har du forresten?
jammen jammen...har da ikke noe varmeelement enda jeg! Det er jo slikt dere må hjelpe meg med :eek::D
 
Aha, høres lurt ut ja. Men...hvilken type T-ledd?
For å være helt ærlig så troe jeg det blir vanskelig å hjelpe deg på dette nivået, det kanfort bli en lang tråd... Foreslår at du tegner en skisse av hvordan du ser for deg systemet, gjerne basert på litteratur i bøker og nett; da blir det mye mer konkret og lettere å hjelpe deg.
For el-spørsmål kan du gjerne sende meg PM, uten at jeg kan garantere umiddelbare svar :)
Til lista di så må du iallefall sette opp ei sirkulasjonspumpe.
 
Tilbake
Topp