HERMS

Hei.

Vi er midt i bygging av HERMS-sløyfe til bryggeriet vårt. Idag ble vi ferdig med hjertet i løsningen - kobberspiralen. Vi kjøpte 5m 10mm vannrør på biltema. Vi har en vannkoker til overs med litt tvilsom termostat som vi tror er perfekt til formålet.

Indre diameter på spiralen er 70mm - en NØ-flaske. Vi hadde lange debatter om vi skulle fylle røret med salt, vann, is eller sand. Vi endte med sand og jeg kom over 1,5kg chinchilla-sand dyrebutikken på Storo-senteret. 49,- Vi fylte opp røret med sand og satte igang og bøye. Vi var tre stykker så det gikk rimelig greit. Hadde egentlig tenkt til å bruke loddefittings for å få røret inn i spiralen - men når vi så hvor fint det var å jobbe med det så tok vi sjansen og dro det gjennom. Det gikk bra. Kuttet av endene og satte klemfittings på.

2017-01-23 14.02.00.jpg

Så var det å modifisere vannkokeren så spiralen passet. Metallbor og drill gjorde mesteparten av arbeidet og med en kina-kopi av en dremel (CO-tech) så fikk vi tatt de skape kantene. Kokeren er av glass som tilfører en estetisk dimensjon i forhold til mange andre HERMS-vannkokere jeg har sett. :)


2017-01-23 14.13.16.jpg
Alt i alt er det bra progress. I morgen skal vi modifisere PID'en vår fra rele- til SSR-drift. Kortigkoblingene fra Katla ligger på posten. Mangler en måte å kjøle SSR'en på - men det finner vi sikkert ut av.
 
På min har jeg T-ledd med temp tensor umiddelbart på utløpet.

Fordel med dette er at den vil fange opp feil, eks at pumpa stopper. Da vil temperaturøkning i hermsen forplante seg i kobberøret og etterhvert varme opp tempføler slik at PID tror at set temp er nådd og den skrur da av pådrag. Slik unngår en kok i herms, selv om sirkulasjon stopper.
Ulempe er at tempavlesninger blir feil uten sirkulasjon.
 
Dag II.

PID-kontroll.

Vi hadde en gammel REX c100 med rele-kontroll liggende samt 25A Fotek-fake SSR. Siden det å kjøre 9a @ 230v gjennom de ekstremt pinglete utgangene på PID'en så tvilsomt ut så tok vi av releet og la ut styrestrømmen fra releet slik at vi kunne styre en SSR i stedet. Frem med loddebolten.

2017-01-24 11.11.58.jpg

Veldig greit å sette på to små ledningsbiter. Nå har vi 12v signal bak på PID'en.

Så var det å montere hele greia i en boks. Jeg hadde kjøpt en klar plastboks på biltema som vi brukte. Har også kjøpt en skjærefjel som alt skal etterhvert monteres på. Vi gjorde en basal test ved å koble på thermoproben som fulgte med og putte den i vannkokeren coil'en etterhvert skal bo i. PID'en sendte strøm til SSR'en, denne tente dioden sin og triac'en åpnet opp og vannkokeren begynte å summe.

Veldig moro og se at den kuttet strømmen før den nådde målet. Det var så gøy at vi varmet vann i tre omganger.

Da er det bare å vente på at RTD-probe med 1/2" tilkobling ankommer. Så kan hele greia settes sammen og en batch med øl kan brygges. Veldig spent på hvor mye varme vi greier å tilføre.
2017-01-24 14.24.33.jpg
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp