Hevert på ferdig karbonert øl?

Morten Jensen

Norbrygg-medlem
Jeg er i planleggingsfasen for et nytt, enkelt oppsett med en fermentasaurus som jeg har en avtale på å få kjøpt billig av min lokale bryggebutikk.

I den forbindelse ønsker jeg å begynne å karbonere ølet direkte i fermentasaurus, men ønsker egentlig å unngå å måtte kjøpe inn en beer gun.

Fra et tidligere oppsett har jeg modifisert en enkel manuell hevert for tapping av flasker ved å ganske enkelt stole på fysikken i det hele. Dvs at jeg holder gjæringskaret på noen ølkasser for å skape potensiell energi så jeg slipper å trykkesette eller bruke pumpehevert.

Dette prinsippet ønsker jeg å fortsette å bruke, men jeg er redd for at hevert muligens kan redusere eller ødelegge for karboneringe hvis ølet passerer gjennom hevert med kullsyre. Er det helt dust å tenke?
 
Karboneringen blir nok litt uforutsigbar, vil jeg tro. Når du letter på trykket i fermentasaurus, så blir vel det litt som å skru opp korken på en brusflaske. En del av trykket slipper ut, og gir da CO2 mulighet til å slippe ut av ølet inntil det er en ny likevekt mellom trykket i headspace og oppløst CO2 i ølet. Resultatet er litt mindre karbonering/mer doven drikke.

Om du skal gjøre dette, så mistenker jeg at det beste er å gjøre det ved så lav temperatur som mulig. Ølet holder bedre på CO2 når det er kaldt enn når det er varmt.
 
Tilbake
Topp