Hjælp til Lys Stærk Belgier

Hej

Ja endelig blev det efterår og ude temp. passer bedre til gæring af øl. Ser også der er kommet lidt mere liv i forummet.

Jeg har forsøgt mig på en lys stærk Belgier. Se opskriften her
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...lesort=&numshow=50&namesearch=&brewersearch=

Min OG: 1082 Efter 10 dages gæring og omstik. til 2. gæring er den på 1042. Høres lidt højt ud? Jeg gemte en slurry som står på køl. Spørgsmålet er nu om jeg skal fede min slurry op og tilsætte den, eller slå koldt øl i blodet og vente 14 dage på 2. gæring og lade tiden løse alle problemer:) FG bør blive: 1015

Jeg havde lidt temp. problemer under mæskning og der blev mæsket mellem 65 og 75. Lund el gryden har vældig dårlig termostat.

hilsen

Christian  :godtoel:
 
Slurryen er nu fedte op og tilsat brygget her til morgen. Gærlåsen blobber lystigt og jeg regner med at dette hjælper på at få FG nærmere taget.

Christian :godtoel:
 
Tror det var lurt å aktivisere slurryen før du tilsatte den. Belgisk gjær kan forøvrig ofte oppføre seg litt "vanskelig". De tar gjerne litt lengre tid enn andre typer å gjære ut, og tolererer ikke alltid like godt lave temperaturer. Ser av oppskriften at du gjærer på 19 °C. Du burde kanskje øke denne temperaturen noe. 1388-gjæren stammer fra Moortgat Duvel, og der stiger gjæringstemperaturen kraftig, til godt over 25 °C. Så lenge gjæringen begynner på en litt mer "konservativ" temperatur, er det sjelden problematisk og svært ofte tjenlig, å la belgisk gjær få jobbe varmt.
 
Tak for input.

Jeg har hævet temp. til ca. 23 grader og gæren stortrives. Burde jo nok havde læst lidt på Yeasts sin hjemmeside ang. gæringstemp. Opskriften er taget fra BYO og her var gæringstemp sat til 19 grader.

Christian :godtoel:
 
Hej

Så er der flasket FG endte på 1010 og dermed ender Alc. % på 9.4. Det er jo ikke så slet - ej heller for Dansken.

Christian :godtoel:
 
Da har den gjæret skikkelig ut, tatt i betraktning at det ikke var så mye sukker/dekstrose med i brygget! Håper den smaker som du hadde tenkt deg, Duvel er egentlig ganske vanskelig å klone selv om den virker som et ikke altfor komplekst øl.
 
Høres ut som du kan få et respektabelt øl av dette. Dansker har vel i grunnen vist at de kan brygge øl før også (Mikkeller, Ølfabrikken osv...)? :skaal2:
 
En lille rettelse. Øllen var gæret ned til 1012 og smager egentligt ganske lovende.

Og jo der er meget godt øl i DK.

Christian :godtoel:
 
Tilbake
Topp