Hjeeelp! Flaskekrise!

Har 50 liter pale ale til fruens 40 årsdag som må flaskes i morgen.

Har de siste årene kun brukt fat, så gikk til steget og kjøpte 6 kasser med bjørnunger på Rema. Forventet en liten vaskejobb, men det jeg ser er at nesten alle flaskene har muggflekker i bunn. Disse er litt tricky å få ut.. Har heller ikke flaskekost...

Noen som har tips til en effektiv vaskemåte for å vaske 140-ish flasker? Kan jeg legge de i bløtt over natten i ett eller annet vidundermiddel?

Alle innspill mottas med takk!
 
still de på rekke og rad, finn fra vannkokern og gå til verks
dagen etter bruker du starsan på vanlig måte
 
still de på rekke og rad, finn fra vannkokern og gå til verks
dagen etter bruker du starsan på vanlig måte

Takk for svar. Meeeen det virker til at muggjævlene sitter bedre enn som så.. Har riktignok ikke benyttet vannkokeren, men glovarmt springvann... Mener brederen vår står på over 80 grader....

Uansett... skal teste vannkokeren samtidig nå.. så får vi se.

Tanken min var å kjøre vask med kokvarmt vann... deretter 15 minutter på 160 grader i ovnen... og deretter vanlig starsan-behandling ved flasking... Burde jo være rimelig safe..
 
Har av og til tatt ein bit av ein gryteskrubb svamp og ein pinne får løst alt i bunnen då


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
høres underlig ut,
men om det et massivt mugg problem med de flaskene hadde jeg ikke vært særlig lysten på å bruke dem uansett

Ser bekymringen... men tenker også som så at det handler i første omgang om å få "pirket" ut klumpene... med påfølgende steking i ovn, og starsan-behandling burde det uansett gå bra.

En flaskebørste hadde nok helt sikkert gjort susen..

Nå står alle flaskene på terrassen med en slump konstentrert klorin.. lar de få stå sånn til i morgen, så kan det være at det gjør jobben...
 
Har av og til tatt ein bit av ein gryteskrubb svamp og ein pinne får løst alt i bunnen då


Sent from my iPhone using Tapatalk

det er det jeg også tenker... at det må no "pirking" til...

På slike "problemflasker".. hvilken behandling har du gitt de i ettertid?
 
Oss baker alle flasker når dei vert gjort vaska . Så ein runde med starsan når dei skal brukast

Så problem flasker får ingen særskilt behandling


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Kjør dem I oppvaskmaskina, Gjerne I 2 slike I nedere rist. Kjør på varmeste program. Bruk oppvaskpulver. Blir dem rene inni så er dem jo rene. Star-san før bruk. En runde I stekovnen er unødvendig når du bruker star-san før flasking.
 
Kjører altid nykjøpte bjørnunger i kaustik soda 10-12 timer>innvendig skylling>så oppned i kassen i oppvaskmskin>starsan spyling>fylling
 
Kjører altid nykjøpte bjørnunger i kaustik soda 10-12 timer>innvendig skylling>så oppned i kassen i oppvaskmskin>starsan spyling>fylling

Mine "Nye" panteflasker med kasser får et døgn I kaustik her og, så en runde I oppvaskmaskina. Så spyles innvendig med flaskespyler på krana før dem settes opp/ned for tørking og så lagring.


PS kanskje nye flasker er løsningen denne gangen siden du har dårlig tid ;)
 
Jeg legger i bløtt alle flasker i ett pensjonert gjæringskar med varmt vann og oppvaskmaskinpulver. Skyller dagen etter og desinfiserer på flaskedag. All mugg og dritt blir borte uten skuring.
 
Ville hentet nye/brukte hos et utested. Gratis, og 'ferske' flasker

Rekker ikke det denne gang dessverre... men det er absolutt en mulighet til neste gang..

Jeg flasket mye i mine tidligere dager som hjemmebrygger... og da var det alltid flaskene fra NØ, Ægir, Haand og lignende jeg benyttet. Det er først nå jeg forstår hvor mye enklere det er å benytte "bjørnunger".. Billige å kjøpe og med samme standard og størrelse på alle flasker. Gjør korkingen raskere. Og enklere å frakte og oppbevare i kasser... Rett og slett mye smidigere...
 
Men... et tilleggsspørsmål... Jeg håper å få tak i en flaskebørste i dag... da kan jeg pirke ut klumpene, og deretter skylle godt. Med påfølgende baking i ovn, og starsan før flasking, så må vel alle bassilusker være døde... og det betyr vel igjen at det ikke kan skjemme øllen?

Ja, kjipt med mulige "fremmedpartikler" i øllen, men det burde vel ikke være noe som ødelegger øllen?
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp