Hjelp av dere NEIPA eksperter

Mortenpip

Norbrygg-medlem
tenkte å hive meg på en NEIPA.
Malt har jeg kontroll på tror jeg, men kommer til kort på hvilke humler som passer sammen.
Har 2 pk med mosaic og 2 pk simcoe i frysen, men må vel ha noe i tillegg??
Er det noe tips ute å går??

Tar gjærne et tips eller 2 om mengder.
 
Ser at gjæren til NEIPA'en jeg har tenk å brygge, er klar, så om jeg hiver meg rundt, kan jeg få brygget den i dag. Hadde tenkt å tygge litt på oppskrifta, men nå får jeg ikke tygget så veldig lenge. Lurer på humler. Jeg har kjøpt meg opp et lite lager, så jeg har følgende i fryser'n som jeg tenker er særlig aktuelle:

Citra
Amarillo
Azacca
El Dorado
Vic Secret
Idaho
Mosaic

Og så disse, også:

Centennial
Cascade
CTZ
Simcoe
Chinook

Er det noen kombinasjoner som er særlig gode? Og noen som bør unngås? Jeg har brukt Citra, El Dorado og Mosaic sammen, og det er glimrende. Citra og Amarillo, også. Men jeg ville gjerne prøve noe annet. Vic Secret og Azacca er helt nye for meg.
 
Azacca, citra og mosaic vart også veldig godt. Men trur kanskje eg hadde valgt noko anna en citra neste gong, då eg synst den dominerte litt mykje.. (trur det er den som dominerer iallefall.. er ikkje so flink å skille smaker ifrå kvarandre :p)
 
Azacca og Simcoe ble helt konge

Det høres ikke dumt ut, det der. Kan du si noe om hvilke aromaer som dominerte? Og om forholdet; 50/50?

Hørte for et par dager siden på Stan Hieronymus på Beersmith. Han sa at Chinook i wp ga ananas - og kanskje Simcoe gjør det samme? For meg hører de to til i samme gruppe. Kanskje jeg skulle kutte Simcoe'n med Chinook? Så blir det 50% Azacca, 25% Simcoe og 25% Chinook. (Men antakelig droppe Chinook i tørrhumlinga.)
 
Azacca, citra og mosaic vart også veldig godt. Men trur kanskje eg hadde valgt noko anna en citra neste gong, då eg synst den dominerte litt mykje.. (trur det er den som dominerer iallefall.. er ikkje so flink å skille smaker ifrå kvarandre :p)

Tror det blir ganske likt Citra, Mosaic og El Dorado - som er fryktelig godt, men som jeg har brukt et par ganger nå. Det er forøvrig mye mulig Citra kan tones ned litt, eller byttes ut, som du sier. For å reindyrke det tropiske?
 
Det høres ikke dumt ut, det der. Kan du si noe om hvilke aromaer som dominerte? Og om forholdet; 50/50?

Hørte for et par dager siden på Stan Hieronymus på Beersmith. Han sa at Chinook i wp ga ananas - og kanskje Simcoe gjør det samme? For meg hører de to til i samme gruppe. Kanskje jeg skulle kutte Simcoe'n med Chinook? Så blir det 50% Azacca, 25% Simcoe og 25% Chinook. (Men antakelig droppe Chinook i tørrhumlinga.)

Ananas, ja og litt furu og kanskje litchi, ganske dank
syntes Simcoe funka bedre med Azacca enn Chinook
brukte 1:2 Cryo Simcoe og Azacca
 
Ananas, ja og litt furu og kanskje litchi, ganske dank
syntes Simcoe funka bedre med Azacca enn Chinook
brukte 1:2 Cryo Simcoe og Azacca

Takk:). Da går jeg for det. Et skjema begynner å ta form:

100 gram Simcoe i 10 minutter på 75 grader. Det skulle gi det jeg trenger av bitterhet her, sammen med effekten av andre former for bitterhet som kommer til.

Kjøle til like under 70 og tilsette 100 gram Azacca. WP i 20 minutter. Her sier teorien at det ikke skjer videre isomerisering av alfa-syra. Men jeg skulle få godt med aromaoljer, uten at de fordamper i nevneverdig grad.

Tørrhumle med 25 gram av hver på halen av den aktive gjæringa. Samme om igjen etter tre dager. Tappe etter tre nye dager (antakelig). Altså til sammen 100 gr til tørrhumling (4 gr/L).

I forhold til forrige NEIPA har jeg flytta 50 gram humle fra tørrhumlinga til wp. Det er i tråd med hva Stan Hieronymus sa i denne nyeste beersmith-episoden:
Han mener vi bør prøve å kutte ned på tørrhumlinga til fordel for wp, bl.a. for å begrense hop creep. Og jeg mener bestemt jeg har fått merke hop creep. (Tror jeg må høre denne 3-4 ganger til for å få med meg alt:confused:! Men Hieronymus er en av dem jeg mener det er grunn til å høre på.)
 
Tror det blir ganske likt Citra, Mosaic og El Dorado - som er fryktelig godt, men som jeg har brukt et par ganger nå. Det er forøvrig mye mulig Citra kan tones ned litt, eller byttes ut, som du sier. For å reindyrke det tropiske?

Ja, eller kanskje for å få eit litt meir spennande humlepreg. Men Azacca er ei humle eg vil prøve meir av :)
 
Tilbake
Topp