Hjelp!! Cornelius usmak!

Hei og hopp!

Nå har det seg slik at jeg har kjøpt meg cornelius fat og levde gode dager i sus og rus uten bismaker i øllet, helt til noe "skummelt" skjedde.
Dro på hyttetur, fat trykksatt rundt 1 bar, kom frem og satte fatet ute, tappet etterhvert ett glass, alt som det skulle, god smak osv. Så litt senere 15-20min ble fatet flyttet inn i varm hytte og det ble tappet ett nytt glass, nå var plutselig øllet blitt surt!

Tre ting har skjedd:
1 fat ristet i bil
2 øl tappet uten og sette på trykk
3 stor temp endring -1 til 25+ i omgivelsene til fatet

Alt faktorer for å gi bismaker, men det skumleste er at det var også to andre fat med på turen, som alle hadde samme livslinje, men ingen av de to andre fikk surbismak.

Er det noen som kan fortelle meg hva som gikk galt?
 
Litt merkelig at du tappet deg et glass som var helt fint i smaken og ette at ølet var kommet i hus var det usmak.  Kanskje noe bunnfall som ble virvlet opp på siste etappe inn? Kan være bismak etter gjæren som vil forsvinne etter noe lagring.
Eller så er vel det mest nærliggende å tro at det dreier seg om en slags infeksjon siden du beskriver smaken som sursmak i ølet.

Hvorfor dette skjedde med kun et av 3 fat har jeg ingen fasit på. Men det kan jo tenkes at feks pakninger, stigerør, ventiler e.l på akkurat dette fatet ikke var godt nok desinfisert.

Nå er det jo ikke mulig å si eksakt hva som er årsaken til usmaken så la det heller være en påminnelse av verdien av desinfisering og hygiene under hele bryggeprosessen.
Og for fat er det god rutine å ta jobben med å demontere og desinfisere fatene og alle delene fullstendig minst annenhver fylling ja gjerne hver gang fir sikkerhetsskyld.
 
Jepp, min teori også. Men veldig rart at smaken dukket opp så fort! Føler at bakterier ikke kunne gjøre noe slikt så fort.... Men jeg vet ikke... Fortsatt relativt ny i gamet

Takk for svar!
 
Om ølet var svært kaldt før det ble plassert innomhus kan det være årsaken til at usmaken var maskert.
Du skrev noe om temp variasjon ned mot -1, det er nesten det eneste jeg kan tenke meg som plausibel forklaring. Men det blir jo bare gjetting uansett så lærdommen må bli ennå bedre rutiner på hygiene.
 
Nja det har før turen stått i ca 18 grader uten bismaks problemer
:bank2:
Skjønner at det må være bakterier, men skjønner ikke hvordan det oppstod!
 
Tilbake
Topp