Hjelp- det plopper i gjærlåsen etter 2,5 uke

stigje

Norbrygg-medlem
Hei på dere!

Vi satte en Pale Ale for 2,5 uke siden med en OG på 1.050. Gjæringstemperatur 18 grader. Det plopper fremdeles i gjærlåsen, med ca. 90 sek. mellomrom. Ølen skulle etter planen stikkes om og tappes på flaske etter 2 uker, men det torde vi ikke da ølen fremdeles gjæres. Er dette normalt, er det bare å stikke om og tilsette sukker?
 
Hvis du lar være å bruke gjærlås med vann slipper du å telle plopp :)
Plopp telling er ikke nye å rette seg etter, pga. bl.a. det som Jørn snakker om kan det fortsette i måneder.
 
Stigje. Grunnen er at det under den virkelige gjæringen, slik ca første uka, kjører gjæren co2 i ølet. Det er denne som slippes langsomt ut av ølet du ser nå. Som en brusflaske uten kork. Siste uka av normalt to, spiser gjæren enkelt fortalt avfallstoffer, altså rydder i brygget ditt. Så kan du normalt flaske etter to uker. Men som Jørn sier lik FG over et par dager er beviset på ferdig gjæring.

--
 
Målte FG i dag - 1.010. OG var 1.050, så da er den vel 5%?
Tappet over på fat, en herlig lukt og overraskende god smak allerede, og klar og fin!

Jeg har tenkt å tvangskarbonere på fat, lagre kaldt i 3-4 uker og så tappe på flaske ved hjelp av Beergun (mottrykk). Er dette en fremgangsmåte noen av dere pleier å benytte?
 
Tvangskarbonere paa fat og fylle med beergun skal gaa greit etter hva jeg har hoert, vil gjoere det samme slev senere.

Har hoert det er en stor fordel aa ha kald ol,,,0-1-2 grader Kald vaeske holder co2 bedre.. Samt kjole ned flaskene godt foer fylling,,da gaar det bedre med skumkontroll etc.



stigje skrev:
Målte FG i dag - 1.010. OG var 1.050, så da er den vel 5%?
Tappet over på fat, en herlig lukt og overraskende god smak allerede, og klar og fin!

Jeg har tenkt å tvangskarbonere på fat, lagre kaldt i 3-4 uker og så tappe på flaske ved hjelp av Beergun (mottrykk). Er dette en fremgangsmåte noen av dere pleier å benytte?
 
Jeg har ikke praktisk erfaring med dette selv,,men ville nok satt fatet i en blanding av is og vann. co2 trykket er vel bare for aa drive ola ut av fatet,,selve co2 en skal vaere "adsorpert" av ola?

stigje skrev:
Jepp. Fatet står til kjøling på 3-4 grader nå, skal tvangskarbonere sås snart temperaturen er stabil der. Toppet fatet med CO₂ først før nedkjøling. Hvilket trykk skal tvangskarbonering foregå under?

Edit: fant svar under http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,1449.0.html
 
Jeg tar opp igjen denne gamle tråden; den handler om det jeg hadde tenkt å spørre om.

Siden jeg har en historie med infeksjoner, er jeg antakelig litt paranoid. Helst hadde jeg sett at det var null bevegelse i gjærlåsen - flatt væskenivå i gjærlåsen, altså - ved flasking. (Jeg vet alt om utette gjæringskar og upålitelige gjærlåser, men her er det altså snakk om åpenbart tette kar.) Men ofte fortsetter det å klukke i det uendelige. Mellomrommene kan være lange; jeg har en lys bitter som nå er nede på 3 minutter. Jeg er egentlig ikke så engstelig for den. Den ble brygget den 15.,så den har bare stått to uker, og det er vel innafor.

Men som sagt, jeg blir alltid rastløs når ploppingen nekter å gi seg helt. Og så lurer jeg litt på om det er flere som har det sånn?
 
Jeg tar opp igjen denne gamle tråden; den handler om det jeg hadde tenkt å spørre om.

Siden jeg har en historie med infeksjoner, er jeg antakelig litt paranoid. Helst hadde jeg sett at det var null bevegelse i gjærlåsen - flatt væskenivå i gjærlåsen, altså - ved flasking. (Jeg vet alt om utette gjæringskar og upålitelige gjærlåser, men her er det altså snakk om åpenbart tette kar.) Men ofte fortsetter det å klukke i det uendelige. Mellomrommene kan være lange; jeg har en lys bitter som nå er nede på 3 minutter. Jeg er egentlig ikke så engstelig for den. Den ble brygget den 15.,så den har bare stått to uker, og det er vel innafor.

Men som sagt, jeg blir alltid rastløs når ploppingen nekter å gi seg helt. Og så lurer jeg litt på om det er flere som har det sånn?
Ja. Lyngølet propper fortsatt jamt og trutt, og det stresser meg litt, selv om jeg veit av erfaring at det helst går bra.
 
Joda, Arrogant Bastarden plopper fremdeles selv om vi er på over 75% utgjæring og jeg tror vi endelig har nailan
 
Jeg tar opp igjen denne gamle tråden; den handler om det jeg hadde tenkt å spørre om.

Siden jeg har en historie med infeksjoner, er jeg antakelig litt paranoid. Helst hadde jeg sett at det var null bevegelse i gjærlåsen - flatt væskenivå i gjærlåsen, altså - ved flasking. (Jeg vet alt om utette gjæringskar og upålitelige gjærlåser, men her er det altså snakk om åpenbart tette kar.) Men ofte fortsetter det å klukke i det uendelige. Mellomrommene kan være lange; jeg har en lys bitter som nå er nede på 3 minutter. Jeg er egentlig ikke så engstelig for den. Den ble brygget den 15.,så den har bare stått to uker, og det er vel innafor.

Men som sagt, jeg blir alltid rastløs når ploppingen nekter å gi seg helt. Og så lurer jeg litt på om det er flere som har det sånn?
Hadde en hvit IPA som ikke ville gi seg med plopping. Til slutt flaska jeg bare. Da var den på 1002. Ingen flasker har gått i lufta enda.
 
Men men.. @Finn Berger Gjærer ikke du med passiv temperaturstyring? Altså i et rom etter ambient temperatur? Hvis tempen stiger bare en grad over flere dager så vil jo ølet frigi co2 veldig sakte, frekvensen i ploppoing i gjærlåsen er avhengig av hvor mye væske du har i gjærlåsen, samt gjæraktivitet selvsagt.

Løsningen på problemet er å skru ned tempen i rommet :p
 
Men men.. @Finn Berger Gjærer ikke du med passiv temperaturstyring? Altså i et rom etter ambient temperatur? Hvis tempen stiger bare en grad over flere dager så vil jo ølet frigi co2 veldig sakte, frekvensen i ploppoing i gjærlåsen er avhengig av hvor mye væske du har i gjærlåsen, samt gjæraktivitet selvsagt.

Løsningen på problemet er å skru ned tempen i rommet :p

Jammen - da må jeg jo fryse, da. Jeg sitter to meter fra den nå.

Jeg styrer for så vidt temperaturen aktivt gjennom å flytte dunkene rundt i huset - begynner gjerne i kjelleren, og så opp i et litt kjølig rum, og når hovedgjæringen går mot slutten, tas ølet inn i "varmen" her oppe. Så det har nå stått her ei ukes tid, ialle fall.

....

Nå måtte jeg jo ta en prøve av det. Jeg gikk ut fra at den målingen jeg tok for fire dager siden, var FG. Men det har faktisk gjæret disse fire dagene - det har gått fra 1.015 til 1.012. OG var 1.048. Det gir en ABV på 4,7%, og 74% utgjæring. Det var ikke meningen å komme helt dit. Jeg mesket på 67 grader, og brukte Wyeast1318, så jeg hadde håpet på noe litt mindre tørt.

Nå er det klart og fint, og faktisk veldig godt. Men altså; den ploppingen bør gi seg før jeg flasker. Jeg begynner å frykte infeksjon. Trøsten må være at ploppingen stadig avtar. Men den blir stående ei uke til, antakelig.
 
Jeg synes det fortsatt er litt fascinerende over hvor høyt du kan meske, ifht meg iallefall.

Jeg regner vel 67 nærmest som litt i underkant - når vi snakker ale, da. Drøyt blir det ikke før vi er over 70:p.

67 er vel også nokså normalt for engelske ales?
 
Jeg regner vel 67 nærmest som litt i underkant - når vi snakker ale, da. Drøyt blir det ikke før vi er over 70:p.

67 er vel også nokså normalt for engelske ales?
Jeg mesket min bitter på 68C. Var i grunnen fornøyd da den så ut til å stoppe på 1.013. Men så kom mistanken om infeksjon og jeg lot den stå en uke eller to til. Til slutt viste den seg å være ok, men ved flasking var vi nede på 1.009! Også 1318.

Har nevnt det før, men det passer å nevne igjen at Kinn nylig hadde overkarbonert øl i butikken etter ny pitch 1318, som jobbet langt senere mot slutten enn de var vant til.
 
Jeg mesket min bitter på 68C. Var i grunnen fornøyd da den så ut til å stoppe på 1.013. Men så kom mistanken om infeksjon og jeg lot den stå en uke eller to til. Til slutt viste den seg å være ok, men ved flasking var vi nede på 1.009! Også 1318.

Har nevnt det før, men det passer å nevne igjen at Kinn nylig hadde overkarbonert øl i butikken etter ny pitch 1318, som jobbet langt senere mot slutten enn de var vant noen til.

Denne har vært i huset noen måneder, og har ikke oppført seg helt som forventet. Den har ikke gitt tjukk krausen som jeg har kunnet høste, og den attenuerer bedre enn jeg ønsket. Jeg burde vel ha kvittet meg med den.

Men nå ser det så langt ut som om jeg får en veldig god bitter, og det er noe jeg har slitt med:).
 
Tilbake
Topp