Hjelp! Engelsk IPA og meskeprosess

Hei,

Første post hos Norbrygg og trenger input på en oppskrift jeg har satt sammen, og input på dårlig utbytte.

Fra brewtarget:
Batch Size 40,000 L Boil Size 45,800 L
Boil Time 60,000 min Efficiency 60%
OG 1,062 FG 1,012
ABV 6,5% IBU 53,2 (Tinseth)
Color 9,8 srm (Morey) Calories (per 12 oz.) 205
Fermentables
Total grain: 14,100 kg
Name Type Amount Mashed Late Yield Color
Pale Malt (2 Row) UK Grain 12,000 kg Yes No 78% 3,0 srm
Caramel/Crystal Malt - 20L Grain 2,000 kg Yes No 75% 20,0 srm
Corn Sugar (Dextrose) Sugar 100,000 g No No 100% 0,0 srm
Hops
Name Alpha Amount Use Time Form IBU
Magnum 15,0% 50,000 g Boil 60,000 min Pellet 37,9
Magnum 15,0% 50,000 g Boil 10,000 min Pellet 13,8
East kent goldings UK 7,0% 50,000 g Boil 2,000 min Pellet 1,5
East kent goldings UK 7,0% 50,000 g Dry Hop 0,000 s Pellet 0,0
Misc
Name Type Use Amount Time
Irish Moss Fining Boil 0,000 mL 15,000 min
Yeast
Name Type Form Amount Stage
Danstar - Nottingham Ale Dry 33,000 mL Primary
Mash
Name Type Amount Temp Target Temp Time
Inf Infusion 42,000 L 72,929 C 65,000 C 60,000 min
Final Batch Sparge Infusion 18,927 L 94,290 C 74,000 C 15,000 min


Brygger i VVB med falsk bunn og sirkulering med pumpe. Varmeelement på 4kW under falsk bunn.
Har dødvolum på ca. 20L. Mesketykkelse 3L/kg.

1) Planen er å meske på 65 grader i 60 minutter med kontinuerlig resirkulering og røring.
2) PID instilles til 74grader for mash-out (det tar litt tid å nå denne temepraturen) med kon. resirk.
3) Avtapp til to stk. gjeringskar.
4)Deretter tilsettes ca. 20L vann med temperatur på ca. 80 grader (helles oppi VVB kjapt).
5)PID instilles på 74 grader, med resirkulering og røring. Derretter tappes også dette på gjeringsdunken og deretter koking.

Er det noen med tilsvarende mitt oppsett som har bra tips på hvordan meske effektivt?
Har ikke noe bra oppsett for kontinuerlig skylling og maltsengen har et stort areal.

Mvh
Jon
 
Knuse finere? Jeg har oppsett som virker ganske likt, men tror vi ligger på effektivitet oppunder 80%. Er mesketykkelsen med eller uten dødvolumet? Er det uten dødvolumet er vel 3l/kg litt i overkant kanskje?
 
Å ha dødvolum på 20l blir ganske mye på ditt oppsett. Det bringer vel din mesketykkelse opp fra 3l/kg til 5.1 reelt tar du dødvolumet med i betraktning, og enzymene flyter jo dit også.
Rent mesketeknisk sett skal dette fremdeles være ok, men beta-amylase enzymene denatureres raskere, spesielt ved høyere temperaturer ifølge tysk faglitteratur hvor tilsvarende mesketykkelse er brukt for pils.

En stor ulempe med dødvolumet er at du ender opp med mindre vann å skylle med som igjen gir lavere effektivitet.
 
Sist redigert:
Takk for svar!

Benytter i dag en hjemmelaget maltkværn, men rullene er for små og serateringen ikke den beste. Legger ved noen bilder.
Mener selv knusinga er bra, men skal få i gang dreibenken snart å lage en ny kværn.

Mesketykkelsen er vel med dødvolumet, for jeg velger selv mesketykkelese i brewtarget for å få passende vannmengder.
14,4 kg x 3 = 43 l meskevolum. (fyller da opp 43l i vvb og tilsetter malten).

Noget Undergjøret: Mener også jeg kanskje har for lite skyllevann og at dette burde vært ca. 50 % av totalvolum i meskeprosessen.

Men kan man skylle slik jeg beskriver, med å hive oppi skyllevannet etter at mesken er tappet av og så resirkulere? Skyllevannet vil da være under falsk bunn, men over varmeelemtet som holder konstant temperatur med PID.
Mener at med det store arealet det er på maltsenga i VVB er det vanskelig å skylle som i et maltrør, slik at allt kornet blir skyllet.

Et annet spørsmål, er det problematisk å heve temperatur til mash-out over litt tid. Det tar litt tid å få opp temperaturen på vannet, og da vil vel flere omdanninsmekanismer foregå i denne stigningen (f.eks. etter skjemat John Palmer benytter)

Var mange spørsmå dette :)
 

Vedlegg

  • 2015-04-19 11.16.07.jpg
    2015-04-19 11.16.07.jpg
    422,9 KB · Sett: 82
  • 2015-04-19 11.56.57.jpg
    2015-04-19 11.56.57.jpg
    418,5 KB · Sett: 79
  • 2015-04-01 23.06.38.jpg
    2015-04-01 23.06.38.jpg
    114,6 KB · Sett: 81
  • 2015-04-18 23.46.18.jpg
    2015-04-18 23.46.18.jpg
    169,9 KB · Sett: 81
  • 2015-04-19 00.06.58.jpg
    2015-04-19 00.06.58.jpg
    143,9 KB · Sett: 80
  • 2015-04-19 11.16.17.jpg
    2015-04-19 11.16.17.jpg
    520,9 KB · Sett: 80
Takk for svar!
Mesketykkelsen er vel med dødvolumet, for jeg velger selv mesketykkelese i brewtarget for å få passende vannmengder.
14,4 kg x 3 = 43 l meskevolum. (fyller da opp 43l i vvb og tilsetter malten).
Vet ikke om jeg har fått med meg alt riktig her, for hvis du fyller opp 43l i vvb og har 20l dødvolum under silbunn, så blir vel mesken ganske kompakt?

Noget Undergjøret: Mener også jeg kanskje har for lite skyllevann og at dette burde vært ca. 50 % av totalvolum i meskeprosessen.

Men kan man skylle slik jeg beskriver, med å hive oppi skyllevannet etter at mesken er tappet av og så resirkulere? Skyllevannet vil da være under falsk bunn, men over varmeelemtet som holder konstant temperatur med PID.
Mener at med det store arealet det er på maltsenga i VVB er det vanskelig å skylle som i et maltrør, slik at allt kornet blir skyllet.
Dette blir vel en variant av partiskylling og med resirkulering burde du få skylt ut sukkeret fra malten. Viktig da at resirkuleringen gjøres på en slik måte at skyllevannet går igjennom hele maltsengen og ikke skyller bare deler av mesken.

Et annet spørsmål, er det problematisk å heve temperatur til mash-out over litt tid. Det tar litt tid å få opp temperaturen på vannet, og da vil vel flere omdanninsmekanismer foregå i denne stigningen (f.eks. etter skjemat John Palmer benytter)

Var mange spørsmå dette :)

Vet ikke hvor lang tid du bruker, 1 grad temperaturhevning i minuttet er ihvertfall godt innenfor og tror ikke det har særlig betydning å bruke vesentlig lengre tid i intervallet 60 - 78. Sålenge du mesker lenge nok på laveste meskesteg f.eks 65 grader så vil ikke enzymaktivitet på høyere temperaturer forandre gjærbarheten vesentlig ifølge min forståelse av prosessen.
 
Sist redigert:
Du har helt rett. Reelt volum som omslutter malten blir da 23l. Resten er under silen. Trodde ikke dette hadde noe å si så lenge vannet flyter over maltet slik at alt er vått.
 
Du har helt rett. Reelt volum som omslutter malten blir da 23l. Resten er under silen. Trodde ikke dette hadde noe å si så lenge vannet flyter over maltet slik at alt er vått.
Tettheten av enzymer i mesken går da ned, siden halvparten av de befinner seg under silbunnen.
Det kan vel påvirke hvor lang tid enzymene trenger på å konvertere stivelsen til sukker samt at de kan denatureres raskere.
 
Sist redigert:
Forholdet mellom meskevolum/dødvolum er mye større enn fra noe jeg har erfaring med, ca. 4 gangen større.
Jeg ville startet med å prøve å finne din meskeeffektivitet (hvor mye av stivelsen som konverteres til sukker) samt skylleeffektivitet ( hvor mye av sukkeret du får skylt ut). Dette for å finne hvor i prosessen effektiviteten kan forbedres. Tilsammen gir dette brygghuseffektiviteten, altså hvor mye av sukkeret som ender i kokekjelen. Synes du nevnte i en annen tråd at du hadde 50% effektivitet, antar det var brygghus.

Skulle jeg driste meg til å skyte fra hofta ville jeg sett om en tynnere mesk hjalp noe, og ev. bare tilsatt alt vannet etter endt mesking uten å tappe ut først, da no-sparge gir bedre brygghus effektivitet enn 50%
 
Du har en mesketykkelse på 1.6 l/kg. Det er kanskje litt tykt, men bør ikke lage så dårlig effektivitet. Du kan prøve å øke mesketiden til 90 min. Jod test er også lurt.

Du kan fint øke utmesk temp til 77. Det kan hjelpe. Men, jeg ville først og fremst forsøkt å gjøre noe med dødvolumet.
 
@TTL Jodtinktur/iodine er vel den anerkjente metoden for en hjemmebrygger for å sjekke om all stivelsen er konvertert. Jeg har også benyttet en alternativ metode som kun er brukbar hvis du greier å ha stålkontroll på mengde malt og vann som er benyttet samt på et eller annet vis sørger for at SG i hele mesken er lik (veldig god resirkulering f.eks)
Da kan du måle SG og kalkulere meskeeffektiviteten og meske lenger dersom du ikke er fornøyd. Mye mer komplisert enn en jodtest, men fungerer hvis den er gjort riktig.

@Jonfrason Som sagt over, dødvolumet er hovedproblemet ditt
 
Sist redigert:
Takk. Begynte å lese litt mer seriøs litteratur i går kveld (har ikke linken her på telefonen men dette er en vitenskapelig artikkel) det ble hevdet at en tynnere mesk skulle gi høyere effektivitet (over 2.5l/kg). En enkelt skylling skulle øke med 8%. 2 skylling med 2%. Mesh out bidrar med minimalt tilskudd i følge artikkelen.

Jeg har ikke adgang til jod og det er brygg effektivitet jeg har på rundt 50%.
vanligvis har jeg tilsatt skyllevannet uten å tappe ut som nevnt over.

Jeg har også problemer med å skjønne at dødvolumet skulle påvirke så negativt da jeg resirkulerer under hele mesketiden med ca. 10l/min. Vannet tas utmidt i dødvolumet og pumpes til topp seng. Mulig enzymene ikke jobber ordentlig på denne måten.

Får prøve en no-spare først og deretter med ulike skyllemetoder. Takk for alle in spill! Ellers noe på oppskrift?
 
Som jeg skrev tidligere tror jeg dødvolumet kan medføre at enzymene jobber saktere da de blir tynnet ut, halvparten vil befinne seg i vannet som ikke har malt i seg, dødvolumet. Da kan du meske lengre og se om det hjelper på meskeeffektiviteten. Det kan også hende at enzymene blir denaturert raskere, spesielt hvis det er mye varme rundt varmeelementet. Spekulasjoner og ikke basert på erfaring fra min side.
Jod/Iodine selges på bryggeforretninger hvis du ønsker å sjekke mot en slik test.

Dødvolumet vil definitivt påvirke effektiviteten av skylling pga. at du har mindre vann igjen til skylling.

Du har erfart spesielt lav brygghus effektivitet men bortsett fra dødvolumet har du ganske normalt bryggesystem slik du beskriver det.
Da blir det naturlig å tro at ditt uvanlige store dødvolum har noe med problemet å gjøre. Derved dødvolum som førstemistenkt fra min side ;)

Oppdater gjerne denne tråden med hvordan det går/gikk, det er lærerikt å få vite hva som fungerer :)
 
Jeg har også 20l dødvolum. Vi skyller kontinuerlig over en halvtime- tre kvarter med maltet bløtlagt hele tiden. Men det krever en hlt.
 
Takk for tips på jodtinkur. Neste brygg (nevnt i toppen av post) brygges neste helg. Oppdater da.
Hva får du i effektivitet da TTL?
HLT kan jo sveises i en fei. Bruker du naturlig trykk fra vannspringen?

Jon
 
Tenkte litt kjapt der. Blir ikke en HLT for meg, men evnt. en hurtigvarmer med trykk fra krana.
Det burde fungere utmerket.

Hvis du tapper ved å la det renne ned i et gjæringskar, uten å bruke pumpe, så etterfyller du skyllevann slik at nivået i mesken er konstant. Du bør ha kontroll på vannmengden slik at mesken til slutt tappes tørr.
 
Takk for tips på jodtinkur. Neste brygg (nevnt i toppen av post) brygges neste helg. Oppdater da.
Hva får du i effektivitet da TTL?
HLT kan jo sveises i en fei. Bruker du naturlig trykk fra vannspringen?

Jon
Jeg har ikke finregnet noen gang men jeg pleier å treffe ganske godt på OG når jeg bruker 80% i bryggesoftware. Men jeg har da gjerne ca 90-95 liter til kok, så mine 20l dødvolum utgjør mye mindre.
Vi har enten brukt kokekjelen til skyllevann eller en egen 36l-kjele. Kjelen er egentlig litt liten. Pumpe eller gravitasjon, og fintune ventilene til passe flow.
 
Tilbake
Topp