Hjelp! Får ikke skikkelig koking

Heldigvis var jeg såpass forutseende at jeg har tatt noen prøvekokinger med vann, så jeg har ikke ødelagt noe vørter så langt...

Forsøker å koke 25L vann i en 34L tykkbunnet stålkjele fra Pujadas. Prøvde først med min komfyr - type 2KW støpejern. Dette gikk ikke - koker bare med lokk, selv med isolering (liggeunderlag) av kjelen. Kjøpte en 2KW induksjonsplate på Biltema i den tro at denne hadde mindre varmetap og derfor at flere av de 2KW gikk til oppvarming av vannet. Men problemet er nøyaktig det samme, muligens litt raskere oppvarming.

Det hele varmes opp til kokepunktet - ca 10 grader i kvarteret (i alle fall fra 40 grader) med lokket på. Når det begynner å fosskoke tar jeg av lokket, og innen noen minutter er det ikke mye som ligner på koking. Selv med lokket ca 70% på er ikke kokingen i nærheten av det man kan kalle roling boil. Dekker jeg mer til (90%) begynner det å ligne på noe, men da får jeg vel problemer med avdampningen.

Jeg vil nok helt sikkert gå for bedre type isolering av kjelen, men nekter å tro at det tar meg hele veien. Siden jeg ikke ønsker å begynne å lage hull i kjelen for å montere varmeelementer, så er det dyppvarmer(e) eller grilltenner som gjenstår. Det jeg trenger tips til er ren praktisk bruk av disse (dyppvarmer, grilltenner). Kan de bare "slenges" oppi, eller er det deler av dem som ikke tåler å være under vann? Må man altså sørge for en eller annen form for "oppheng" til dem?

Vil forresten vørter koke "lettere" enn rent vann? (det er vel blant annet en del partikler i vørteren - påvirker det på noen måte?)

Vil bare brygge øl jeg! Er vel av typen som overhodet ikke ser den delen av hobbyen som en del andre ser ... mekking og slikt. Får det greit til, men HATER det - så akkurat nå angrer jeg meg grønn for at jeg ikke gikk rett på en Speidel. Pengeballen ruller svært godt allerede, med utstyr, feilkjøpt utstyr, innkjøp av verktøy til en fra før ganske tom verktøykasse osv... beregner en en minimal timespris for all knotingen og alle turene på Biltema og Clas, så er jeg nok LANGT forbi en Speidel allerede  :fyflate:

Jaja, alt blir vel bedre i morgen :)  
 
Jeg bruker en grilltenner for få økt effekt. Denne kan jeg slenge rett oppi. Man må selvsagt passe på at håndtaket ikke kommer under vann, da går det galt. :skraemt:

Vørter har et annet kokepunkt enn vann, men dessverre er dette høyere enn vann (desto mer "urent" et stoff er, desto høyere frysepunkt og kokepunkt).
 
Har selv induksjonsplate, 2kw (fra Obs dog), og en 24liters kjele med tykk bunn.
Du må nok ha lokket på for å klare å få kok, men når du først har fått kok, så bør du klare å holde på kok med det utstyret du har, det kokte fint hos meg iallefall når det først kom igang.

Har også noen grilltennere jeg kjøpte brukt her, de er blitt bøyd slik at man kan henge de på kanten av kjelen, da er det bare varmeelementet som henger oppi, håndtaket og ledningene er utenfor, og det er litt viktig :)

Jeg kom litt til samme konklusjon som deg, men konkluderer med: Jeg har en salig pinnekjøttkjele, godt med verktøy nå, og en gigantisk kjøleboks itl harryturer, men dog en spiralkjøler jeg ikke får gjenbrukt... Og gikk så til innkjøp av en 20L speidel allikevel.. (og sluttet å regne sammen kvitteringene.. )

Har jo lært endel da :)
 
Olavni, du kan helt sikkert prøve å koke med lokket 70-90% på. Du får føle deg fram litt i forhold til hvor mye humleutbytte du trenger (dekk til mer for økt utbytte) og hvor redd du er for DMS (dekk til mindre). I en annen tråd ble det nylig diskutert dette med DMS, du kan jo søke og se hva du finner.

Jeg bruker en grilltenner på 450w eller noe slikt fra Clas, den er stor nok til at den bare kan stå oppi kjelen uten å dette ned, så har ikke bøyd den.

Ellers tror jeg at komfyrplater har en slags termostat som gjør at de skrur seg av når de blir for varme, dvs. de ikke gir 2kW hele tiden. Dette skulle gå an å koble ut på en separat enhet, men da har du den satans mekkinga igjen da. Jeg er også enig med deg, jeg har null verktøy (samboeren min har hammer og leatherman) og om ikke ti, så hvertfall 7-8 tommeltotter. Brukte masse strev og banning på å mekke meskekar med kuleventil (hva faen, trenger jeg "gjengetape"? Hva er det?), men nå har jeg et enkelt opplegg som funker. Og jeg er forsåvidt glad jeg ikke kjøpte en Speidel, jeg liker å brygge på enkelt utstyr, jeg liker bare ikke å bygge det. Ligger nok også godt under prisen av Speidel.
 
Så lenge du har grei koking og over 8 % avdamping i timen, trenger ikke lokket være av. En liten glipe som slipper ut damp er nok. Det er slik jeg pleier å regulere kokingen i gryta jeg bruker i det hjemmesnekrede bryggeriet mitt. Jeg koker opp på en Kervel 2000W-plate. Når det har nådd koking, kan jeg skru ned til 1400 W og regulere åpningen i lokket for å få passelig koking.
 
Takk til alle!

Gjorde en test, og det ser ut til at avdampningen ligger på rundt 9-10% med en glippe liten nok til at det koker greit. I alle fall etter at jeg fant ut at kjelen er stor nok til også kunne nyttegjøre seg ørlite av naboplata også. Så det blir vel ordning.

Jeg gjorde også en test hvor jeg hadde i ca 1,5 pk DME for å se hvordan vørteren (riktignok veldig tynn) artet seg. Og da ser jeg at det er mye mer bevegelse enn det man skulle tro ved å se bare på vann. Om det er et optisk "bedrag", eller om det er egenskaper ved vørteren som gjør at det blir slik vet jeg ikke, men jeg konkluderer i alle fall med at dette skal holde. Stikker å kjøper en grilltenner for sikkerhets skyld ... grei backup for 99,- kr.

 
 
Høres ut som du ikke trenger grilltenneren... Men den kan jo hjelpe deg å koke opp fortere. Jeg har stabilt 9 % avdamping når jeg brygger.
 
Tilbake
Topp