Hjelp!! Hva skal jeg gjøre?

Sitter her med følgende dillemma:
Fredag 24/6 hadde jeg litt lite og gjøre, så hva gjør man da, jo mann brygger! Tenkte ikke over at jeg snart skulle på ferie...
Hadde noe belgisk gjør liggende som gikk ut på dato 24/6...så da var jeg innafor!

Tenkte jeg skulle prøve meg på en egenkomponert dobbel:

2000 g Pilsnermalt 3 ebc
2000 g pale ale 7ebc
150 g chocolate malt 300 ebc
300 g crystal malt 135 ebc
400 g munich malt 20 ebc
200 g Roasted barley 1100 ebc
200 g dark candis
12 gram casade blomst 90 min
18 gram challanger pellets 90 min

WLP550 og slurry fra en flaske chimey dobbel til gjærstarter i 24t (ok, så var det litt planlagt da)

18 liter på dunken,OG 1064, 65 EBC, 2? IBU (hadde planlagt og bruke 10 g casade og 15 g callanger for å få en IBU på 21, men humle lukter så godt, så jeg klarer ikke helt å holde meg til egen oppskrift engang...)

Gjøringa hadde roet seg såpass i dag at jeg tenkte jeg skulle måle FG. FG 1012, supert på smak ikke tegn til diacetyl (hadde forventet litt på grunn av gjærtypen).

Problemet er at i morgen drar jeg på 3 ukers ferie, men etter at jeg var i gjærdunken er det nå bare 30-45 sekunder mellom hvert plopp i gjærlåsen.
Så hva gjør jeg? Skal jeg tappe det på flaske i kveld eller morgen tidlig, stikke om til en ny gjærdunk eller bare la det være?

Synes ølet smakte veldig godt nå men er litt usikker på om det kan bli for mye futt i det om jeg tapper det nå.
Problemet er at om jeg lar det stå og det blir bedre vær (sol!) blir det fort litt for varmt i huset og jeg er redd det kan ødelegge ølet om det står på dunk.

Råd motas med stor takk!

Ketil

Tilleggsopplysning: mesket på 65-67 grader i kjølebag i 1 time.
Denne øltypen burde kansje ha vært mesket på litt høyere temeratur også?

Ingen kjølig kjeller det kan stå i? Hva med et badekar? Dersom du surrer feks et laken rundt gjæringskaret, og har enden på lakenet i vann vil lakenet fungere som en veke og holde gjæringskaret fuktig. Avdampingen vil i det minste bidra til noen graders nedkjøling. Flasking nå høres veldig risikabelt ut..

Jeg ville nok heller latt det stå så kjølig som mulig til jeg var tilbake framfor å flaske. Flasking virker som det mest risikable alternativet..

Er ikke det meste belgisk gjær beregnet på høy temperatur da?
Etter primergjering og bare 3 uker er det vel ikke så nøye allikevel

Ta det etter ferien du :biersmile:

Tilbake
Topp