Hjelp ift uklar IPA

Hei alle,

Lite rop om hjelp fra en fersking.  Har holdt på i fem mnd med brygging og eksperimentering på kjøkkenet.  Har satt 15 batcher av ulik karakter, men det må nok innrømmes at IPA (eks NØ) tiltaler meg stort nå, men det blir grums.  Utfordringen min er at ølet blir grumset, men bra smak og aroma.  Spesielt de siste batchene.  Jeg blir litt frustrert av dette :).  Har sjekket nettet for ulike årsaker, og skjønner at litt "haze" er greit.  Men jeg har mye haze!  Og kommer liksom aldri til noen konklusjon på hva som kan være årsaken. Jeg brygger som sagt på kjøkkenet , små batcher, typisk 8 Liter til flasker.  Koker i 15 L kjele.

Etter diverse og mye  research på nettet har jeg følgende potensielle årsaker til grums og haze:

Chill haze
Humle haze
For slapp koking
Feil (lav eller høy) meskeyemp.
Dårlig siling/lautering/resirkulering
Protein haze
For lire sulfat/gips i vannet
etc

Jeg bruker kobberkjøler, tar ca 20-30min til <20 grader.  Så det er ikke chill haze.

Merk:  Veldig mange kilder sier at " time, gravity" will fix it, dvs "ølet blir klart bare det får stå gjerne kaldt".  MEN det skjer ikke selv
etter to mnd i kjølig kondisjonering e det like fordømt grumsete....  djeeezez.....:)

Jeg buker pellets, kan det bety noe? 

Jeg tilsetter gips, så det et det ikke.

Jeg siler / resirkulerer til mesken er temmelig klar.

Det jeg står igjen med som hypotese og mistenkt, er at jeg koker for lite intenst.  Hvor viktig er det med "vigorous boil",  vs simmering? Kan dette bety noe for klarhet?

Hva ellers?

Tips søkes, anyone??

Hilsen Endre
 
Er øllet uklart etter det har stått varmt et døgn også?
Isåfall Ikke ikke er det proteiner, er det fortsatt uklart er det humlegruff.
 
Etter utgjæring i to uker ved ca 17 grader så flasker jeg det og setter det til lagring ved 13 grader.  Er det for kaldt?  Burde det kondisjoneres ved høyere temp kanskje ? 

Hvis det er humlegruff,  hva er da løsningen,  hva kan gjøres for å få klarere øl, ikke krystllklart, men innbydende i det minste :)

Mvh Endre
 
Hei!

Karbonering bør skje ved romtemperatur. Bruker som regel å la flaskene stå 10-14 dager i romtemperatur før jeg setter de kaldt.
Gjærtypen har jo noe å si på hvor godt den flokkulerer i flaskene.
Kan lønne seg å bruke protafloc,klar urt eller irish moss som kokes de siste 10-15 minuttene sammen med vørteren,dette hjelper en del på uklarheter.

Jeg pleier også å få noe uklart øl,sjelden det blir veldig klart. Synes de lyse blir mere uklar en de mørke jeg har laget. Det vises kanskje bedre i de lyse ølene også,men jeg mener bestemt det er klarere i de mørke. Klareste ølet jeg har fått er en mørk lager type juleøl med bavarian lager gjær. Ikke helt sikker på hvorfor det er sånn. Men det er vel proteiner fra malten. Kjøletåke er det nesten alltid. Har ikke brydd meg volsomt med det så lenge smaken har vært grei.!

Sikkert andre som har noen tips.

Kenneth
 
Hei og tusn takk for kommentar!

Det minnet meg på at jeg ikke har brukt irish moss i de siste bryggene.  Jeg vil tro kanskje det betyr noe? :)

Hvis det er tilfelle så all honnør til irish moss og effekten av denne... jeg vil gjenoppta bruk av irish moss.

Noen om har en formening om betydning av et kraftig kok og effekt av god hot break mht klarhet?

mve Endre
 
Hvilken type flasker bruker du og hvordan skjenker du i glasset? Viktig ikke å få med bunnfallet.
En mulighet er å la ølet stå en uke eller to til før du tapperpå flasker. Bruker du hevert eller har du kran på gjæringsbøtta. Viktig å unngå så mye bunnfall som mulig.
 
Irish moss fremskynder prosessen, men jeg tror nok øllet blir like klart uten, såfremt du lar det stå litt lengere...
Denne glemte jeg å tilsette supermoss til :)
 

Vedlegg

  • bilde.JPG
    bilde.JPG
    325,8 KB · Sett: 564
POSO skrev:
Hahaha, du lurer ikke oss, det der er te! :p
Jepp :) tok meg arbeidet med å karbonere avkjølt te (som jeg ikke liker), og fylte et godt bevart ølglass med stoffet, bare for å tulle med dere ;)
 
OK. Har nå laget et par ny testbrygg med tanke på klart øl.   Jeg har bevisst økt graden av "rolling boil" samt brukt Irish moss samtidig.  Pluss gips i vannet.
Resultatet så langt er bra, se bilde.  Den kokte vørteren på vei til gjæringsbøtta er krystallklar!  Så jeg tenker: enten heftig kok, eller irish moss, eller begge deler er det som skal til i dette tilfellet.  Det må vel også sies at bildet viser en APA, og ikke en IPA, men om en stund får jeg ferdig flaske-resulteter for en IPA med tilsvarende prosess (heftig kok og irish moss).

Må også legge til at avsiling i dette tilfellet var ikke bra, mye grums i vørter før kok, og læringen i så måte er at mye tid kan spares ved ikke å være så opptatt av å få klar vørter sfa siling. Utbytte på 73%.  Interessant læring!

Har mest magefølelse for effekten av irish moss... noen andre med tilsvarende erfaring eller lignende, eller komments...?? :)

Endre
 

Vedlegg

  • photo.JPG
    photo.JPG
    160,9 KB · Sett: 303
Irish moss, Protafloc, Klar Urt, Whirlfloc eller Supermoss er alle fine ting.
 
Tilbake
Topp