Hjelp: Justering av OG med sukker/malt

Hei, jeg endte ut med for lav OG i dag på en engelsk IPA. OG skulle være 1060, men endte på 1050. Forsøkte å justere dette med 100 gram malt og 100 gram sukker til 3 liter vann slik at jeg endte opp med 20 liter totalt. Hadde regnet feil. OG ble 1042... HAr nå tatt ut 2 liter vørter og tilsatt ytterligere 200 gram malt. I følge min sønn, som er flink til å regne, skal dette øke OG med 5 og det er jo ikke nok, da det gir 1047. Han mener jeg bør vente til i morgen og tilsette ytterligere 400 gram. Er fristet til å gjøre dette i 2 omganger, dvs tilsette de 2 literne jeg har kokt og avkjølt nå og så ta de 400 gram i morgen. Noen råd? Trenger raskt svar.
 
Tilsatte de 2 literne med vørter som inneholdt 200 gram malt. OG er nå tilbake på 1050. Vil helst opp på 1060. Spørsmålet er hvor mye sukker/malt som skal til? Hva er best sukker eller malt. Vørteren smaker godt, men savner bitterhet, selv om oppskriften oppgir en IBU på 60. Vurderer å ta ut 4-5 liter vørter og koke opp med noe humle (Challenger) i ca en time, samtidig med at jeg tilsetter 400 gram sukker eller malt de siste 15 min. Er takknemlig for innspill.
 
Et tips fra en annen fersking.
Er ikke helt med på utregningene men det gjør ikke noe.
Hadde hatt i gjæren nå før andre ikke ønskede individer begynte å spise av sukkeret.
Få tak i f eks lys spraymalt som du etter stormgjæring (3 dager?) koker et kvarters tid, kjøler ned og har oppi.
Hadde ikke brukt sukker for å heve gravity i dette ølet.

Vet ikke om det er iht de lærdes anbefaling men mangler jeg bitterhet koker jeg humle en times tid og har oppi selv om gjæringen pågår. Hadde da i ditt tilfelle kokt i tre kvarter med rent vann og så hatt spraymalten oppi det siste kvarteret. Alternativet kan være å koke med spraymalt i en times tid med OG ca det som er i gjæringskaret. Så har du oppi resten av spraymalten det siste kvarteret.
Bruker du f eks beercalc eller annet program så gjør dette utregningene for deg. Beercalc er nok ikke det beste programmet men greit nok for en nybegynner i oppstartfasen.
 
Takk for svar! Glemte å si at jeg tilsatte gjæren rett etter koking. Gjæringen er i full gang nå. Jobber rett ved Hasle og stikker innom bryggselv-butikken og spør dem om råd i dag. Å koke med rent vann er et alternativ hvis jeg er sikker på at utregningen er riktig. Er imidlertid redd for å tynne ut smaken (og evt. redusere OGen slik som i går). Å koke med malt og humle (evt vørteren jeg har) høres riktigere ut.
 
Snakk med Bryggselv så får du sikkert råd. Hadde ikke tatt ut og kokt vørter/øl som gjærer.
 
Jeg fikk gode råd hos Bryggselv. Et av rådene var å ta det med ro og evt døpe om ølet til en English Ale ;-). Jeg valgte en enkel løsning der jeg i kveldtilsetter ca 650 gram flytende malt ekstrakt (LME) rett i gjæringsdunken. Den er steril og trenger ikke å kokes. En trinnvis sukkertilsetning, som det blir nå, kan være gunstig da gjæren nå er klar for mer å jobbe med.
I følge rådgiveren i butikken, er årsaken til lav OG (lavt utbytte) sannsynligvis for dårlig skylling. Jeg skylte i en balje - der jeg "dumpa" vannet rett inn og lot malten ligge i ca 15 min. Man bør skylle igjennom, dvs vaske malten. Så da har jeg lært en masse om ølbrygging i dag også.
 
Tilbake
Topp