Hjelp! : Lervig Lucky Jack

Heisann, nå satte jeg en batch i går etter oppskriften fra Lervig som kommer fra Ølbrygging - fra hånd til munn
boka. Det står at gjæringen skal vare i 4-5dager, det kan vel strengt tatt ikke stemme?

Noen som har sett på denne oppskriften / laget denne ølen? står også 7 dager kjøling, men dette er ettergjæring forslag på flaske går jeg utifra, her i gården skal denne på fat og karboneres kunstig med Co2!

Tips?
 
Jeg har laget den fra sett, er vel samme ølen. Gjær 14 dager du (tørrhumle etter en uka ca ?) Og så fat/karbonering. Det er mitt råtips. Nydelig øl
 
Heisann, nå satte jeg en batch i går etter oppskriften fra Lervig som kommer fra Ølbrygging - fra hånd til munn
boka. Det står at gjæringen skal vare i 4-5dager, det kan vel strengt tatt ikke stemme?

Noen som har sett på denne oppskriften / laget denne ølen? står også 7 dager kjøling, men dette er ettergjæring forslag på flaske går jeg utifra, her i gården skal denne på fat og karboneres kunstig med Co2!

Tips?

Det er nok fremgangsmåten i større skala. Bruk ingrediensene i oppskriften og den fremgangsmåten for gjæring som du pleier å bruke. 14 dager osv.
 
den beskriver gjæringa annerledes enn i boka, skulle ønske boka forklarte dette bedre på noen oppskrifter altså.

men i oppskrifta jeg brukte var det wlp060 american ale som jeg mistenker er en blanding av wlp001 og 051 eller lignende som skal gi litt mer komplekse fruktige toner. fant ikke wlp060 så lagde starter med ett rør av 001 og ett av 051.

det som forvirret meg er at faktisk står gjæring 4-5 dager og sekundær (i kolonna det skal stå på flaske) 7dager på 2 grader syns jeg å huske. ( er ikke ved boken akkurat nå). merkelig. men tror kanskje jeg safer, tviler på at disse gjærene sammen er ferdige på 5 dager. skal måle for å sjekke.

fikk gode vilkår, første omgang med o2 tilførsel via luftesten og gjærnæring, ph 5,2 stab og alt :) gøy når rutinen sitter altså.

er den ikke ferdig eller nært FG målet på 1.012 får den stå ut vanlig tid med målinger når det passer.

brukte forresten 4,5% perle, ingen hadde perle T45 10,4 som oppskriften tilsa, ble 11gram istedet for 4, tror dere den er grei? :) kunne brukt centenial, men ville holde meg til oppskrifta mest mulig.

takker for tips gutter :)
 
Forsøkte oss på denne for ca 3 uker siden. Målte SG etter 14 dager på dunken til 1.020, så vi forsøkte å blåse opp gjæren som hadde bunnfelt med håndpumpa (sikker ikke det smarteste å gjøre), klemte på lokket og lot den stå ytterligere 7 dager på dunk før vi tappet med FG på 1.012.
Antar at stegmesking med induksjonstopp kombinert med dårlig tilførsel av oksygen gjorde at vi fikk såpass treg utgjæring.
Tror vi ender opp med en ganske så unlucky Jack :)
 
Skal den ha så lite humle første 60 min? Hørt mye bra om denne så nysgjerrig på å prøve den selv.

ifølge oppskrifta skal den ikke ha mer nei, men det er høyt alfasyre innhold på den første tilsetningen, setter rolig preg, IBU lander jo på mellom 45-50 ish, dette er en frisk pale ale :) så er det chinook, amarillo og citra + citra tørrhumling. tror den blir flott.

Forsøkte oss på denne for ca 3 uker siden. Målte SG etter 14 dager på dunken til 1.020, så vi forsøkte å blåse opp gjæren som hadde bunnfelt med håndpumpa (sikker ikke det smarteste å gjøre), klemte på lokket og lot den stå ytterligere 7 dager på dunk før vi tappet med FG på 1.012.
Antar at stegmesking med induksjonstopp kombinert med dårlig tilførsel av oksygen gjorde at vi fikk såpass treg utgjæring.
Tror vi ender opp med en ganske så unlucky Jack :)

spørs det ja, blåste dere luft inn i øllet etter 2 uker gjæring er nok dette i høy fare for å smake litt uheldig ja. aldri tilsett oksygen etter startet gjæring, du risikerer oksidering. brukte dere gjærstarter?
 
Oppdatering: tidlig ferdig, OG: 1,044
FG: 1.009. Ferdig på 10 dager i 19-20grader.

Ble litt uklart synes jeg, noen syn på hva det skyldes? Coldcrasha 2døgn på 2grader, tappa rett i fat, har ikke sett noen endelig effekt av isinglass'en som ble tilsatt, men venter spent. 4kg pilsmalt i denne og såvidt det er noe ekstra for farge. Citra, perle og chinook humle, 1/2 protafloc til 28L kok, ph stab, noen dråper petit skumdemp.

Ikke at dette har noe å si, smaken er fortreffelig :)
 
Jeg flasket min på lørdag etter 14 dager på dunken. OG 1050, FG 1010.

Ikke ferdig karbonert ennå, men tok en prøvesmak onsdag, altså bare fire dager etter flasking. Smakte litt syrlig/friskt, men tror dette kommer til å bli bra. :)

Edit: Tok en sammenligning mot en flaske fra Lervig i går, og de smaker ganske likt, dog er min versjon mindre bitter og noe syrligere, samt helt uklar.
 
Sist redigert:
Jeg flasket min på lørdag etter 14 dager på dunken. OG 1050, FG 1010.

Ikke ferdig karbonert ennå, men tok en prøvesmak onsdag, altså bare fire dager etter flasking. Smakte litt syrlig/friskt, men tror dette kommer til å bli bra. :)

Edit: Tok en sammenligning mot en flaske fra Lervig i går, og de smaker ganske likt, dog er min versjon mindre bitter og noe syrligere, samt helt uklar.


Samme resultat som meg med andre ord (bortimot) :D Har enda ikke smakt Lervigs, men skal ta med meg
ei flaske og sammenligne med i morgen :) Jeg var litt bevisst da jeg brygget dette på mitt siste BIAB brygg, og satte til
5g ekstra (+/-) av hver humlesort + brukte ingen strømpe på tørrhumling. Fant ikke Perle T45 (10,4%) så ble 20g Perle (4,5% eller hva det nå var)

Kjempeflott pale ale farge, mistenker litt kjøletåke da den fikk en treg coldcrash, menmen, tasty brew! :)

Merkelig å drive med fatkarbonering, føler ikke modningen blir like bra, syn på dette?
 
Om den får stå på fat en stund blir det bra. Men det var det...
Kan jo forsøke å lagre et fat like varmt som du ville lagret flasker for karbonering å se hvordan modningen går da?
 
Om den får stå på fat en stund blir det bra. Men det var det...
Kan jo forsøke å lagre et fat like varmt som du ville lagret flasker for karbonering å se hvordan modningen går da?

Det er ikke på sin plass med mer "gjær" modning da det ikke ble tilsatt mer sukkerlake, og ettersom at det står lagret nå på 2-4 grader er det som var av gjær for lengst gått i dyp dvale. Satser på litt lengre kald lagring, skal nytes snart likevel da det er en pale ale :)

Men kan jo alltids ettergjære litt på fat, og etter karbonere etter nødvendighet utover ettergjæringa. :) pener med ølfat til karbonering enn kassestabler med pledd over seg uansett! :D haha, vært ett litt snedig syn i kjellerstua det siste året det altså. :rolleyes:
 
T45 er bare en mer konsentrert pellets (mindre plantemateriale) enn det vi hjemmebryggere normalt bruker, som kalles T90, men humletypen er den samme.

Var slik jeg tolket det ja, hvordan syreinnhold er det på T90? trodde T45 var toppen altså? Er det sånn at T45 = 4,5% alfa, T90=9,0% alfa?
i det tilfellet må gutta som skrev bryggeboka fra hånd til munn korrigere seg tungt, slike feil er kjempe irriterende.
 
Var slik jeg tolket det ja, hvordan syreinnhold er det på T90? trodde T45 var toppen altså? Er det sånn at T45 = 4,5% alfa, T90=9,0% alfa?
i det tilfellet må gutta som skrev bryggeboka fra hånd til munn korrigere seg tungt, slike feil er kjempe irriterende.

Koden henger ikke sammen med alfasyre nei, men med hvor mye av platematerialet som vi ikke er interessert i som er fjernet. Hvis du tok hensyn til forskjellen i alfasyre mellom humlen i oppskriften og humlen du brukte er du good to go.
 
Koden henger ikke sammen med alfasyre nei, men med hvor mye av platematerialet som vi ikke er interessert i som er fjernet. Hvis du tok hensyn til forskjellen i alfasyre mellom humlen i oppskriften og humlen du brukte er du good to go.

takker for svar sjef! :) det ble iallefall knallgodt!
 
Min Lucky Jack-klone har nå karbonert i to uker, og her er en head-to-head comparison med originalen. Ingredienser og oppskrift fra Bryggselv.no (link).

Jeg er fornøyd med lite grums på mitt øl, men den er likevel helt ugjennomsiktig. Originalen er mye bitrere, min versjon er rundere og har mykere munnfølelse. (Skummet la seg for øvrig raskt på begge.) Der originalen holder 4,7 %, er min på ca 5,3%. Selv om ølet merkbart forskjellig fra originalen, kan jeg gjerne anbefale dette som et utgangspunkt for et standard "husøl" av en pale ale.

Brygget på Speidel Braumeister 7. november, 25+8 liter, 1/2 Protafloc, Clarity Ferm. Var vel opptatt av å unngå grums, så endte opp med kun 18 liter til gjæring på 19-22 grader. Tørrhumlet 15. november, flasket 22. november. BG 1.040, OG 1.050, FG 1.010.

10838494_746417522144691_2019074282_n.jpg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp