Hjelp med lett oppgradering av bryggeoppsettet?

Hallå! Trenger igjen noen inspill.

Begynner å bli litt lei av å drive å herje med litersmål for resirkulering og fylling av skyllevann i meskeboksen da jeg har elendig med plass på kjøkkenet, noe som ender i endel griseri og kokte fingre. Hvis jeg tenker riktig er en ørliten pumpe alt jeg trenger.

Hvilke fordeler og ulemper får jeg med et slikt oppsett som vist i figuren? Jevn skyletemperatur ser jeg kan være en utfordring, men det er det likevel med tanke på at jeg ikke har verken oppbevaringsplass eller kjøkkenbenkplass til noen diger og flott kjøleboks, og ølet blir godt likevel.

Tanken er å tappe av første runde fra meskeboksen nedi oppsamlingsbøtta, og så starte å pumpe denne tilbake over mesken mens jeg tilfører vannet fra kokekjelen til oppsamlingsbøtta til jeg har oppnådd ønsket kokevolum.

Meskeeffektiviteten min er pr dags dato ikke noe å skrive særlig om, rundt 65-68%, så den blir vel ikke nevneverdig lavere enn det?

Vedlegg

• Bryggeoppsett.jpg
    25,4 KB · Sett: 244
Har sett noe lignende på homebrewtalk, men han hadde kuttet ut oppsamlingsbøtta, og resirkulerte via kokekjelen. Måtte sannsynligvis beregne sluttvolumet først da, men han brygget da på kun meskedunk og kokekjele....

Hehe, ja se det, tenkte jeg ikke engang på. Det er jo ikke en beregning som er veldig komplisert å utføre. Letter forøvrig litt på temperaturtapet også ved å ha plata såvidt i gang... Hm. Takk for den! :D

Er litt usikker på hva du vinner med dette oppsettet, ser du har tre beholdere, det er vel det de fleste av oss har, med unntak av "adelen" og de andre med "blikk-boksen".

Plass er absolutt en begrensning fram til vi finner en ordentlig kåk der jeg kan legge beslag på en bod eller noe :)
Det er heller kanskje ikke så alvorlig populært å okkupere komfyren hele ettermiddagen og kvelden, men kona er tålmodig, nesten litt i overkant. Planen var å tømme kokekjelen for vann nedi mellomlagringsbeholderen så komfyren er ledig til tulleting som matlaging og skyllinga kunne få pågå til den var ferdig og komfyren igjen ledig.

Tilbake
Topp