Hjelp meg å finne riktig relè?

Bård

Norbrygg-medlem
Kjære søte elektrokyndige: Har et pumpeopplegg for gråvann i bryggerkjelleren. Avløpet ligger nemlig OVER gulvnivået. Har en oppsamlingsbrønn og ei 230v pumpe som skal ta seg av vannet. Nivåbryteren på pumpa er ubrukelig. Henger seg opp i alt mulig, og jeg stoler ikke på den. Tenkte derfor på en nivåbryter al
5y5e7ata.jpg
a den jeg har i båten. Jeg vet at det finnes slike for 230v, men de er DYRE. Så hva med å bruke en nivåbryter for 12v, og la et relé bryte strømmen for 230v pumpa? Der stopper min elkunnskap. Jeg har hørt om styrestrøm. Skulle helst sluppet å bruke en 12v strømforsyning for å gi reléet styrestrøm. Helst bør det være vanntett, eller fuktbestandig, men det er ikke noe must. Kan noen hjelpe meg å peke på det reléet jeg trenger? Gjerne en link til selger. På forhånd takk.
 
Den burde fungere fint så sant pumpen din er mindre en 1Hk. Husk og koble deg inn på NO, ellers så vil pumpa gå hele tiden.
 
Kalle74 skrev:
Den burde fungere fint så sant pumpen din er mindre en 1Hk. Husk og koble deg inn på NO, ellers så vil pumpa gå hele tiden.

Jeg ville trodd at jeg skulle koble meg inn på nc, altså normally closed. Forklar gjerne logikken jeg misser her. (spør seff kun av pedagogiske årsaker, og på vegne av andre lesere Øøh)
 
Bård skrev:
Kalle74 skrev:
Den burde fungere fint så sant pumpen din er mindre en 1Hk. Husk og koble deg inn på NO, ellers så vil pumpa gå hele tiden.

Jeg ville trodd at jeg skulle koble meg inn på nc, altså normally closed. Forklar gjerne logikken jeg misser her. (spør seff kun av pedagogiske årsaker, og på vegne av andre lesere Øøh)
Se for deg at du kobler pumpen til en bryter. Når pumpen ikke går er bryteren åpen, når pumpen går er bryteren lukket.

NO og NC er alltid referert til hvilestilling, altså når nivåbryteren er montert og det ikke er vann tilstede.

Dvs. når du kobler pumpen til NO så vil den ikke gå når det ikke er vann til stede. Når det er nok vann så vil nivåbryteren veksle og NO blir NC og vice versa.

Håper det var avklarende.

Videre må du sjekke hvor mange faser den nivåbryteren som står på pumpen bryter. Her finnes det litt forskjellige typer, noen bryter 1 fase andre bryter begge fasene (og noen bryter alle 3 hvis man har en 3 fase pumpe)
 
Det er vel bare en stålkule inne i flottøren som står koblet til pumpa fra fabrikken. Mao kan jeg ikke skjønne annet enn at denne nivåbryteren kun bryter en fase...?
 
Tilbake
Topp