Hjelp, rekarbonering.

Har en batch kølch som ikke vil sprudle. Har tidligere snudd flaskene opp ned for å virvle opp bunnfallet i håp om bobler, men nei. Tenkte nå å tilsette noen dråper sukkervann men trenger tips til mengde sukker pr liter.
 
Flaskene har i to omganger stått på badet. Først to uker, senere 8-10 dager til. Ca 24°
Satte de runde to da jeg merket lite bobler. Snudde flaskene opp ned først.
 
Er du sikker på at det er for lite sukker og ikke noe med gjæren som har laget problemet?
Tilsatt sukker forsvinner vel ikke ut av flaskene.
Hva med fordeling, kan du ha for mye sukker i de siste flaskene?
Var jeg sikker på at det ble brukt for lite sukker hadde jeg kjølt ned mot null før korkene ble tatt av.
Men hvor mye sukker er ikke godt å si. Som øvre grense hadde jeg brukt maks 10g/l, da inkl det sukkeret som ble tilsatt først. Var det 6g/l så hadde jeg ikke bruk mer enn 4g/l nå.
Nb. Jeg kan ikke dette, spør videre så får du sikkert bedre svar.
 
Jeg hadde samme problem med min første pils. Sto i 3 uker i 25 grader, men for lite co2. Karbonerte med 6.5 g sukker. Jeg åpnet en å en flaske og tilsatte ca 1.25g ekstra sukker pr liter og korket på nytt. Brukte doseringssprøyte og sukkerlake. Etter en uke var co2-nivået perfekt :)
 
Takk for tilbakemeldinger. Har tilsatt med sprøyte noen g/l så får vi c hvordan det går. Resultatet blir presentert neste uke/helg.
 
Hop san.
Testa idag en av flaskene som har stått varmt siden 22/1, BOBBLER BOBBLER BOBBLER!!! Sjekka før det ble kaldt. Vil det bli mere bobbler når kaldt? (FLASKEBOMBER?)
 
Nei, det vil ikke bli mer bobler når du setter ølen kaldt, trykket reduserer når det blir kaldt, så det er ingen fare for flaskebomber.
 
Tilbake
Topp