Hjelp søkes for American IPA i nød (?)

peram

Norbrygg-medlem
Hei folkens, fersk speidel brygger her.

For 3 uker siden hadde jeg første brygg med kort maltrør i min 50l speidel, et American IPA sett fra bryggselv. Etter mesk,kok og avkjøling kom jeg frem til en OG = 1.064 som er ca "midt på". Glad og fornøyd tappet jeg over til gjæringspann og satte fra meg spannet på et mørkt kott. Ting så ut til å gå helt etter oppskriften, men når jeg skulle tilsette tørrhumle etter 7 dag så gjorde jeg en ny måling og da ble det 1.030. Har i ettertid skjønt at her burde varselklokkene startet å kime, men som fersk i faget tilsatte jeg tørrhumle og lot ting stå en uke til. Forrige lørdag målte jeg på nytt og fikk da 1.024. Stakk en tur innom Bryggselv og ble anbefalt å tilsette en pakke gjær til samt "litt forsiktig rugging". Som sagt så gjort og nå er 3dje måling gjennomført til 1.020....

Hva gjør jeg nå ? I følge oppskrift skulle jeg for en uke siden vært nede på 1.010-1.013, men der jeg jo ikke nå heller. Er det noe mer jeg kan gjøre eller skal jeg bare tappe over på flaske og la det modne ?

Alle råd tas imot med takk....

peram
 
Hva temp står dunken på? Kanskje prøve å rugge litt (uten å skvulpe) samt øke temperaturen i rommet noen grader.

Alternativt er å bare flaske det. Blir vel ca 5,7% abv. Men litt mer sødmefylt enn planlagt.
 
Sist redigert:
Ikke lurt å flaske før du er sikker på at den er ferdig. Vent til du har samme gravity over tre dager.
Den kan ennå gå ned noen poeng om den får en uke til.
 
Hva temp står dunken på? Kanskje prøve å rugge litt (uten å skvulpe) samt øke temperaturen i rommet noen grader.

Alternativt er å bare flaske det. Blir vel ca 5,7% abv. Men litt mer sødmefylt enn planlagt.

LCD termometeret på dunken har vist 20-21 grader den siste uka. Med rygge så regner jeg med at du mener "vri forsiktig sideveis for å få bevegelse uten å lage noe som ligner på bølger" ?

Ikke lurt å flaske før du er sikker på at den er ferdig. Vent til du har samme gravity over tre dager.
Den kan ennå gå ned noen poeng om den får en uke til.

Hm....

Har fått med meg at man skal måle over flere dager, så det at uansett planen. Kanskje la den stå frem til onsdag og ta ny måling da. Regner med at denne ikke blir helt "riktig" nå uansett siden tørrhumla blir liggende i "for lenge ?

Uansett, blir spennende å se sluttresultatet....

Peram




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Da kan det være at du ikke rehydrerte tørrgjæren før du hadde den i vørteren. Har opplevd at man knerter en del gjærceller om en har den rett i så sterk vørter.
 
Hei igjen. Det var nok ifb med rehydrering jeg surra det til ja. Hadde fått med meg at jeg måtte rehydrere, men det faktum at gjæren skulle stå i fred i 15 min *før* røring, det hadde jeg ikke fått med meg :-/

Regner med at det er der ting gikk i ball....

peram
 
Da har jeg tatt to nye målinger og begge viser 1.016. Første ble tatt på onsdag og siste i dag. Da er det vel bare å få ølet over på flaske og vente i spenning, eller har jeg misforstått noe ?

peram
 
OG på 1064 og FG på 1016 klinger i mine ører godt for en god og fyldig IPA. Jeg har en forkjærlighet for IPAer rundt 6,5% og med god kropp. Går man ned mot 1010-1013 syns jeg de fort kan bli litt tørre og ubalanserte. Ihvertfall hvis man har tatt i litt på humleskjemaet.

Har troen på suksess her.
 
Tilbake
Topp