hjelp/spørsmål om flasking - carbonering

Hei. Er fersk i faget, bare 5 brygg bak meg så langt.

Jeg har brygget en flott ipa etter andrimne oppskriften til gahr. OG 1.065 FG 1.015. Fantastisk fin og klar da jeg flasket sist fredag, altså 8 dager siden nå. Jeg brukt sukkerlake blanding 150gr sukker og 2dl vann til mine 20Liter brygg, ca 20-25ml på hver 0,5L flaske.
Ok, utålmodig som jeg er, så åpnet jeg en flaske i går for en smakstest. Men, det var bare et lite snev av kullsyre i flasken. Utover det så var både smaken, fargen og klarheten helt fantastisk. Normalt sett så har jeg meget fin futt i flaskene etter 5-7 dager lagrin på rundt 18-20 grader. Men denne gang er det blitt betydelig kaldere i kjelleren, rundt 14 grader. Er dette årsaken til at det ikke er noe kullsyre?
Jeg har nå flyttet alle flaskene til 20 graders lagring i håp om det at det skal hjelpe på.

1. Trenger jeg bekymre meg?
2. Hvis ja på spm over, kan jeg åpne flaskene, tilsette sukker på nytt, og korke igjen?

Eller så må jeg bare takke alle som bidrar på forumet her, det er utrolig hvor mye bra informasjon som finnes her på forumet!

-Ronny
 
Du trenger nok ikke bekymre deg. Den lave temperaturen er etter all sannsynlighet "synderen". La det stå en uke i romtemperatur og smak igjen.
 
Tilbake
Topp