Hjelp til å velge passende varmeelement til kjøleskap for gjæring

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg har anskaffet meg kjøleskapet dere ser på bildet under som jeg skal bruke til gjæringsskap. Planen er å ha et varmeelement i skapet som skal styres av STC-1000 så snart den er kommet i hus, men sliter med å bestemme meg for en passende varmekilde. Skapet er 85 cm høyt. Fryseboksen tar en del plass , men det går akkurat med et 33 liters gjæringskar.

Jeg har en kuldevakt på 200 W fra Clas O., men tror kanskje den blir for heftig i et så lite skap? Da må den i så fall ligge inntill veggen bak på den lille forhøyningen i gulvet.

Jeg har sett flere her bruke et slikt 100 W element:
http://www.ebay.com/itm/AC-220V-100...rden_Hearing_Cooling_Air&hash=item43bbd052a1
Ellers fant jeg denne på 50 W på ebay:
http://www.ebay.com/itm/220V-50W-90...0708057850?pt=AU_Heaters&hash=item53fbe02afa men kontakten så litt "finurlig" ut.

Andre alternativer?

Hva mener dere vil være det beste valget for mitt kjøleskap?

Takker for innspill på dette!
 

Vedlegg

  • photo.jpg
    photo.jpg
    491,2 KB · Sett: 1.072
Roger_L skrev:
Hva med denne? Fikk ett tips i ett annet tråd om denne

http://www.ebay.com/itm/Frost-protection-heater-heating-cables-water-pipes-Various-pipes-1-20m-/261157123810?ssPageName=ADME:L:OU:US:1120

Kjøpte den i en lengde på 5m som jeg tenkte jeg skulle surre rundt dunken før jeg satte den i kjøleskapet. Den har ikke kommet i hus enda så har ikke fått testa den

Med disse står varmen direkte på gjæringsbøtta. Er det uproblematisk for ølet?

Jeg ser petit agentur har en varmeplate på 25 W. Noen som har en formening om hvor høy temperatur jeg kan få i kjøleskapet mitt med en slik? Vil jeg kunne gjære en saison med en slik varmeplate? Tenkte i så fall sette platen opp langs veggen bak, og ikke under gjæringskaret.
 
Bruker selv en reptil varmepære på 150 W. Den er i heftigste laget, men kjøleskapsdøra står litt på gløtt, så da fungerer den bra.

Ellers har jeg også prøvd frostvakt fra Biltema, men den har  en innebygd termostat som uansett ikke slår inn før tempen er under 10-12 grader. Da hjelper det lite med UT-200 og STC-1000.

Ser ellers det er mange som har gått til innkjøp av varmekabel på ebay. Det funker nok veldig bra og fordeler varmen jevnt i brygget vil jeg tro.
 
Vi bruker denne: http://www.ebay.com/itm/Mesh-Metal-Heating-Element-Heater-AC-220V-100W-Power-110x96mm-/251396439724?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a88653eac

Men nå når det er så kaldt i kjelleren (10 grader kanskje?) klarer faktisk ikke elementet å løfte varmen i skapet vårt (høy type - plass til 3 dunker) til mer enn 17 grader annet enn akkurat under stormgjæringen (når gjæringen også produserer noen varmegrader).

Det finnes masse slike elementer på ebay ... I forskjellige former og wattstyrker.

Hva tror dere om dette? http://www.ebay.com/itm/Silver-Tone-300W-220V-Metal-Heating-Element-Heater-Wire-/121197678643?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1c37f1d033
 
Ørnegård skrev:
Vi bruker denne: http://www.ebay.com/itm/Mesh-Metal-Heating-Element-Heater-AC-220V-100W-Power-110x96mm-/251396439724?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a88653eac

Men nå når det er så kaldt i kjelleren (10 grader kanskje?) klarer faktisk ikke elementet å løfte varmen i skapet vårt (høy type - plass til 3 dunker) til mer enn 17 grader annet enn akkurat under stormgjæringen (når gjæringen også produserer noen varmegrader).

Det finnes masse slike elementer på ebay ... I forskjellige former og wattstyrker.

Hva tror dere om dette? http://www.ebay.com/itm/Silver-Tone-300W-220V-Metal-Heating-Element-Heater-Wire-/121197678643?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1c37f1d033

Kjøleskapet mitt skal stå inne i leiligheten under gjæring, så har ikke behov for verdens kraftigste saker, tror jeg. Bare noe som kan holde temperaturen i skapet oppe når temperaturen i leiligheten faller om natten, eller om jeg skulle ønske å gjære f. eks. saison. Har sett flere bruker det elementet du linker til på 100 W. Hvordan er det i forhold til brannsikkerthet?

Angående varmekablene så ser jeg i en av trådene det ble linket til her at det er en kar som skriver at "de fleste varmekabeler kan ikke beveges særlig mye på. Halvleder materialet tørker opp og sprekker.. De varmekabelene man midlertidig tar av på oljeplattformer, kastes og brukes ikke på nytt (selv om de ser fine ut)."

Noen som har testet disse og vet om det er et problem? Kan de være brannfarlig?
 
Tenkte jeg skulle prøve dette på gjæringskarene med isolasjon rundt. Flexheat 40 cm ca. 1 m og gir ca. 25-30 W. Hvis det blir for lite så har jeg en kabel som jeg kan legge i bunnen av kjøleskapet.
 

Vedlegg

  • 20140115_205606.jpg
    20140115_205606.jpg
    1,2 MB · Sett: 918
  • 20140115_205721.jpg
    20140115_205721.jpg
    874,5 KB · Sett: 897
Hei, jeg slengte en kupevarmer i kjøleskapet, styrt av en stc-1000, og det fungerer som bare det. Gjærer akkurat nå en saison  :)
 
Bendik Slind skrev:
Hei, jeg slengte en kupevarmer i kjøleskapet, styrt av en stc-1000, og det fungerer som bare det. Gjærer akkurat nå en saison  :)

Ser på biltema at de er ganske kraftige, så tror kanskje det blir enda mer overkill i mitt lille kjøleskap enn min opprinnelige frostvakt på 200 W :)
 
Da har jeg gått til anskaffelse av en varmeplate fra petit-agentur på 25 W. Tenkte bare sette den opp etter veggen bak i kjøleskapet. Satser på at det er nok "juice" til å gjøre susen. Vurderer å gå til anskaffelse av varmekablene som nevnes tidligere i tråden også. Koster jo ikke all verdens.
 
Marius K. skrev:
Da har jeg gått til anskaffelse av en varmeplate fra petit-agentur på 25 W. Tenkte bare sette den opp etter veggen bak i kjøleskapet. Satser på at det er nok "juice" til å gjøre susen. Vurderer å gå til anskaffelse av varmekablene som nevnes tidligere i tråden også. Koster jo ikke all verdens.

Setter du ikke dunken oppå varmeplata?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Marius K. skrev:
Da har jeg gått til anskaffelse av en varmeplate fra petit-agentur på 25 W. Tenkte bare sette den opp etter veggen bak i kjøleskapet. Satser på at det er nok "juice" til å gjøre susen. Vurderer å gå til anskaffelse av varmekablene som nevnes tidligere i tråden også. Koster jo ikke all verdens.

Setter du ikke dunken oppå varmeplata?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Faktisk litt usikker på om jeg har høyde nok til det i skapet mitt. Vil ikke det uansett kunne ta knekken på gjæren med direkte varme under?
 
Den er ikke sterke varmen som kommer fra en sånn plate, gjæren overlever nok den tempen. Gjæren som ligger på bunn er enten død eller så har den bunnfelt. Direkte kontakt med dunken gjør jo også at du får en raskere respons.

Men så er det spørsmålet om det er bedre å varme opp hele dunken samtidig (som vil skje hvis du ikke setter dunken på plata), eller hvis det er helt greit å varme opp fra bunn.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Den er ikke sterke varmen som kommer fra en sånn plate, gjæren overlever nok den tempen. Gjæren som ligger på bunn er enten død eller så har den bunnfelt. Direkte kontakt med dunken gjør jo også at du får en raskere respons.

Men så er det spørsmålet om det er bedre å varme opp hele dunken samtidig (som vil skje hvis du ikke setter dunken på plata), eller hvis det er helt greit å varme opp fra bunn.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Så lenge plata klarer å holde temperaturen rundt 20 grader uten at den står direkte på den så tror jeg at jeg går for det. Tenkte kanskje kjøpe de varmekablene også som mange her har anskaffet. Så kan jeg heller bruke de dersom jeg skulle ha behov for å gjære på får.eks en saison.
 
Jeg har brukt både frostvakt fra BT/CO,,,varmekabel av typen som er nevnt her,,samt en liten vifteovn.

Styrer du med stc1000 er det ikke noe problem noen av delene.

En lyspære på 40 eller 60 watt er og en god varmekilde om man mangler materiell,,men bør skjerme dunken fra lyset,,eller blende pæra med noe ;)

Du kan sette sensoren fra stc1000 rett ned i hullet sammen med gjærlåsen,,da har du væsketemp i vørteren.

Lykke til,,det enkle er det beste ;)
 
Iom at varmekabelen jeg fikk fra ali var DOA så mangler jeg varmekilde.

Den frostvakten fra BT. Jeg regner med at den får meg i mål?

Skal lage en saison til helgen som jeg tenkte å dra opp til 33C. Står at termostaten til frostvakten går opp til 35. Jeg vil ikke få noe krøll med denne?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Bruker en slik frostvakt fra Biltema i karboneringskottet mitt, ca. 3 kvadratmter stort kott,
og det er ikke noe problem å få opp tempen der i hvertfall. Jeg må stille ned termostaten
for at det ikke skal bli for varmt der inne.
 
Glemte å si at den skal styres av stc. Det byr heller ikke på kokt øl?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp