Hjelp til Altbier-oppskrift

Hei godtfolk!

For en stund tilbake mottok jeg en gjærstamme med ganske få type-muligheter: WLP036 Düsseldorf Altbier. Jeg har allerede brygget en APA som ser ut til å bli ganske fin, dog litt spesiell (tørr og passe søt). Ingenting i veien med den altså, men når jeg først sitter på en gjærstamme som er hakket mer spesialisert enn gjennomsnittet, hadde det jo vært spennende å bryne seg på en faktisk Altbier. Jeg brygger på ekstrakt, med ganske ok muligheter for gjæringstemperaturer.

Informasjonen jeg har funnet om altbier på internett er rimelig forvirrende for en fersking som meg: beercalc-guiden hevder at Altbier skal gjæres på Kölsch-temperaturer (15-18), andre nettsteder jeg googlet fram mente at Altbier tradisjonelt brygges mellom 18 og 21 grader celsius.  :jaha:
Jeg leste også at Altbier krever gjærarter med høy utgjæringsgrad, men WLP036 har utgjæring på 60-72% (min hadde 70% på APA'en). Og når jeg forsøker å lage en ekstraktoppskrift på beercalc, når jeg aldri mål innen enten OG eller FG med en utgjæringsgrad på 70%.  :attevar:

For å si det kort: Hva i all verden er nå dette, har beercalc funnet opp en helt ny øltype med samme navn? Jeg er vant til motstridende tips, men dette synes jeg tar kaka.
Hadde vært fint om noen av dere mer erfarne bryggere der ute kunne hjelpe meg i gang med denne mystiske ale-varianten.  :help:

PS: jeg fant en ekstrakt-oppskrift her, men den involverer overraskende store mengder spesialmalt, for ikke å nevne kornsirup (noe tyskerne visstnok skyr som pesten). Det er vel amerikanerne som har vært på ferde her, men jeg hadde tenkt meg nærmere de tyske "originalene".
PPS: Jeg ser at Norbrygg sin Altbier-definisjon anbefaler 15-18 grader, men White Labs sier at "optimum fermentation" er på 18-21 grader. Er det problematisk å gjære med den gjærstammen på 15 grader?

Edit: Flyttet til nybegynnerforumet

Har gjæret en Altbier på den gjæren du nevnte. Lot den stå på 18 grader. Hadde et hekt vanlig gjæringsforløp. OG 1.050 FG 1.007

Brygget i går, endte opp med en oppskrift på noe jeg håper blir en grei Düsseldorf Sticke Altbier på 5,6%.
Tenker å tørrhumle med 10 gram Saaz og opptil 20 gram Tettnanger, er det noen som har tips til hvor mye og lenge jeg bør tørrhumle en Sticke? Jeg finner mye informasjon om tørrhumling av IPA o.l., men Sticke stiller vel i en litt annen klasse.

Oppskriften gikk som følger:

Volume: 13 liters
EST. OG: 1062
EST. FG: 1018
Alcohol: 5.8 % by vol.
Colour: 41 EBC (Brown)
Bitterness: 34 IBU
BU/GU: 0.54

Fermentables
Liquid Amber Extract(Bryggselv)  1800 grammes
Munich Malt 20 EBC                         475 grammes
Wheat Malt                                 475 grammes
Black Malt 1200 EBC                        50 grammes
Carabelge 37 EBC                         170 grammes

Mesket i maltpose: ca 69 degrees i 50 minutter (dårlig temp.-kontroll)
Utbytte fra mesk: ca SG 1022
OG: ca 1062-63? (knust hydrometer)

Hops
Tettnanger 3.4%                                 47 grammes 60 minutes
Tettnanger 3.8%                                 20 grammes 15 minutes
Tettnanger 3.8%                                 10 grammes 5 minutes

Fermentation
Yeast: WLP036 Dusseldorf Alt Yeast
Fermented at 17 degrees C for 14 days.

............

Forrige brygg på denne gjærstammen hadde en utgjæringsgrad på 70%, så jeg tar utgangspunkt i samme utgjæringsgrad her. Hadde muligens i altfor mye gjær, men det skal jeg nok overleve. God aktivitet i bøtta nå.

Tilbake
Topp