Hjelp til beregning av Herms.

Mortenpip

Norbrygg-medlem
Kjører nå med vannkokerherms, men den er litt spe med 15 kg malt i mesken.
Tenker på et rør med et 3500w element i og 12 mm kobber coil. Spm mitt er hvor langt og hvor tykt rør?? Ant liter??
 
Jeg har tenkt å lage et oppsett i sommer med en rustfri kjølespiral type 15mx10mm som jeg håper gjør jobben.
Tenker jeg varmer opp vannet på forhånd i en annen kjele og heller\pumper oppi mesketanken. Den skal da bare holde opp tempen og evnt øke ved stegmesk.
 
Jeg har tenkt å lage et oppsett i sommer med en rustfri kjølespiral type 15mx10mm som jeg håper gjør jobben.
Tenker jeg varmer opp vannet på forhånd i en annen kjele og heller\pumper oppi mesketanken. Den skal da bare holde opp tempen og evnt øke ved stegmesk.

Hva skal du med 15m? Da må du ha stor vannbeholder, og mer effekt for at den skal være effektiv.
 
Det er det jeg har. Tenkt å bruke ev bereder så størrelsen er ikke et problem vil jeg tro.


Arnfinn
 
Hvor mye mesk skal du kjøre i hermsen?

Ville regnet sammen alle vannmengdene, dvs mesk + hermsvolum + det som er i slanger og coilen = Totalvolum av vørter og vann som Herms skal varme opp.
Så går du hit http://www.bryggekalkulator.no/Calculator/Energy og regner ut hvor fort du kan endre tempem med 3500w. Så øker du tiden med 10% for å kompensere for varmetap. De fleste sikter på rundt 1 grad opp i temp pr minutt.

Her er min herms, og du kan jo eventuelt gange opp effekten for å tilpasse til ditt volum. https://forum.norbrygg.no/threads/diy-kompaktherms-for-a-dra-40-til-50-liter.33093/#post-346366
Hermsen min er 6 liter, men den er ikke helt full, samt at det er mye greier oppi der. Coilen er 4 meter, 15mm kobber. Vil tro at dette prinsippet fungerer for en litt større mesk også.
 
PVC blir mykere på 100c og smelter på 160c. Om herms tørrkoker, lekkker eller en har glemt å fylle vann kan det bli brann og ekstremt farlige gasser. Ikke verdt risikoen spør du meg.
 
jeg glemte å fylle vann på herms'en første gang jeg skulle bruke den. Min er på 6- eller 7000W (fordelt på 2 16A-kurser) og det luktet ikke godt :p jeg husker ikke helt hvor mange meter kobber-rør jeg brukte. kanskje 10m. Bygget i avløpsrør fra biltema.

måtte til med silikon for å lappe den sammen da alt ble litt deformert pga. smelting. Siden da har jeg husket å fylle vann, men forlater helst ikke rommet og i hvertfall ikke leiligheten mens den står på.
 
Tilbake
Topp