Hjelp til Brown Ale.

Hei.

Jeg holder på å planlegger en Brown Ale, og har satt opp følgende:


Malt:
Pale malt 10500 gram. 84%
Crystal malt 700 gram. 6%
Cara malt 400 gram. 3%
Brown malt 300 gram. 2%
Pale chocolate malt 300 gram. 2%
Chocolate malt 300 gram. 2%


Humle:
Columbus 30 gram. Siste 60 min.
Amarillo 70 gram. Siste 15 min.
Cascade 70 gram. Siste 2 min.

Gjær:
WLP001 California Ale.

OG 1053
FG 1012
ABV 5,4
EBC 42
IBU 30

Det jeg lurer på er om dette ser fornuftig ut? Tenker spesielt på malt sammensetningen. Eventuelt andre tips mottas med stor takk :)
 
Det ser veldig fornuftig ut, det der. Helt klart innafor. Du sier ikke noe om hvor mørke de to krystallmalttypene dine er, men så lenge du ikke kjører noe veldig mørkt, er jo mengden midt i - synes jeg, da;).

Kanskje skulle du overveie å kjøre Cascaden i et stopp i nedkjølinga? ("hopstand") Og så går det an å tørrhumle, også, for en mer utpreget citrusaroma.
 
Maltsammensetninga ser absolutt fornuftig ut. Pale chocolate og brown gir noe av det samme, men du må en del per 4% for å få tydelig smak av det. Vil du ha den smaken, hadde jeg økt til 5% brown malt, men jeg er ikke veldig begeistret for den i kombinasjon med cascade.
 
Maltsammensetninga ser absolutt fornuftig ut. Pale chocolate og brown gir noe av det samme, men du må en del per 4% for å få tydelig smak av det. Vil du ha den smaken, hadde jeg økt til 5% brown malt, men jeg er ikke veldig begeistret for den i kombinasjon med cascade.

Takk for svar :) Hvilken humler ville du anbefale til en amerikansk eller en engelsk brown ale med denne malt sammensetningen?
 
Gjør den engelsk med å benytte fuggles til smaks og aroma humle....og øk gjerne brunmalten...og bruk en engelsk gjær....
 
Sist redigert:
Må bare spørre. Hva er galt med en amerikansk brown ale? Han har jo allerede humle og gjær til en amerikansk brown ale. Oppskriften er jo en amerikansk brown ale så ser ikke helt grunnen til å gjøre den engelsk?
 
Uoppfordret råd:):

Skal du lage en nordengelsk brown ale av det der, er det bare å kjøre Goldings/East Kent Goldings, eventuelt i kombinasjon med Fuggles. Det er vel den mest klassiske løsningen. Jeg ville brukt 20 gram i en sein tilsetning (2 min?), og ellers brukt en nøytral bitterhumle (f.eks. Magnum) ved 60, slik at du får en passelig IBU (25?).

Vil du prøve noe mer vågalt, kan du bruke Bramling Cross, som jeg synes er god sammen med røstet malt. Jeg klarer ikke helt å beskrive smaken; den likner ikke på noe annet, egentlig. Litt sært, men jeg har lært å like den.

edit: Ser du har 001. Da ville jeg laget den amerikanske varianten. En engelsk brown ale trenger engelsk gjær. Min favoritt: wlp013. Men det finnes mange gode alternativer.
 
Må bare spørre. Hva er galt med en amerikansk brown ale? Han har jo allerede humle og gjær til en amerikansk brown ale. Oppskriften er jo en amerikansk brown ale så ser ikke helt grunnen til å gjøre den engelsk?
ingenting galt med am.brown, men siden han spurte om forslag til engelsk... Forøvrig; Finns svar er alltid utfyllende og gode :)
 
Takk for svar :) Hvilken humler ville du anbefale til en amerikansk eller en engelsk brown ale med denne malt sammensetningen?
Jeg tror jeg ville gått noe noe som er mer fruktig og floralt og mindre sitrus. Nelson sauvin, amarillo, hallertau blanc eller noe i den retningen.

Vel å merke er dette min personlige preferanse. Mange liker cascade også i en amerikansk brown ale.
 
Takk for svar :) Kan du gi meg noen tips til humle(r) du mener passer denne maltsammensetningen? :)
Jeg foretrekker den britiske varianten, og da funker f eks Northern Brewer og/eller Fuggles bra.
Din variant blir jo da den amerikanske, som jeg ikke er så begeistret for.
 
Jeg hadde kjørt på sånn den er nå, eller slengt på 100-150g tørrhumle også! En hoppy Brown ale kan være veldig godt.

Heldigvis har man forskjellige preferanser! Uten det hadde øl vært ganske kjedelig :)

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Tilbake
Topp