Hjelp til bygging av vvt bryggeri

Hei, første post på forumet  :biersmile:

Har nylig fått interesse for hjemmebrygging av øl og har i det siste lest side opp og side ned på Norbrygg og div andre steder på nettet. Har nå bestemt meg for å mekke sammen et bryggeri av tre stk 120 liters varmtvannsberedere. Dette både for at jeg synes mye av moroa ligger i å lage utstyret selv, og så blir det jo (forhåpentligvis) litt billigere:) . Hadde håpet å kunne starte med enkelt oppsett og brygge noen små brygg (25 liter??), og bygge på bryggeriet etter hvert med mere fancy utstyr. Vet ikke hvor lite man kan brygge med et oppsett av denne dimensjonen..? Jeg kunne jo alltids ha startet med noe mindre, men jeg vet at jeg hadde kommet til å ville utvide ganske snart så like greit å starte litt stort :ilike:

-Tenkte å bruke el kolbe (3000w) til oppvarming av vann. Kan jo bare starte oppvarmingen i god tid før brygging.
-mesketanken trenger vel ikke noen varmekilde hvis den er godt isolert?
-Når det gjelder kokekaret er jeg usikker på om jeg skal velge gass eller el. Har bare 13a kurs i garasjen, så gass hadde kanskje vært mest gunstig...
-Er også litt usikker på om jeg skal gå for pumper mellom kjelene eller bare tyngdekraften, evt en kombinasjon? Blir jo å overføre væske mellom fire tanker hvis man tar med gjæringskaret, så må plassere vannkokeren ganske høyt hvis jeg skal bruke tyngdekraften hele veien.
-Lurer også på om noen har noe tips til falskbunn som passer fint i vvt? Diameter på tanken er ca 50 cm og har kon bunn..

Vet at jeg finner all info hvis jeg søker rundt i forumet, men jeg føler at jo mere jeg leser jo mere usikker blir jeg :bank2: Kanskje noen kunne hjelpe meg på vei med noen tips, så jeg hadde fått kommet igang med planlegging og bygging?

Ellers så vil jeg bare si at forumet her virker veldig bra :ilike: Og jeg kommer garantert til å stille mengder med spørsmål etter hvert som jeg kommer igang, så jeg håper dere holder ut :)

Er foresten fra Bodø, så hvis noen i nærområdet har tips om steder de selger utstyr, ingredienser og andre bryggerelaterte ting så rop gjerne ut :yes:
 
Velkommen på forumet!
Nå skal jeg være litt negativ ;)
Har du regnet på hvor lavt nivå det blir med 25L i en slik tank? Det blir ikke helt optimalt med 12,5cm. For 75+ liter så passer det bedre, og da må du fyre med gass.
Hvis det er økonomi du tenker på og skal brygge 25L så er en f.eks biab,  BB30,  BB60 osv et greit valg. 50L er mye øl :)

Dette er mine tanker rundt det, men vil du ha et 100L bryggeri og har mulighet og verktøy til å lage det av VVB så blir det en ok pris, men det er ikke særlig egnet til å brygge 25L med.
 
Hei!
Du får stikke innom, så kan du få se mitt bryggeutstyr (vvb).
Det er ellers ikke noe butikker med bryggeutstyr lokalt.
Det er også slik som Thorvald sier at vvb egner seg til litt større volum.
Svein Erik  :)
 
Jeg har og et slikt bryggeri, men med flat bunn (så flat den kan bli med slegge) eneste prob. med mengden jeg ser er å få kjøleren under vørten.
 
Hmm.. Jeg tenkte at det ville bli litt vanskelig å brygge bare 25 liter i dette oppsettet, men har ikke regnet på det.. Varmvannsberederne har jeg allerede skaffet, men hva hvis jeg bruker vvt til HLT,  Hyttekjele på 25l fra biltema til meskekjele og vvt til kok? Ville det være et greit utgangspunkt for startoppsett? Grunnen til at jeg holder litt fast på å bygge av varmtvannsberedere er at jeg kjenner meg selv såppass godt at jeg vet at jeg ganske snart kommer til å ville utvide :)  Eller gå for BIAB nå i starten som du sier, og kanskje hyttekjelen fra BT..? Kjenner d er litt vanskelig å bestemme seg :attevar:

Svein Erik: Jeg stikker gjerne innom å ser hvordan du har løyst dette :) Hvor små batcher klarer du med ditt bryggeri da?

Takker for innspill folkens :skitbra:
 
Har sendt deg melding her på forumet!

Oddvar: hvordan blir det utseende når du banker flatt med slegge, blir det ikke bukter/folder?
 
Hva oppnår man ved å slå bunnen flat? Jeg antar det må være greit å ha en grop i bunn for å samling og effektiv tapping av trub? Vørter kan "hentes" litt off center?
 
joachim skrev:
Hva oppnår man ved å slå bunnen flat? Jeg antar det må være greit å ha en grop i bunn for å samling og effektiv tapping av trub? Vørter kan "hentes" litt off center?

Jeg syntes ikke det var det, men jeg skal ikke råde noen til å gjøre det.

"bunnpannen" på en 50cm rommer 20 liter.
 
Hei.
Bryggeriet mitt er laget av gamle vvb med 50cm diameter. Har brygget 7 batcher på 25 liter. Ingen problem med det, men tror ikke det går med dyppkjøler pga. lite overdekning av varmeelement (har platekjøler, men den skal byttes). Tenker at 75 liter er et ok byggevolum for mitt utstyr, men kommer til å brygge 50 liters batcher. Gjæringsskapet har bare plass til to 25 literes bøtter.
Lykke til med bygging og brygging.  :)
 
Mange gode tips og forslag her! Prøver å suge så mye info jeg kan om emnet for tiden, og heller litt mot å starte med noen enkle løsninger nå i starten bare for å komme igang med litt mindre batcher.. Er samtidig i gang med å bestille litt stæsj myntet på planen om 3x vvb. Har bestilt to (rimelige) pumper og endel rørdeler for å lage pumpeoverføring mellom karene og muligheten for å sirkulere mesken.

Hvordan er deres tanker om beste metode å hindre malten i å gå i pumpa? Tenker da på falskbunn, meskepose eller manifoil av pex eller kobber.. Er det noen klare fordeler/ulemper med disse? Etter hva jeg har forstått så er vel kanskje falskbunn å foretrekke i meskekar av vvb, mens manifold er mest egnet i kjøleboks? Perforert syrefast plate må vel kjøpes i plater a 1x2 meter som blir voldsomt dyrt.. Kanskje noen har en bit å selge? :) Eller vet andre alternativer?

Har lekt litt med en liten tanke ang falskbunn.. Hva om jeg monterer utløpet fra mesketanken i laveste punkt på vvb og sveiser en 2" unionskobling rundt uttaket.. Så tar jeg feks 10cm med 2" syrefast rør og blinder i ene enden og sveiser andre delen av unionskoblingen i andre enden av rørbiten. Perforerer rørbiten og skrur den på koblingen som er sveiset i bunn av mesketanken.. Vil dette funke tro? (hvis noen skjønner hva jeg mener) :jaha:
 
Jeg må igjen nevne falskbunnen min i en Ø45 cmm bereder, brukte sideplatene fra vasketrommelen på en turnamat/elto type vaskemaskin, begge platene brukes, den ene for å lappe de store hullene, silhullene er slått med en Hilti spiker, det er en hard stålspiker.
Denne silen fungerer så godt at jeg ikke tør byte den ut med en mer sexy type, heller en stygg og god.
Den har så god gjennomstrømming at jeg kjører Mrchpumpa på fult ved resirk.

:)
 
Kanskje jeg skulle tatt meg en tur på dynga og sett da:) Er det de utvendige platene du mener? forstår jeg riktig hvis du brukte ene plata til å lappe hull etter originalelementene, uttaksrør og annet kjafs på berederen, og andre plata skar du til og perforerte til falskbunn? Er det i RF? Beklager at jeg må ha det inn med T-sje, men unskylder meg med at det begynner å bli seint :bank2:
 
Det er sideplatene til trommelen inni maskinen, de er RF. I disse pletene er det noen store hull for vaskevannet, ca. 5 mm, disse tetter jeg med biter fra den andre plata.
Som sagt, den er ikke fin men funker som fjell og er solid.
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg må igjen nevne falskbunnen min i en Ø45 cmm bereder, brukte sideplatene fra vasketrommelen på en turnamat/elto type vaskemaskin, begge platene brukes, den ene for å lappe de store hullene, silhullene er slått med en Hilti spiker, det er en hard stålspiker.
Denne silen fungerer så godt at jeg ikke tør byte den ut med en mer sexy type, heller en stygg og god.
Den har så god gjennomstrømming at jeg kjører Mrchpumpa på fult ved resirk.

:)

Kan du legge ut bilde av denne? Heldt på med 3 x vvt bryggeri sjøl, deriblandt meskekar av 45cm vvt , så eg følger ivrig med på denne tråden :)
 
SølveB skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jeg må igjen nevne falskbunnen min i en Ø45 cmm bereder, brukte sideplatene fra vasketrommelen på en turnamat/elto type vaskemaskin, begge platene brukes, den ene for å lappe de store hullene, silhullene er slått med en Hilti spiker, det er en hard stålspiker.
Denne silen fungerer så godt at jeg ikke tør byte den ut med en mer sexy type, heller en stygg og god.
Den har så god gjennomstrømming at jeg kjører Mrchpumpa på fult ved resirk.

:)

Kan du legge ut bilde av denne? Heldt på med 3 x vvt bryggeri sjøl, deriblandt meskekar av 45cm vvt , så eg følger ivrig med på denne tråden :)

Ja, om noen få dager.
 
Oddvar Demmo skrev:
Det er sideplatene til trommelen inni maskinen, de er RF. I disse pletene er det noen store hull for vaskevannet, ca. 5 mm, disse tetter jeg med biter fra den andre plata.
Som sagt, den er ikke fin men funker som fjell og er solid.

Viktigste er vel at det funker, så får man ta utseende den dagen man har et vel funkende bryggeoppsett og fortsatt kjenner suget etter forbedringer :skitbra: Skal ta meg en runde i de kasserte maskinene utenfor elkjøp eller på vrakern til uka :)
 
Tilbake
Topp