Hjelp til DYI prosjekt - VVB+

Huldrevatn - Bård

Norbrygg-medlem
Hei medbryggere!
Jeg trenger litt veiledning jeg, og JA jeg er allerede klar over at jeg sikkert finner det jeg leiter etter på andre innlegg her. Men jeg blir helt ør av all informasjonen og lesinga, så nå spør jeg rett ut istede!

jeg har kuttet i deler en varmtvannsbreder og skal fyre den opp med gassbrenner og blablabla, men det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg og finne koblinger og rørdeler til meg. Jeg har et hull, (etter varmeelementer) som jeg gjerne vil tette igjen med ei kulekran! Men jeg finner ikke helt koblingene jeg trenger. Jeg har et 4 cms hull, og trenger helt klart itte ei kran som er så stor. så jeg må finne noen overganger som tetter hullet fra innsiden, men som kanskje har ei mindre kran på utsia. Om det virka i det heletatt logisk.

Tar også imot forslag til hva jeg skal gjøre med tappekrana mi også. Den nederste tappen på karet. Ska jeg kappe av den lille tappen som står der, eller prøve å få på kulekran der?

Jeg tenkte å ha to kulekraner, den øverste til pumpe og den nedeste til anna morro!

Sliten etter en lang dag, så beklager om budskape mitt blei borte i grauten her!

På forhånd takk,
 

Vedlegg

  • IMG_4111.JPG
    IMG_4111.JPG
    127,4 KB · Sett: 170
Beste er jo å få sveist på rette overganger til den størrelsen du måtte ønske, mindre lekkasjepunkter og innvendige gjenger det kan samle seg drit i. Du bør jo uansett få sveist på bein og varmeskjold på denne, så greit å få på rette niplene i samme slengen.

Viss du prøve med overganger så er vel hullet du har øverst 1 1/4 BSP, evt 1''. Den nederste stussen er det fint lite som passer rett på, et alternativ der er å få lånt en 3/8NPT gjengetapp og gjenge opp innvendig for så å sette nippel+krane på. Men kommer til å stå rett i gassblusset så ventilen blir varm å jobbe med.

Hadde du kappet andre enden av berederen hadde du kun hatt hullet i senter du måtte tettet, da hadde det vært fritt frem med weldless koblinger hvorhen du måtte ønske uten å ta hensyn til de 2 hullene du har der nå...
 
Beste er jo å få sveist på rette overganger til den størrelsen du måtte ønske, mindre lekkasjepunkter og innvendige gjenger det kan samle seg drit i. Du bør jo uansett få sveist på bein og varmeskjold på denne, så greit å få på rette niplene i samme slengen.

Viss du prøve med overganger så er vel hullet du har øverst 1 1/4 BSP, evt 1''. Den nederste stussen er det fint lite som passer rett på, et alternativ der er å få lånt en 3/8NPT gjengetapp og gjenge opp innvendig for så å sette nippel+krane på. Men kommer til å stå rett i gassblusset så ventilen blir varm å jobbe med.

Hadde du kappet andre enden av berederen hadde du kun hatt hullet i senter du måtte tettet, da hadde det vært fritt frem med weldless koblinger hvorhen du måtte ønske uten å ta hensyn til de 2 hullene du har der nå...

Jeg har overdelen også, men ingen til å sveise for meg. Skjønner at jeg får skaffe meg det da! Tydeligvis det som gjelder! hehe. Takk for svar og tips :)
 
Du kan lage lokk av platedeler du får til overs og bruke til og tette det store hullet,
Den nedreste kan du bare kappe og bore opp hvis røret ikke passer til noe du har og sette på 1/2" kran.
Men jeg vet jo ikke hva du har av verktøy,
Me drill, borer, sølvlodd, tec7, og maskinskruer kommer du langt om ikke helt frem uten sveiser.
 
Okei, nå har jeg bare fått delt den, fått tak i noen til å lage nye bein til den osv.
Maltkurv! Noen som har forslag til å lage en? Altså ska ha til 50-60 liter bare trur jeg. Så 15-25 kg med malt. Noen som har laga en selv før og har forslag til meg?
 
Eg har tidligere gjort som deg og delt en VVB og brukt en maltkurv. Erfaringene med disse menger vann og malt har gjort at eg nå benytter falskbunn og pumpe i stedet. Dette vil da kreve et meske- og kokekar, evt tappe ut mesken for fjerning av malt før koking.
 
Tilbake
Topp