Hjelp til oppskrift, milk stout

bryren

Norbrygg-medlem
Prøver å sette sammen en oppskrift på en milk stout, men er helt grønn på området. Ønsker en stout på 25 liter med en OG på ca 1060-70 og IBU ca 25. Har 65 gram med EKG som kunne vært greitt å bli kvitt.

Smaken jeg er ute etter er søt og fyldig sjokolade med hint av vanilje. Så tenker å bruke laktose, ca 500 gram? Kakaonips som tørrhumle? Hvordan få et hint av vanilje? Vaniljestenger? Hvilke maltsammensetning bør jeg gå for? Us-05 gjær?
 
Prøver å sette sammen en oppskrift på en milk stout, men er helt grønn på området. Ønsker en stout på 25 liter med en OG på ca 1060-70 og IBU ca 25. Har 65 gram med EKG som kunne vært greitt å bli kvitt.

Smaken jeg er ute etter er søt og fyldig sjokolade med hint av vanilje. Så tenker å bruke laktose, ca 500 gram? Kakaonips som tørrhumle? Hvordan få et hint av vanilje? Vaniljestenger? Hvilke maltsammensetning bør jeg gå for? Us-05 gjær?
Om jeg ikke husker helt feil så er det EKG left hand bruker i nitro stouten sin.. skal se om jeg finner den jeg brukte for noen år siden
 
Prøver å sette sammen en oppskrift på en milk stout, men er helt grønn på området. Ønsker en stout på 25 liter med en OG på ca 1060-70 og IBU ca 25. Har 65 gram med EKG som kunne vært greitt å bli kvitt.

Smaken jeg er ute etter er søt og fyldig sjokolade med hint av vanilje. Så tenker å bruke laktose, ca 500 gram? Kakaonips som tørrhumle? Hvordan få et hint av vanilje? Vaniljestenger? Hvilke maltsammensetning bør jeg gå for? Us-05 gjær?

Laktosen er grei, men gir ikke så mye søtsmak. Caramalt 30 EBC er vel det som gir deg mest av det. Laktosen bidrar nok mest til munnfølelsen. Så ville jeg brukt noe mørkere krystallmalt i tillegg, Carabohemian f.eks.. Pale chocolate vil gi deg sjokoladen. Du kan godt bruke en blanding av pale og dark, og så må du ha noe svartmalt eller roasted barley.

Ellers ville jeg meske litt høyt (67-68 grader), og bruke en gjær som ikke gjærer så kraftig ut. 05 er definitivt feil i så måte. Jeg ville brukt wlp002 eller wyeast 1318.

EKG er jo helt riktig, men det spiller egentlig ikke så stor rolle hva du bruker. Her trenger du bare bitterhumle.

Forsiktig bruk av eikechips gir hint av vanilje, men ikke overdriv. Smakstilsetninger forøvrig har jeg ingen erfaring med, vet bare at det kan brukes.
 
Har brukt WLP 013 på mine siste frokosstout. Er den jeg er mest fornøyd med, men sånt er jo smak og behag... og jeg bruker jo skjelden den gjæren andre anbefaler har jeg forstått
 
Har brukt WLP 013 på mine siste frokosstout. Er den jeg er mest fornøyd med, men sånt er jo smak og behag... og jeg bruker jo skjelden den gjæren andre anbefaler har jeg forstått

013 er aldri feil:p! (Vel, kanskje til weissbier, jeg skal gå med på det.) Men den kan gjære ganske godt ut.
 
Søkte litt rundt og justerte "humlebryggeriet imperial stout".
5 kg marris otter
450 g pale chocolate
150 g carafa 3
150 g chocolate
150 g roasted barley
450 g flaked oats
200 g laktose

40 g EKG @60 min
100 g kakaonibs @10 min
2 vaniljestenger @5 min
50 g kakaonibs @7 dager

Gjær wyeast 1318

OG 1061 FG 1020 IBU 20 og EBC 80

Blir ikke dette greit? Litt usikker på kakaonibs og vaniljestenger. Kan det bli litt mye?
 
Søkte litt rundt og justerte "humlebryggeriet imperial stout".
5 kg marris otter
450 g pale chocolate
150 g carafa 3
150 g chocolate
150 g roasted barley
450 g flaked oats
200 g laktose

40 g EKG @60 min
100 g kakaonibs @10 min
2 vaniljestenger @5 min
50 g kakaonibs @7 dager

Gjær wyeast 1318

OG 1061 FG 1020 IBU 20 og EBC 80

Blir ikke dette greit? Litt usikker på kakaonibs og vaniljestenger. Kan det bli litt mye?

Tilsetningene har jeg ingen mening om, siden jeg ikke har brukt dem. Men du får ikke mye sødme ut av den oppskrifta, er jeg redd. Den er tung på den røstede malten, og har ikke noe krystallmalt. Jeg ville hatt 4-500 gram av det. (200 gram Caramalt 30 og 300 gram Carabohemian, f.eks.). 200 gram laktose vil du ikke merke mye til, du må nok ha en halvkilo. Men du har jo 450 gram havregryn, som gir munnfølelsen.
 
Tilbake
Topp