Hjelp til oppskrift på brown ale

Aasberg

Norbrygg-medlem
Kan noen med litt erfaring hjelpe meg med en oppskrift på brown ale? Jeg vil prøve å kopiere Klostergårdens Brown Ale, men har ikke noe erfaring med all grain. På flaska står det at det er brukt: pale-, brun-, amber-, krystall- og sjokolademalt, humle: challenger, EKG og fuggles og britisk alegjær. Jeg vil helst bruke tørrgjær pga at det er enklere nå i starten.
Håper noen kan ta seg tid til å sette ihop en oppskrift på en god brown ale med disse ingrediensene. Brygget er på 23 liter og ønsker alkoholprosent er på 5,5 - 6.
 
Min desiderte favoritt er Janet's Brown Ale, men det er en kraftig humla amerikansk variant. Noe helt for seg selv.

Bare gjør et søk på nettet.

Gjæres med US-05 tørrgjær.

Anbefales!
 
Ikke helt den volum styrken du var ute etter men jeg ble veldig fornøyd med denne som en god engelsk brown ale, lettdrikkelig og passer til det meste av mat og settinger.


#17golden brown Style: Engelsk Brown Ale Brewer: Dagfinn Salte

Statistics
Volume: 17 liters
Boil Volume: 19 liters
OG: 1051
BG: 1046
FG: 1014
Alcohol: 4.8 % by vol.
Colour: 32 EBC (Copper / reddish brown)
Bitterness: 45 IBU
BU/GU: 0.88
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 5 EBC 3500 g
Cara Crystal 120 EBC 120 EBC 100 g
English Brown Malt 180 EBC 150 g
Chocolate Malt 1200 EBC 60 g
Mash schedule: 66 degrees for 60 minutes, 77 degrees for 10minutes. Batch sparge
Hops
Northern Brewer  10.55%    alpha                  11  g
FWH
East Kent Golding 6.4% alpha 20 g 60 minutes
East Kent Golding 6.4% alpha 15 g 30 minutes
East Kent Golding      6.4%      alpha              10  g
15  minutes
Fermentation
Yeast: Safbrew S-33
Comments:
Northern Brewer går i som FWH
 
Takk for oppskrifter:) Angående alkoholprosenten så går det vel ann å øke litt på malten? Hva mener du med FWH? Rimeli fersk på dette..
 
Jo da man kan alltid øke litt på malt fronten om ønskelig ;) FWH står for First Worth Hop, altså humletilsetning rett i gryta under skylling eller rett oppi etter endt mesk viss du brygger BIAB . Dette skal gi en "smoothere" bitterhet. Jeg liker og gjøre det en del enkelt og greit fordi jeg har vert veldig fornøyd med de ølene jeg har gjort det på
 
Den oppskrifta ser grei ut men syns gjærvalget var litt rart. S-33 gir en del fruktige smaker og er mer belgisk i stilen. Ville heller gått for en engelsk type gjær. Danstar Nottingham eller Safale S-04 f.ex.
 
Grunnen til at jeg har godt for s-33 er at jeg har hatt litt blandet erfaring med s-04, har hatt noen brygg med en ettersmak som jeg helt liker.
S-33 er ikke en belgisk stamme men engelsk og gir en ren og fin smak.
Nottingham derimot har jeg aldri prøvd.
 
Salte skrev:
Grunnen til at jeg har godt for s-33 er at jeg har hatt litt blandet erfaring med s-04, har hatt noen brygg med en ettersmak som jeg helt liker.
S-33 er ikke en belgisk stamme men engelsk og gir en ren og fin smak.
Nottingham derimot har jeg aldri prøvd.
Se "specification sheet" for hva produsenten skriver om S-33:
www.fermentis.com/brewing/homebrewing/product-range/
Anbefales for blant annet Trappist. Jeg har brukt den bare en gang i en blonde, og fant ikke noe engelsk i smaksprofilen i det hele tatt. Ga en veldig skarp ettersmak. Kunne til nød brukt den igjen i en wit, men det er også alt. Syns ikke den var noe bra i det hele tatt.
 
Viss du googler den så står det  "S-33 is the old EDME strain (English Diastatic MaltExtract). "
Og vi kan vel ver enig om at det ikke er noe belgisk smak i det hele tatt, så til en trappist ville jeg heller gått for T-58.
Jeg har ikke merket noe skarp ettersmak i det heletatt, gjæret da på 17-18 grader.  Mulig det kommer noe skarpere smak med høyere Gjærings temp?
 
Prøv oppskriften over, men anbefaler Nottingham på det sterkeste til Brown ale. Gir god og rund maltsmak, passer utmerket til stilen.
http://www.bryggselv.no/products/danstar-nottingham
 
Googlet litt mer. Finner mange som påstår at S-33 er gjæren som tidligere ble produsert av EDME company i England.
Men det er ikke bekreftet av Fermentis selv. Den beskrivelsen som står hos Fermentis har vært uendret i over 10 år.

Godt mulig det er riktig som du sier, det forklarer et par ting i forhold til den gangen jeg testa den.
Har som sagt bare prøvd den en gang. Jeg behandlet den som en belgisk gjær. Begynte på 21 grader og øket på etter hvert. Ble ikke spesielt bra. I tilfelle utrolig sløvt av Fermentis å la en sånn feil stå uendret i så lang tid.

Har en pakke til liggende. Skal prøve å splitte en batch og teste den mot S04 eller helst Nottingham. Fungerer den bra i en bitter?

T58 har jeg og testa en gang. Det blir nok fersk gjær neste gang jeg lager noe i belgisk stil. Fin bouquet av svette og løsemiddel gitt, hold for nesa og drikk....  :eek:ppkast:
 
Har ikke prøvd i bitter nei, har en bitter med s-04 som derimot ble svært bra. Ikke den ettersmaken som var på brown aleen og havrestout som ble gjæret med s -04. 
S -33 ble i utgangspunktet bestilt med tanke på brygging av en belgisk strong ale men ombestemte meg etter litt lesing på nett, synes den passer bra til brown ale, gir en rund og fin smak og fremhever malt profilen.
Prøvde T-58 på en tripel en gang, der var det mye banna smak i begynnelsen og ble satt bakerst i boden,  etter ca 7 mnd lagring derimot var det blitt en mye mildere smak og ganske god, dog ikke en favoritt, tror det blir ferskgjær her også ved fremtidige belgiske ;)
 
Tilbake
Topp