Hjelp til oppskrift på ein Nøgne Ø Wit/Blonde liknende øl.

Mitt første allgrain er no kommet seg på flasker og eg er sulten etter nytt forsøk. Det ligger sikkert oppskrifter på forumet, men det virker som om søkefunksjonen har ikkje virket på eit par daga så derfor bare spør eg.

Først bakgrunnen, eg har blitt kjent med ei søt jente som lika øl, nærmere bestemt er hennes favoritt hveteøl ala Nøgne Ø Wit og Blonde. Eg har tenkt å invitere vedkommende på besøk for ølsmaking (om noken veker) Og da hadde det vært veldig morsomt å ha eit par flasker av noke som likna på det.  >:D Så da trenger eg ein slags "Wing-Man"

Eit google søk har gitt meg forslag på (for 17.5 l)
4 kg pilsnermalt,
875g hvete

Mesketid 1time 40 minutter på 63 grader.

4g colombus i 90 minutter
28g saaz og Mt. hood i 5 minutter?

Dette synes eg virker som litt lite bitterhumle? men det er vel kanskje ok (eg har regnet oppskrifta ned frå 65liter. )  Det stod ingen ting om gjær, men antar en Belgisk ale gjær er fin å bruke?
 
Nø bruker Wlp400, iallfall til witten. Også til saisonen deres ved høyere temperatur, så jeg antar de bruker den til blonde også? Wyeast 3944 skal være samme gjærstamme (hoegaarden).
 
Om du vil ha Wit preget bør du øke andelen hvete, typisk 50/50. I tillegg kommer korianderfrø og sitrusskall, og WLP400.
 
Tilbake
Topp