Hjelp til Porter oppskrift! :)

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg har kjøpt boken brygging fra hånd til munn og har funnet en oppskrift på en porter jeg ønsker å teste - Tore Bjørgo sin på side 182.

Malt

Pale malt           4 500 gram
Viennamalt 1 600 gram
Crystal malt   800 gram
Røkmalt               500 gram
Havregryn           400 gram
Roasted barley   150 gram
Sjokolademalt   150 gram

Min bryggebutikk er Vestbrygg, så jeg må finne passende malttyper i deres sortiment. Jeg lurer på følgende:

- Hvilke crystmalmalt er det snakk om her tror dere? Vestbrygg har Pale crystal (75 EBC), Crystal 120, Crystal 150 og Dark Crystal (300 EBC).
- Røkmalt: Vestbrygg har noe som heter Rauchmalz (EBC 8 ). Er det denne jeg skal bruke?
- Havregryn: Er det Bjørns lettkokte det referes til her?
- Videre tenker jeg benytte Maris Otter Pale Malt (7 EBC), Vienna (14 ECB), Roasted Barley (1450 ECB) og Chocolate (1175 ECB)

Mesketemperatur
I oppskriften står det 45 minutter på 64 grader, og 45 minutter på 68 grader. Jeg brygger BIAB og tenkte forenkle meskeskjemaet. Vil jeg få et godt resultat ved å meske på 66 grader i 60 minutter? Eller vil dere anbefale en annen temperatur? Tenker forøvrig skylle ved å legge maltposen i en gjærdunk med vann som holder 78 grader etter at jeg har mesket i 60 min.

Gjær
I oppskriften står det Wyeast 1028 London Ale gjær, som jeg forstår er samme gjær som WLP013. Jeg er fortsatt på tørrgjærstadiet. Er det da Safale S-04 jeg bør bruke?

Koketid
Jeg ser det varierer fra 60 min til 90 min i forskjellige oppskrifter på Porter. I denne oppskriften står det 90 min. Hvilke forskjell utgjør det? Jeg vet man må koke i 90 min dersom man bruker pilsnermalt, men det er ikke tilfelle her.

Håper noen kan hjelpe meg med å svare på dette!

På forhånd takk!

Mvh,

Marius
 
Du kan sikkert bruke hvilken som helst type krystallmalt, men det vil selvsagt gi forskjellige smaksnyanser. Med så mye krystallmalt ville jeg forsøkt å holde en lav mesketemperatur, for å sikre god utgjæring. 65 grader eller enda lavere. Bjørn havregryn er bra.

Personlig har jeg aldri like S-04 noe særlig, og ville gått for WLP013. Vestbrygg har erlenmeyerkolber og rørepinner. Om du har en PC-vifte og en magnet kan du lage deg en billig magnetrører og brygge bedre øl.
 
Kjetil S skrev:
Du kan sikkert bruke hvilken som helst type krystallmalt, men det vil selvsagt gi forskjellige smaksnyanser. Med så mye krystallmalt ville jeg forsøkt å holde en lav mesketemperatur, for å sikre god utgjæring. 65 grader eller enda lavere. Bjørn havregryn er bra.

Personlig har jeg aldri like S-04 noe særlig, og ville gått for WLP013. Vestbrygg har erlenmeyerkolber og rørepinner. Om du har en PC-vifte og en magnet kan du lage deg en billig magnetrører og brygge bedre øl.

Takk for tips!

Kjenner du til Rachmalz, og om det er samme som røkmalt i denne oppskriften?

Angående mesketemperatur - om jeg mesker på 65 grader, bør jeg da øke mesketiden til 90 min, eller holder det med 60 minutter?

Jeg tror jeg fortsatt holder meg til tørrgjør noen brygg til. Hva er problemet med S-04? Eventuelt annen tørrgjør jeg kan få tak i på vestbrygg som vil egne seg bedre?
 
Jeg vet ikke mye om røkmalt, utover at det er store variasjoner mellom de ulike sortene. Du kan vel spørre på Vestbrygg om hvordan de forskjellige sortene deres oppfører seg og velge en du synes høres passe sterk ut.

Mesketid -- tja, det er jo en del spesialmalt i brygget, så det kan være greit å være på den sikre siden og meske litt lenge.

S-04 er ganske fruktig og har det med å dempe både humle- og maltpreg. På den annen side er den flink til å flokkulere ut, og danner et kompakt sediment i flaskene, så den har også sine praktiske sider.
 
Tilbake
Topp