Hjelp til saison oppskrift

Etter å ha prøvd en del saison øl jeg har kjøpt på polet er jeg blitt helt hekta. Det er det beste ølet jeg har smakt. Tenkte derfor at jeg skulle prøve meg på en selv. Så jeg lurer på om dere kan se om oppskriften kan bli bra.

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 30,97 l
Post Boil Volume: 27,91 l
Batch Size (fermenter): 24,00 l 
Bottling Volume: 22,49 l
Estimated OG: 1,066 SG
Estimated Color: 18,0 EBC
Estimated IBU: 26,2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 81,2 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
5,75 kg              Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC)            Grain        1        85,2 %       
0,70 kg              Carawheat (Weyermann) (98,5 EBC)        Grain        2        10,4 %       
0,30 kg              Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC)        Sugar        3        4,4 %       
20,00 g              Galaxy [14,00 %] - Boil 60,0 min        Hop          4        24,8 IBUs   
2,0 pkg              2 x Danstar Belle Saison dry yeast           
10,00 g              Hersbrucker  [4,50 %] - Boil 10,0 min    Hop          5        1,4 IBUs     

Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 6,75 kg
----------------------------
Name              Description                Step Temperature    Step Time   
Mash In          Add 16,77 l of water at 72 65,0 C              90 min       

Saison er digg, og er en sjanger som kan variere ganske mye. Sjøl så foretrekker jeg at saisonene mine ikke blir alt for sterke, 5-6 % synes jeg er passe. Det man derfor bør være obs på er at mange saisongjærtyper gjærer ganske godt ut, spesielt ved bruk av sukker. Jeg har ikke prøvd den tørrgjæra, men f.eks. WY3711 har det med å ende opp på FG 1004. Ta derfor dette i betraktning når du komponerer oppskrifta, ser ellers bra ut (kanskje litt mer aromahumle?).

Galaxy er ihvertfall en humle jeg liker godt i mine saisonbrygg. Jeg er og enig med litt mer aromahumle, jeg er like enig angående alkohol. jeg ville skalert ned oppskriften for å landet på en OG 1055 - 1060. Som Petter skriver skal saison gjære godt ned, OG 1066 kan da gi opp mot 8% alkohol i brygget. Det er litt mye i et brygg som har en såpass "tynn" maltsammensetning, just my 2 cents.

Jeg har ingen erfaring med den gjæren der, men jeg kan virkelig anbefale wlp 566 Saison 2. Gjærer flott ned og setter nydelige smaker på ølet dersom man får temperaturen riktig.

Det viktigste med brygging av saison (og andre brygg) er etter min mening gjæringsforhold og temperatur. Nå vet jeg ikke hva muligheter du har for tempkontroll av gjæringsbøtten, men jeg bruker å stormgjære på en 23c og så øke temperaturen med 1c pr dag opp til 29c og la brygget stå en 5-7 dager.

Skal du lage en klassisk saison, bør du styre unna Galaxy (jeg sier ikke at det ikke kan bli godt!). Bruk kontinentale varianter i stedet. Du kan godd bruke litt mer aromahumle også. Personlig hadde jeg definitivt valgt en flytende saisongjær også.

Etter å ha prøvd Bernt sin Saison med fersk og så med tørrgjær vil jeg anbefale deg å gå for en ferskgjær.

oi takk for mange raske svar :)
Har nå lagt til slik at det blir 15g hersbrucker 10min og 10g 5min for aroma. Gikk også ned på sukker og pilsner så jeg havner på OG 1053 og abc 6.1%. Er enig i at det ble litt sterkt til en sommerøl med 8% :eek:

Det ligger en meget bra artikkel om Saison i medlemseksjonen, der får du også forskjellige oppskrifter.

Jeg har nettopp laget to like batcher med Saison, der den ene ble gjæret med wlp566 saison II og den andre med Danstar Belle Saison.
Forskjellen i smaksbilde er meget stor, og jeg hadde definitivt gått for den flytende varianten.

Bernts: Hvordan temperaturkurve brukte du på de? Lagde en med Belle Saison som startet på 18 og endte på 27 ila ca 10 dager og fikk en veldig fin esterprofil.

Jeg hadde antakelig økt til ca. 30 g både på 10 og 5 min, men det er vare snakk om smak og behag.

Håkon skrev:
Bernts: Hvordan temperaturkurve brukte du på de? Lagde en med Belle Saison som startet på 18 og endte på 27 ila ca 10 dager og fikk en veldig fin esterprofil.

Jeg startet med to dager på 18`c for jeg også lot den gå opp til 27`c.
Nå er det ikke slik at ølet smaker vondt, esterprofilen i tørrgjæren er absolut til stede. Men for å si det slik, første versjonen vant en konkurranse, jeg hadde ikke engang vurdert å sende inn versjon to.

Låner denne tråden litt hvis det er greit. Lagde en av Gahr sine oppskrifter fra saison tråden på medlemsforumet, endret litt på mengder osv og brukte wlp400 da jeg hadde det. Jeg kjølte ned vørter til ca 20 grader og pitchet gjærslurry. Nå har den lagt stabilt på 24-25 grader desiste 2 dagene. Skal jeg bare la den stå til det går nedover å så sette den på varmekablene for å holde 25 grader til dag 14? Eller øke temp og så sette i romtemp etter endt gjøring?

Takker!

Gahr skrev:
Hvis du har nådd FG, ville jeg skrudd tempen gradvis nedover.

Den er god :) På tide å investere i tappekraner til gjæringsdunkene eller "vintyv"(?), liker dårlig åstikke hevert nedi gjæringskaret for å måle sg hele tiden :p

Du kan jo bare slippe hydrometeret rett oppi gjæringskaret for å måle FG, i stedet for å ta ut en prøve. Eventuelt ta ut en prøve med sauseskje hvis man vil ha det. Begge deler desinfisert så klart.

Petter F skrev:
Du kan jo bare slippe hydrometeret rett oppi gjæringskaret for å måle FG, i stedet for å ta ut en prøve. Eventuelt ta ut en prøve med sauseskje hvis man vil ha det. Begge deler desinfisert så klart.

Det er sant, faktisk aldri tenk over det. Takk for rådet, hjernen min hadde tydeligvis heng seg opp på hevert og at jeg måtte bruke en prøve. Ikke altid like lett for stakkaren :p

Det kommer an på. Noen øltyper, særlig sterke øl, kan ha godt av lagring, men svært mange trenger ikke særlig lagring. Dette forutsetter imidlertid at gjæringsprosessen er gjennomført mest mulig ideelt. Da har man få smaker som må "lagres bort". En saison av normal styrke hadde jeg ikke lagret noe særlig.

Jeg brygget en saison for en stund siden. Jeg trodde den hadde fått infeksjon eller noe annet var galt for den smakte høgg!
Den har stått en måned nå og smaker overraskende godt. Den har nok litt for høyt alkoholnivå. Jeg trodde det ville bli knall men jeg falt ikke helt for det. Men den smaker godt.

Blir å legge seg på en og rundt 1.050 neste gang Ikke 1,073

Jaja det er slik man lærer.

Tilbake
Topp