Hjelp til selvhjelp, haste BIAB brygg med pale malt

Ventetiden på BB30 ble for lang, fant ut at jeg måtte få litt hjemmebrygg ferdig til Jul, da ble det en krabbekoker på 39 liter fra Netthandelen, en hjemmesnekret pose av 100% polyester gardinstoff og et kakestativ i bunn, hehe.

Noen som har forslag til noen gode oppskrifter jeg kan bruke til noen BIAB brygg jeg planlegger gjennomført førstkommende søndag.

Begrensningene er at maltkvernen ikke har ankommet enda, og Safiren i Sandnes kun har en 25kgs sekk med ferdigkvernet pale malt. De andre malttypene får jeg knuse i en ombygd pastamaskin i denne omgang.
Hovedbestanddelen er altså pale malt.

Har funnet en oppskrift på biabrewer.info som jeg tror jeg vil prøve meg på, en APA som skal gjæres på 18 grader. (Yeast: US-56 (US-05)). Hadde håpet å finne et annet brygg som også bruker denne gjæren.
Den andre begrensningen blir at brygg nr 2 også skal gjæres på 18 grader.

Noen forslag til andre BIAB med pale malt som hovedmalt?
 
Hvor holder du til? Jeg har nemlig en malt-kvern som jeg ikke bruker.. Jeg skal til Stavanger sentrum om tre timer og kan ta den me til deg. Tror ikke jeg ville kjøpt 25 kg ferdigkvernet malt sånn helt uten videre så sant du ikke har tenkt å bruke det innen rimelig kort tid.. :)
 
Skjønner frustrasjonen din. Jeg har diverse malt på lur, og kan knuse for deg.

Pale Malt som base kan funke til det meste. Gjæren du brukerer også en ganske clean sak du kan bruke til det meste.

Pale Ale eller IPA kanskje. Kommer litt an på hvilken humle du har liggende.
 
Nydal skrev:
Hvor holder du til? Jeg har nemlig en malt-kvern som jeg ikke bruker.. Jeg skal til Stavanger sentrum om tre timer og kan ta den me til deg. Tror ikke jeg ville kjøpt 25 kg ferdigkvernet malt sånn helt uten videre så sant du ikke har tenkt å bruke det innen rimelig kort tid.. :)

Vi du selge den? Er på utkikk etter en coronamølle eller noe liknende som en ekstra malt-kvern.  På dagtid holder jeg til på Ullandhaug. Rett nedfor UiS. Men kan møte deg hvor du måtte ønske.

Odland skrev:
Skjønner frustrasjonen din. Jeg har diverse malt på lur, og kan knuse for deg.

Pale Malt som base kan funke til det meste. Gjæren du brukerer også en ganske clean sak du kan bruke til det meste.

Pale Ale eller IPA kanskje. Kommer litt an på hvilken humle du har liggende.

Det var akkurat det jeg tenkte. Det kommer garantert til å bli litt IPA når BB30ene ankommer. Så en 25kg sekk kommer til å gå rimelig kjapt. Håper jeg da.
Pratet med Safiren, de har bl.a. cascade, saaz, citra, spalt select, crystal, magnum?, nelson, amarillo, chinook og challenger i kjøleskapet.
 
Jeg vil av personlig erfaring anbefale å bruke ei skikkelig mølle til AG BIAB. Corona og pastamølle pulveriserer for mye.
 
Rolv H skrev:
Vi du selge den? Er på utkikk etter en coronamølle eller noe liknende som en ekstra malt-kvern.  På dagtid holder jeg til på Ullandhaug. Rett nedfor UiS. Men kan møte deg hvor du måtte ønske.

Den kan du få kjøpe av meg ja, men som tidligere kommentert av Nidveg er en skikkelig maltmølle fra Crankandstein eller Monstermill å anbefale.. Men hvis du vil kjøpe den så er mølla din for 400 kroner :)
 
For å utbrodere: du kan sikkert lage grei øl med AG og coronamølle, men da må du kompensere for pulveriseringen på et vis. Unngå andre faktorer som kan føre til beske tanniner fra maltet. Å filtrere vørteren, kanskje helst før koking, kan være ideelt, men det bare en teori fra min side. Det kan også hende at det hjelper å riste vekk pulver fra maltposen før mesking, men jeg har ikke prøvd det heller.
 
Nidveg skrev:
For å utbrodere: du kan sikkert lage grei øl med AG og coronamølle, men da må du kompensere for pulveriseringen på et vis. Unngå andre faktorer som kan føre til beske tanniner fra maltet. Å filtrere vørteren, kanskje helst før koking, kan være ideelt, men det bare en teori fra min side. Det kan også hende at det hjelper å riste vekk pulver fra maltposen før mesking, men jeg har ikke prøvd det heller.

Sant å si så har alle mine brygg som jeg har produsert blitt fantastiske på smak og har ikke blitt påvirket av malt-møllen. Grunnen at jeg har byttet er at jobben med å male opp malten går lettere og jeg unngår stuck mash i.o.m at møllen bevarer skallene bedre.
 
Nydal skrev:
Nidveg skrev:
For å utbrodere: du kan sikkert lage grei øl med AG og coronamølle, men da må du kompensere for pulveriseringen på et vis. Unngå andre faktorer som kan føre til beske tanniner fra maltet. Å filtrere vørteren, kanskje helst før koking, kan være ideelt, men det bare en teori fra min side. Det kan også hende at det hjelper å riste vekk pulver fra maltposen før mesking, men jeg har ikke prøvd det heller.

Sant å si så har alle mine brygg som jeg har produsert blitt fantastiske på smak og har ikke blitt påvirket av malt-møllen. Grunnen at jeg har byttet er at jobben med å male opp malten går lettere og jeg unngår stuck mash i.o.m at møllen bevarer skallene bedre.

Men har du brukt BIAB i kombinasjon med coronamølle? Med BIAB får en vesentlig mer støv med i vørteren fra meskeprosessen, derav problemet jeg har hatt.
 
Jeg står med en morter, og knuser 6 kilo med malt til min BIAB-løsning, beskhet og taniner kan jeg ikke si at jeg kjenner igjen i de batchene jeg har laget til nå.
 
Ole Mørkved skrev:
Jeg står med en morter, og knuser 6 kilo med malt til min BIAB-løsning, beskhet og taniner kan jeg ikke si at jeg kjenner igjen i de batchene jeg har laget til nå.

Det hørtes ut som en helvetes jobb  ;D
 
Den kan du få kjøpe av meg ja, men som tidligere kommentert av Nidveg er en skikkelig maltmølle fra Crankandstein eller Monstermill å anbefale.. Men hvis du vil kjøpe den så er mølla din for 400 kroner :)
[/quote]

Takk for tilbudet, men da tenker jeg at at det får holde med den crankendsteinmølla som er planlagt. Får jeg bruke morteren for å male det lille jeg trenger, blir vel under 3 kg til sammen i denne omgang.
 
Tenkte jeg skulle prøve meg på Gahr sin IPA. Lastet ned Beersmith og prøvde meg litt frem, kan dette funke?
Ble tipset av en kar om at jeg kunne erstatte 700g pale malt med 200 gram Munich og 500 gram caraamber. Mente også på at det kunne kuttes litt i humlemengden.
Noen som har formeninger om dette?

American IPA
Type: All Grain Date: 18.11.2011
Batch Size (fermenter): 20,00 l
Boil Size: 31,38 l
Boil Time: 90 min Equipment: Electric Urn (10 Gal/40 L) - BIAB
End of Boil Volume 24,10 l Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Final Bottling Volume: 18,60 l Est Mash Efficiency 81,1 %
Fermentation: Ale, Single Stage Taste Rating(out of 50): 30,0

Amt Name Type # %/IBU
5,80 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 1 100,0 %
80,00 g Cascade [6,70 %] - Boil 60,0 min Hop 2 61,2 IBUs
40,00 g Cascade [6,70 %] - Boil 15,0 min Hop 3 15,2 IBUs
50,00 g Cascade [6,70 %] - Boil 5,0 min Hop 4 7,6 IBUs
1,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50,28
ml] Yeast 5 -
50,00 g Cascade [6,70 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 6 0,0 IBUs
Beer Profile
Est Original Gravity: 1,061 SG Measured Original Gravity: 1,046 SG
Est Final Gravity: 1,016 SG Measured Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,0 % Actual Alcohol by Vol: 4,7 %
Bitterness: 84,0 IBUs Calories: 427,1 kcal/l
Est Color: 10,3 EBC
Mash Profile
Mash Name: BIAB, Full Body Total Grain Weight: 5,80 kg
Sparge Water: -0,00 l Grain Temperature: 22,2 C
Sparge Temperature: 75,6 C Tun Temperature: 22,2 C
Adjust Temp for Equipment: TRUE Mash PH: 5,20

Saccharification Add 34,93 l of water at 72,6 C 68,9 C 60 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 7 min 75,6 C 10 min
Sparge Step: Remove grains, and prepare to boil wort
Mash Notes: Brew in a bag method where the full boil volume is mashed within the boil vessel
and then the grains are withdrawn at the end of the mash. No active sparging is required. This is a
full body beer profile.

Carbonation Type: Bottle Volumes of CO2: 2,3
Pressure/Weight: 99,55 g Carbonation Used: Bottle with 99,55 g Table Sugar
Keg/Bottling Temperature: 21,1 C Age for: 30,00 days
Fermentation: Ale, Single Stage Storage Temperature: 18,3 C
 
Tilbake
Topp