Hjelp til Sestos regulering

MvG

 
Hei alle bryggere :)

Er det noen som kan fortelle meg hvilke verdier (P, I og D) de har endt opp med etter autotune? Hvor lang kontrollperiode (ctl) ender dere opp med?
Noen andre som har oppsett med 60L kjele og 3000w varmeelement?
Har modifisert en 60L fra netthandelen. Den gamle styringen er skrellet bort. Styrer nå begge varmeelementer (til sammen 3000w) med Sestos og SSR.

Er usikker på om autotune verdiene mine er optimale. Erfaringer?
 
Er vel bare å prøve dem med vann evnt ett brygg. Om det ikke svinger mye rundt set temp er du vel golden. Hvor måler du tempen?
 
Ja, har gjort begge deler. Det fungerte greit, men kunne ønske en bedre stabilitet på temperaturen.
Jeg måler temp med pt100 ved utløp/kran.
Ved forrige brygg tunet jeg ned P leddet manuelt under mesk, det hjalp mye. Svinger nå med +/- 1,5'C i forhold til settpunkt.
Problemet kan skyldes at jeg har kjørt autotune uten å ha silkar i kjelen. Temperaturen stiger mye raskere i bunnen når det står i og det er vel kanskje grunnen til at reguleringen min ikke er så stabil.

Kjører du med autotune sine verdier?
 
Ja kjører med autotune men jeg måler i sirkulasjon. Om du ikke sirulerer ville jeg målt tempen i mesken.
 
Skal du autotune så bør du gjøre det i så like omstendigheter som mulig sammenlignet med slik du brygger. Dvs silkar bør i, og flow bør reguleres til det du kommer til å ha når du brygger. Da havner du innenfor.
 
Mulig trådstarter ikke sirkulerer, og da er temperaturmåling vanskelig, og dødrommet under silbunn vil være vesentlig varmere enn tempen i mesken.
 
Han sier at han måler temperatur ved utløp/kran, så jeg antar at han resirkulerer. Det var iallefall utgangspunktet for mitt forrige svar.

Hvis det ikke er resirkulering eller heftig røring i bildet, så er det bare å droppe å varme opp mesken fra bunn, og bare isolere den etter innmesk og la stå.
 
Det stemmer at jeg sirkulerer med pumpe. Og ja jeg har kjørt med samme flow hele veien. Jeg får prøve en ny tuning med silkar på plass. Hvilke verdier har dere for M50, t, og P (mener det er det som er betegnelsene for D, I Og P i sestos menyen) ?
 
Gjør en ny tuning med slik oppsettet blir når du mesker, flow er viktig at er likt. Så har jeg selv erfart at jeg egentlig bare har manuelt justert cycle time, altså at det ikke er på for lenge om gangen når det først fyrer. Men start med vanntemperatur som er bare litt under tradisjonell mesketemperatur.
 
Sestosen er en fin enhet, har brukt den i to vidt forskjellige oppsett, og den har alltid nailet det greit med autotune gjort i samme omstendigheter som det blir i et ekte meskesetting. Har som sagt bare forandret på cycle time.
 
Tilbake
Topp