1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hjelp til simpel kondensoppsamler under avtrekksvifte

En tråd i 'Utstyr' startet av Miguel, 26 Sep 2018.

1. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det noen som vet om en slags stor, men "flat" trakt, noe lignende denne?
    Men større diameter enn 14cm?

Jeg tenkte å feste en trakt under avtrekksvifta for å samle kondens, som jeg kan feste en slange til (på enkelt vis, det lar seg ikke gjøre med dingsen i linken).

Skulle helst gjort det litt bedre, men RF-plater er dyrt og å bøye de til blir enda litt mikkmakk, og en kondensator orker jeg ikke da jeg allerede har avtrekksvifte.

2. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

er vifta i veggen?

3. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ah, nei det er en sånn overhengsvifte som man har over komfyren, med hull i veggen ca 60 cm lengre opp hvor jeg blåser ut dampen.

4. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

6. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe okay. Ser ikkje heilt for meg.. må dampen frå kjelen passere denne trakta? Drypper det "overalt" frå kjøkkenvifta eller kun en plass?

7. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det drypper for det meste fra viftehuset, som er midt på. Jeg testet akkurat nå for å ja.. teste prinsippet med en 12cm diameter billig trakt fra BT, og det drypper litt rundt den, men svært lite, så skulle hatt noe som fanger opp litt bredere. Dampen passerer trakta uten problem.

8. Johnsson

Johnsson
    Expand Collapse
    Registrert bruker

kan du legge inn bilde på oppsettet ditt så jeg kan få se det "live" ?

9. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Aah, forstår.
    https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80298474/
    Kappe av bunnen i den høgda du vil ha med vinkelsliper, bårre ett hål som er 1mm mindre en O.D på slangen. Muligens?

10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ble et oversiktsbilde da jeg er lat og gadd ikke gå nærmere, men du ser vel test-oppsettet over kokekjelen godt nok.

1.jpg

11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

12. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vil det ikke bli kondens på undersida av hva som helst som du henger opp der - sånn at nissen vil følge med på lasset, på en måte?

13. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Godt poeng, sliksett er forslaga mine også poenglause.
    Er nok ei trakt som er tingen då kondensen på utsida vil vel følge trakta og slangen nedover..
    Men det var det å finne ei egna ei då..

Finn Berger liker dette.
  14. Forvirret

Forvirret
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det som henges opp vil kanskje være renere enn ventilatoren.
    Hvis det drypper så konsentrert at trakta fanger det opp er vel det en ok løsning.
    Er det mer over hele flaten vil kanskje ei stål eller aluplate kunne brukes.

15. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er ganske konsentrert rundt rett over der dere ser trakta er. Men det er noen småpunkter som stikker ut rett ved/rundt der og som det drypper litt av. Det vil nok gå greit med en trakt av den diameteren jeg testet med nå, virket som liksom 90% + rant ned i den av det som dryppet. Men liksom, go big(ger) or go home?

16. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg koker under ei vifte der det samler seg plenty av dråper. Løsningen er enkel: Håndkle. Jeg tar det ikke så nøye før helt på slutten, slik at jeg veit at det ikke drypper noe nedi etter at jeg har startet kjølinga.

17. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

18. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ble veldig bra dette. Etter en første test så bestemte jeg meg for å kutte åpninger i trakta øverst. funker akkurat som ønsket.

Litt jalla med hageslangen som henger ned sånn akkurat nå, men det får jeg vel løst etterhvert.

2.jpg

Forøvrig. Hvis noen sliter med el-allergi så passer denne perfekt på et gjennomsnittlig hode. Men tuten stanger i taket på en opel corsa.

#19 Miguel, 20 Okt 2018
    Sist redigert: 20 Okt 2018
    MegaTrond, LarsUlv, Finn Berger og 2 andre liker dette.
  19. BrewBoy

BrewBoy
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har fundert en del på dette, da jeg og bruker en standard kjøkkenavtrekksvifte (billig whirlpool) som forsåvidt fungerer godt, men det drypper. Til nå koker jeg med lokket på gløtt, bruker en stor limklemme for å holde lokket i posisjon, fungerer. Men tror det ville vært bedre å henge opp en liten firkantet alu-plate på skrå med spissen ned, evt. til en slange, og der de 2 nederste kantene var brettet/bøyd litt opp. Kondens vil da, i teorien, følge platen ned mot spissen/slangen, og kokedampen ville ikke ha problemer med å passere. Vil sanns prøve meg fram med noe slikt.

Del denne siden