Hjelp til utregning av alkoholprosent på Bøvelen ølsett

Har brygget en Kinn Bøvelen, kjøpt som ølsett hos Vestbrygg. I følge oppskriften lagde jeg en liter sukkelake med 800 gram sukker som ble tilsatt etter stormgjæring. 19 liter i gjæringskaret.

OG var 1,080. Målte SG 1,030 etter stormgjæring før jeg tilsatte sukkerlaken. Tilsatte sukkelaken og målte SG 1,044. FG endte på 1,023. Karbonerte med 6 gram sukker/liter

Hvordan regner jeg ut alkoholprosenten på dette brygget? Ikke at det betyr så mye, men greit å vite...

Har prøvd meg å summere på et vis, men vet ikke om jeg tenker riktig

(((1,080-1,030)*131,25)+((1,044-1,023)*131,25))+0,35=9,67%

Noen her som vet hvordan dette gjøres?
 
Det letteste er å bruke beer smith, brewer's friend eller søke ABV calculator på nettet. 1023 er uansett en altfor høy FG for en tripel.
 
Det letteste er å bruke beer smith, brewer's friend eller søke ABV calculator på nettet. 1023 er uansett en altfor høy FG for en tripel.

Syns også at 1,023 var høyt, men den stod i tre uker og det virket ikke som det var mer å hente....

Har søkt opp flere kalkulatorer på nett, men ingen av de lar deg legge inn tilsetting av sukkerlake i løpet av gjæringen.
 
Sist redigert:
8236f18fe75046ef44d7f0b2f85463f1.jpg

La inn pilsmalt for å få 1080, og la til 800g sukker.
 
Her er mine notater som jeg har i regnearket mitt for brygging:
For hvert 16 gram sukker som tilsettes i 1 liter øker alc % med 1
For hvert 2,7 gram sukker som tilsettes i 1 liter øker egenvekten med 1 (1000-1001)
For hvert 4 gram sukker som tilsettes i 1 liter øker Co2 vol med 1


EDIT: husker ikke kilden for disse tallene, men de stemmer.

Så 800 gram til 19 liter øl/vørter skal da gi en økning av OG med (800g/19liter/2,7)=15,6 økning i OG.

Altså kan du regne med en OG på 1.080+15,6 som er tilnærmet lik 1.096 akkurat som Bjarte har sagt over her.

Jeg syns det er greit å kunne regne på saker og ting og skjønne hvorfor ting er som de er, selv om jeg også bruker kalkulatorer på nett i veldig stor utstrekning.
https://www.brewersfriend.com har masse bra kalkulatorer.
Så finnes det selfølgelig masse andre også
 
Her er mine notater som jeg har i regnearket mitt for brygging:
For hvert 16 gram sukker som tilsettes i 1 liter øker alc % med 1
For hvert 2,7 gram sukker som tilsettes i 1 liter øker egenvekten med 1 (1000-1001)
For hvert 4 gram sukker som tilsettes i 1 liter øker Co2 vol med 1


EDIT: husker ikke kilden for disse tallene, men de stemmer.

Så 800 gram til 19 liter øl/vørter skal da gi en økning av OG med (800g/19liter/2,7)=15,6 økning i OG.

Altså kan du regne med en OG på 1.080+15,6 som er tilnærmet lik 1.096 akkurat som Bjarte har sagt over her.

Jeg syns det er greit å kunne regne på saker og ting og skjønne hvorfor ting er som de er, selv om jeg også bruker kalkulatorer på nett i veldig stor utstrekning.
https://www.brewersfriend.com har masse bra kalkulatorer.
Så finnes det selfølgelig masse andre også

Takk for forklarende svar. Tror jeg skal skrive det ut og henge det opp i garasjen .

Det regnearket ditt hørtes interessant ut.. Er det noe du kunne tenke å dele? Er forholdsvis fersk i gamet og trenger den input jeg kan få..
 
Heisann!

Ser denne tråden ble lagt død for lenge siden, men jeg fyrer løs et spørsmål likevel, så ser vi om vi kan spare forumet for en ny tråd :)
Stormgjæringen er over for Bøvlingen min, og den store sukringsdagen er kommet! Har et lite effektivt system, og klarte i tillegg å koke litt lenge, så jeg endte på 18 liter med OG = 1.072 på bryggedag. Hvis jeg forstår oppskriften riktig (vedlagt bilde) skulle dette vært 1.067 i 21L for å blindt kunne følge oppskriften videre og tilsette 800g sukkerlake (med 1 liter vann.)
Nå skal jeg altså heve OG fra 1.072 til 1.082, og med LarsUlv's tabell gir dette like i underkant av 500g tilsatt sukker.
Spørsmålet mitt er egentlig om det vannet jeg bruker i sukkerlaken må regnes med i vørtervolumet før jeg regner sukkermengde. Dette er flisespikkeri og det blir nok øl av dette uansett, så dette handler om å bygge forståelse sånn at jeg gradvis kan frigjøre meg fra bryggesett og ferdigoppskriftenes lenker :)
 

Vedlegg

  • Skjermbilde.JPG
    Skjermbilde.JPG
    35,9 KB · Sett: 10
  • Skjermbilde2.JPG
    Skjermbilde2.JPG
    55,2 KB · Sett: 9
Heisann!

Ser denne tråden ble lagt død for lenge siden, men jeg fyrer løs et spørsmål likevel, så ser vi om vi kan spare forumet for en ny tråd :)
Stormgjæringen er over for Bøvlingen min, og den store sukringsdagen er kommet! Har et lite effektivt system, og klarte i tillegg å koke litt lenge, så jeg endte på 18 liter med OG = 1.072 på bryggedag. Hvis jeg forstår oppskriften riktig (vedlagt bilde) skulle dette vært 1.067 i 21L for å blindt kunne følge oppskriften videre og tilsette 800g sukkerlake (med 1 liter vann.)
Nå skal jeg altså heve OG fra 1.072 til 1.082, og med LarsUlv's tabell gir dette like i underkant av 500g tilsatt sukker.
Spørsmålet mitt er egentlig om det vannet jeg bruker i sukkerlaken må regnes med i vørtervolumet før jeg regner sukkermengde. Dette er flisespikkeri og det blir nok øl av dette uansett, så dette handler om å bygge forståelse sånn at jeg gradvis kan frigjøre meg fra bryggesett og ferdigoppskriftenes lenker :)
Ja, det må du ta med skal det bli rett :)
 
Ja, det må du ta med skal det bli rett :)

Topp, takk for hurtig svar. Da tenker jeg å gå for 500g sukker i 0,5 L vann til sukkerlaken, og regner da med at den halve literen øker vørtervolumet til 18,5 L. Da blir regnestykket 500g / 18,5L / 2,7 = 10,01 , som da skal heve min totale OG fra 1,072 til 1,082.
(Går da også ut ifra at tallet 2,7 fra regnearket lengre oppe er medregnet volumet som sukkeret tilfører)
 
Tilbake
Topp