Hjelp til valg av ekstrakt for Juleøl

Nord

 
Hei godtfolk!

Jeg er blitt en smule forsinket til å lage et juleøl, så håper på rask respons på denne.  ;D

Lagde for noen uker siden et sterkt øl jeg ville ha som juleøl. Dette ølet ble utrolig godt (Så nært Guinness har jeg aldri vært før), men var ikke helt til forventningene som var til "Juleøl".

Jeg har nå foreløpig en boks med Coopers Lager og en boks med Coopers Draught.
Har noen erfaring med å blande disse sammen? Jeg liker at ølet er så mørkt som mulig, men til Juleøl ønsker jeg at dette skal bli mellom-mørkt til mørk nøttebrunt.
Den brent/røyksmaken man får av stout vil jeg ikke ha denne gangen. Hvordan er det da å blande de to nevnte boksene? Har aldri laget noe på dem, så vet ikke hvordan de er.

Etter at jeg har funnet de øltypene jeg vil blande sammen vil jeg ha i krydder.
Jeg har da tenkt på honning, og har kjøpt enn liten boks av dette. Hvor mye av dette kan ejg ha oppi, uten at det dominerer for mye?
Og til slutt vil jeg koke sammen litt nellikspiker. Menger av dette? Erfaringer noen?


Har prøvd å få tak i den lokale Ekstrakt-pusheren, men ettersom jeg ikke har lykkets i det er ejg redd for at det ikke blir juleøl i år.
Jeg har en Europris i nærheten, men av en eller annen grunn har jeg ikke tiltro til settene de selger der.

Tips mottas med stor takk!!
 
Ingen som vet??


Vel. Har fått tak i en boks med Real Ale nå, så da har jeg alt jeg trenger.

Det jeg kunne trenge er litt tips om de ekstra ingrediensene mine.
Noen som har erfaring på bruk av honning og nellik? Mengder  ???

:godtoel:
 
Jeg brukte mørk maltextrakt fra muntons og brunt sukker.
Kokte Einebær og ingefær.
1 dl. knust einer og ca 15 gram ingefær. til 20 liter. Funka veldig godt!
 
Jeg vil iallfall anbefale å ta det _veldig_ piano med kryddertilsetningene. Du risikerer å ende opp med flytende julekake som bare smaker krydder :)
 
joques skrev:
Jeg vil iallfall anbefale å ta det _veldig_ piano med kryddertilsetningene. Du risikerer å ende opp med flytende julekake som bare smaker krydder :)

Ja, nå får vi se hva panelet mener om brygget:
Da er juleølet satt med følgende oppskrift:


6 gr nellikk
15 gr ingefær
250 gr honning
1 kg sukker

1 boks Coopers Draught
1 boks Coopers Real Ale


OG er på 1,070, så dette låter til å bli et ganske så kraftig øl.




Kom gjerne med innspill.
For sent å gjøre noe med det denne runden, men all erfaring er god erfaring!
:skaal2:
 
Hei! Jeg tør påstå at du satser litt for sterkt med krydrene. La oss gå ut ifra at dette blir ca 20 l øl, så har vi noe å forholde oss til.

Tilsetning av nellik bør man være veldig forsiktig med. En referanse er ifølge Jacques Bertens: 0,3 - maks 1 gram per 10 liter (tilsettes under koking). Da havner du nokså høyt med dine 6/2=3 gram per 10 liter.

Ingefær: Samme side til Bertens viser en oppskrift med tilsetning av 1,5 g ingefær på et brygg på 10 l. Det blir da 3,0 g i dtt brygg.

Begge krydder er ganske kraftige, og derfor anbefaler jeg å bruke ovenstående mengde for å få en drikkelig øl med 'et hint av' disse krydrene.

Bertens har som ølsmaker ved konkurranser også gjennomført en liten undersøkelse hvor han har sjekket dommerskjemaer mot bruk av visse kryddertyper. Han kom frem til at nellik i nevnte mengder kan gi bra resultater ved mørke, sterke øltyper. Bruk av ingefær gir som regel en litt lavere karakter av dommerne.

Uansett, det blir ditt øl, så gjerne eksperimenter og gi tilbakemeldinger, det er alltid bra at noen tør slik at alle kan lære av det  :ilike:
 
Eduard skrev:
Hei! Jeg tør påstå at du satser litt for sterkt med krydrene. La oss gå ut ifra at dette blir ca 20 l øl, så har vi noe å forholde oss til.

Tilsetning av nellik bør man være veldig forsiktig med. En referanse er ifølge Jacques Bertens: 0,3 - maks 1 gram per 10 liter (tilsettes under koking). Da havner du nokså høyt med dine 6/2=3 gram per 10 liter.

Ingefær: Samme side til Bertens viser en oppskrift med tilsetning av 1,5 g ingefær på et brygg på 10 l. Det blir da 3,0 g i ditt brygg.

Begge krydder er ganske kraftige, og derfor anbefaler jeg å bruke ovenstående mengde for å få en drikkelig øl med 'et hint av' disse krydrene.

Bertens har som ølsmaker ved konkurranser også gjennomført en liten undersøkelse hvor han har sjekket dommerskjemaer mot bruk av visse kryddertyper. Han kom frem til at nellik i nevnte mengder kan gi bra resultater ved mørke, sterke øltyper. Bruk av ingefær gir som regel en litt lavere karakter , av dommerne.

Uansett, det blir ditt øl, så gjerne eksperimenter og gi tilbakemeldinger, det er alltid bra at noen tør slik at alle kan lære av det  :ilike:


Dette var interessant lesing. Jeg har nok tatt i litt for mye da. Vil bare ha hint av krydderet, og ikke julesuppa som joques nevnte tidligere.
Men vi får se. Det er godt at hjemmebrygging ikke koster all verden, også er det jo fantastisk morsomt. Det er jo bare å sette ett til.
Det eneste jeg kan si på stående fot er at det ble en smule lyst.
Noen erfaring med å ha i noen dråper med Negro sukkerkulør? Det er ganske sterk farge på denne.

Jeg vet ikke hvor lenge din referanse mener man bør la krydderet trekke. Så er jeg riktig heldig så har jeg trukket det litt for kort tid.
Krydderet trakk i vann (0,5 liter) i ca 10 min.

Skal gi mine synspunkter på ølet når det er klart.
Det har fatisk begynt å ploppe allerede etter 30 min nå...
 
Vel - smaken er jo som sagt delt, men min mening er at et godt juleøl ikke skal inneholde noe særlig krydder. Et godt juleøl skal være kraftig, med mye maltsmak og godt balansert med bitterhet.
Det får en ved å bruke mye maltekstrakt (altså overhodet ikke sukker), samt også bruke noe krystallmalt og litt svartmalt.
Da får en ekte øl og ikke bare en etterlikning...
 
Tilbake
Topp