Hjelp! Utstyrsliste fra helvete.

Sitter her og svetter. èn grunn er pris, den andre et mangfoldet av utstyrsmuligeter.
Planlegger endelig fatoppsett etter å ha sett meg stygglei på 2500 korka flasker.

Blir i første omgang å kjøre samme trykk på begge fat, av den enkle grunn, spare noen kroner. Til det går det med 3x 4mm nipler med kobling. det går også en co2 kobling fra regulator med 4mm nippel til inngang på fordeler. to nipler med kobling går til fatene på gass inn, da i alt 5x 4mm nippel med skrukobling, ikkesant?

to stk 7mm nipler med skrukobling fra øl-ut til tappekran, venger 6.7mm ølslange da 7-8mm er vanlig på tappekrannippel, høres greit ut?
Tappekraner finner jeg på ebay. Betaler ikke 750kr pr kran.

Er forresten plastfordeleren ok?
Er 4mm slange ok til gass?
Er 6.7mm slange ok til øl?

Picknick-co2en er til å klemme igjen fatet etter fylling så jeg slipper å bære det på loftet, for så æ bære det ned til karbonering, òg for eventuell fatmedbringing på festligheter. Planlegger å karbonere med sukker, til jeg går lei av det. Må bruke 425g sodastreamflasker grunnet dårlige muligeter for å fylle Co2 i bygda.
 

Vedlegg

  • Fatoppsett.jpg
    Fatoppsett.jpg
    49,4 KB · Sett: 749
4mm slange til gass er helt ok.
6,7 mm slange til øl er nok langt fra optimalt, du risikerer mye skum eller veldig lange slanger.
Var jeg deg ville jeg kjøpt to flexitapp med skumdemp: http://shop.petit-agentur.no/products/flexitapp-med-skumdemp . Den koster 210. Så kjøper du en halvmeter av denne: http://shop.petit-agentur.no/products/slange-rorplast-38-67x95-mm . Dermed har du skumdemp på slangene, og du har hurtigkobling mellom fast tappekran og flexitappen. Det er uansett veldig bra å ha en flexitapp liggende til fatvask og hvis du skal ta med deg et fat på tur.

Plastfordeleren er sikkert helt ok, bare test alt av Co2 for tetthet etter montering.
 
Takk for tips. Da bytter jeg heller ut slange til øl med 4mm skumdemp som de har på bryggselv, så får jeg ordne en skjøt til å få festa på tappekran, det skal vel la seg gjøre.
 
Kjøper to skjøter med skru og 4 ekstra nipler, to til på 4mm og to stk på 7mm og en meter 6.7mm slange for å koble på kran. det må da fungere greit.
 
Tusen takk! Da tror jeg at jeg har alt jeg trenger. Lettere å få oversikt når jeg har fått koblet det sammen, da ser jeg om noe mangler  :amen:
 
Eg brukar fatkoblingar med 6mm slangenippel. på den trer eg ein 4mm slange. varmar enden i vatnkokar og har litt o-ring fett på nippelen. det blir potte tett utan slangeklemme.

Regulatoren du har valgt har 8mm nippel. Her får du på 6mm slange med samme teknikk som over.

4mm slange til øl, og 6mm til gass har dei på Biltema.

Du kan spare litt med å kutte ut alle overgangar og nipplar.
 
runarstock skrev:
Picknick-co2en er til å klemme igjen fatet etter fylling så jeg slipper å bære det på loftet, for så æ bære det ned til karbonering, òg for eventuell fatmedbringing på festligheter. Planlegger å karbonere med sukker, til jeg går lei av det. Må bruke 425g sodastreamflasker grunnet dårlige muligeter for å fylle CO₂ i bygda.

Vi har testet disse og du kan bare glemme å karbonere øl med de greiene.... Slik jeg ser det har du to valg:
1 - du kjøper en regulator på Humle.se som passer på sodastream CO2-patroner - som forøvrig er billige på jula. Noen kompiser har disse, og de er snope!
2 - du bestiller en ombygget brannslukningsapparat fylt med 5 kg CO2  fra Bodø Verktøyservoce som sendes nordover på hurtigruta eller lignende. Hvis det blir plunder kan jeg sikker hjelpe med frakt.Sjekk forumet, det finnes sikker noe tilsvarende i Tromsø også.
 
Hva er forskjellen på en miniregulator og en vanlig regulator med trapetzadapter? picknicken er kun til å trykksette fatet for å få det tett til karbonering.
 
protto skrev:
Eg brukar fatkoblingar med 6mm slangenippel. på den trer eg ein 4mm slange. varmar enden i vatnkokar og har litt o-ring fett på nippelen. det blir potte tett utan slangeklemme.

Regulatoren du har valgt har 8mm nippel. Her får du på 6mm slange med samme teknikk som over.

4mm slange til øl, og 6mm til gass har dei på Biltema.

Du kan spare litt med å kutte ut alle overgangar og nipplar.

Jeg bestilte ekstra 4mm nippel til regulatoren, så jeg bruker bare den :) Nå gleder jeg meg til å karbonere vann mens jeg venter på å få brygga no øl :D
 
Jeg har akkurat bygget meg kegerator og gjort meg noen erfaringer.
For det første. De 4mm slangene det skrives om her (3/16") er ytre diameter 3/16 og jeg greide ikke å få dem inn på 4mm nippel selv med oppvarming. 4mm biltemaslange er 4mm invendig, og du trenger lengre slange for å slippe skum.

Det jeg endte med på ølsiden var følgende:
Ballock ventil ---> 7mm nippel --> 5cm 3/8 YD slange --> John guest 3/8-3/16 ---> 2-3m 3/16 YD slange ---> John guest 3/16-3/8 ----> 5cm 3/8 slange ---> Shank med 3/16 bore ID som er ca 7 mm utvendig ---> Perlic kran
Dette fungerer veldig godt med god kontroll på skum, og enkelt å demontere for rengjøring.

På gass så har jeg:
Ballock ----> 7mm nippel --> x meter 6mm luftslange fra Biltema ---> inn på fordeler for gass, eller direkte på ventil.

Jeg handla alt utenom slangene og 3/16-3/8 overg på homebrewstuff, og veldig fornøyd med dem!

John Guest 3/16-3/8 handla jeg her, billig og kjapt levert:
http://www.ebay.com/itm/121097063997?var=420134153168&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Slanger fra bryggeland
Slangeklemmer fra Biltema (brukte det uten klemmer en stund, men satt på for sikkerhetsskyld.

Bare å si ifra hvis du vil ha mer info/bilder!
 
protto skrev:
Eg brukar fatkoblingar med 6mm slangenippel. på den trer eg ein 4mm slange. varmar enden i vatnkokar og har litt o-ring fett på nippelen. det blir potte tett utan slangeklemme.

Det er ganske hendig å slippe alle slangeklemmene :skitbra:
 
Thorvald skrev:
Jeg har akkurat bygget meg kegerator og gjort meg noen erfaringer.
For det første. De 4mm slangene det skrives om her (3/16") er ytre diameter 3/16 og jeg greide ikke å få dem inn på 4mm nippel selv med oppvarming. 4mm biltemaslange er 4mm invendig, og du trenger lengre slange for å slippe skum.

Det jeg endte med på ølsiden var følgende:
Ballock ventil ---> 7mm nippel --> 5cm 3/8 YD slange --> John guest 3/8-3/16 ---> 2-3m 3/16 YD slange ---> John guest 3/16-3/8 ----> 5cm 3/8 slange ---> Shank med 3/16 bore ID som er ca 7 mm utvendig ---> Perlic kran
Dette fungerer veldig godt med god kontroll på skum, og enkelt å demontere for rengjøring.

På gass så har jeg:
Ballock ----> 7mm nippel --> x meter 6mm luftslange fra Biltema ---> inn på fordeler for gass, eller direkte på ventil.

Jeg handla alt utenom slangene og 3/16-3/8 overg på homebrewstuff, og veldig fornøyd med dem!

John Guest 3/16-3/8 handla jeg her, billig og kjapt levert:
http://www.ebay.com/itm/121097063997?var=420134153168&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Slanger fra bryggeland
Slangeklemmer fra Biltema (brukte det uten klemmer en stund, men satt på for sikkerhetsskyld.

Bare å si ifra hvis du vil ha mer info/bilder!

Det står oppgitt på bryggselv.no at slangene er 4mm innvendig, så da regner jeg med at det stemmer, hvis ikke så skal de få greiene i retur...
Nå har jeg bestilt, så blir pent nødt å prøve det som det er planlagt :p tålmodighet er en synd!

Kan være jeg kommer slukøret tilbake og slenger meg på "HJELP MEG PLZ" bølgen jeg også ;)
 
runarstock skrev:
Det står oppgitt på bryggselv.no at slangene er 4mm innvendig, så da regner jeg med at det stemmer, hvis ikke så skal de få greiene i retur...
Nå har jeg bestilt, så blir pent nødt å prøve det som det er planlagt :p tålmodighet er en synd!

Kan være jeg kommer slukøret tilbake og slenger meg på "HJELP MEG PLZ" bølgen jeg også ;)

Det stemmer at slangen på bryggselv er 4mm innvendig, men det var nevnt 3/16-3/8 overganger, og de slangene (jeg handla fra bryggeland) er YD. Blir sikkert bra med den slangen du bruker :)
 
Thorvald skrev:
runarstock skrev:
Det står oppgitt på bryggselv.no at slangene er 4mm innvendig, så da regner jeg med at det stemmer, hvis ikke så skal de få greiene i retur...
Nå har jeg bestilt, så blir pent nødt å prøve det som det er planlagt :p tålmodighet er en synd!

Kan være jeg kommer slukøret tilbake og slenger meg på "HJELP MEG PLZ" bølgen jeg også ;)

Det stemmer at slangen på bryggselv er 4mm innvendig, men det var nevnt 3/16-3/8 overganger, og de slangene er YD. Blir sikkert bra med den slangen du bruker :)

Har både hammer og sag, så skal vel alltids få tingene sammen  :bank2:
 
runarstock skrev:
Thorvald skrev:
Jeg har akkurat bygget meg kegerator og gjort meg noen erfaringer.
For det første. De 4mm slangene det skrives om her (3/16") er ytre diameter 3/16 og jeg greide ikke å få dem inn på 4mm nippel selv med oppvarming. 4mm biltemaslange er 4mm invendig, og du trenger lengre slange for å slippe skum.

Det jeg endte med på ølsiden var følgende:
Ballock ventil ---> 7mm nippel --> 5cm 3/8 YD slange --> John guest 3/8-3/16 ---> 2-3m 3/16 YD slange ---> John guest 3/16-3/8 ----> 5cm 3/8 slange ---> Shank med 3/16 bore ID som er ca 7 mm utvendig ---> Perlic kran
Dette fungerer veldig godt med god kontroll på skum, og enkelt å demontere for rengjøring.

På gass så har jeg:
Ballock ----> 7mm nippel --> x meter 6mm luftslange fra Biltema ---> inn på fordeler for gass, eller direkte på ventil.

Jeg handla alt utenom slangene og 3/16-3/8 overg på homebrewstuff, og veldig fornøyd med dem!

John Guest 3/16-3/8 handla jeg her, billig og kjapt levert:
http://www.ebay.com/itm/121097063997?var=420134153168&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Slanger fra bryggeland
Slangeklemmer fra Biltema (brukte det uten klemmer en stund, men satt på for sikkerhetsskyld.

Bare å si ifra hvis du vil ha mer info/bilder!

Det står oppgitt på bryggselv.no at slangene er 4mm innvendig, så da regner jeg med at det stemmer, hvis ikke så skal de få greiene i retur...
Nå har jeg bestilt, så blir pent nødt å prøve det som det er planlagt :p tålmodighet er en synd!

Kan være jeg kommer slukøret tilbake og slenger meg på "HJELP MEG PLZ" bølgen jeg også ;)

Når Bryggselv sier de har 4 mm slange så er det en 4 mm slange og en 4 mm slange er  4 mm innvendig, hva den er utvendig kommer ann på godstykkelsen.
Pex rørene på 3/16 er  3/16- 4,7625 utvendig, hva det er innvendi kommer ann på godstykkelsen.
Problem blir det når noen kaller rør for slange.

:)
 
Oddvar Demmo skrev:
Når Bryggselv sier de har 4 mm slange så er det en 4 mm slange og en 4 mm slange er  4 mm innvendig, hva den er utvendig kommer ann på godstykkelsen.
Pex rørene på 3/16 er  3/16- 4,7625 utvendig, hva det er innvendi kommer ann på godstykkelsen.
Problem blir det når noen kaller rør for slange.

:)

Jeg handla 3/16 PET ølsange fra bryggeland, og de kaller det for slanger selv om 3/16 er ytre dim. Ser de oppgir mm også nå, men hadde ikke det når jeg kjøpte og derfor ble jeg litt lurt og trodde det var ID som på slanger. Det stemmer at 3/16 rør er 4,7625 utvendig, og de dem har på bryggeland er 3mm innvendig. Det jeg mente var at disse rørene er nærmest umulig å få tredd på 4mm nippel.
Hadde vært greit med en liten "kegeratorguide" med et par forskjellig tilnærminger på deler som trengs.
 
Et tips angående sodastreamflasker siden du antakelig ikke har Jula i nærheten.
http://www.netonnet.no/art/hjem-og-...eam-alcojetkolsyrepatron60liter/105948.3430/ Disse har fri frakt på alt og sender kjappere en Clas hvertfall, genialt for oss som bor på bygda..

Ang ølslanger syns jeg den veldig tynne 3/16 funker bedre skumdempende enn den "superflex".
Kan ikke skjønne at den er like tynn innvendig som den andre.
Men man må jo da ha disse john guest overgangene.
 
Thorvald skrev:
Jeg handla 3/16 PET ølsange fra bryggeland, og de kaller det for slanger selv om 3/16 er ytre dim. Ser de oppgir mm også nå, men hadde ikke det når jeg kjøpte og derfor ble jeg litt lurt og trodde det var ID som på slanger. Det stemmer at 3/16 rør er 4,7625 utvendig, og de dem har på bryggeland er 3mm innvendig. Det jeg mente var at disse rørene er nærmest umulig å få tredd på 4mm nippel.
Hadde vært greit med en liten "kegeratorguide" med et par forskjellig tilnærminger på deler som trengs.

Det er feil å kalle det slange, og det er mere 2,7 mm. innvendi, klart det da blir vanskelig/umulig.
Jeg bruker 3 mm. slange fra CO. og de går rett inn på 3/16 JG, vet ikke om jeg tør anbefale det men det har stått lenge hos meg.
 
Tilbake
Topp